Gjest Gjest_saga_* Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har to av de søteste kattene du kan tenke deg. Moren deres var en katt som en dag bare flyttet inn til en familie og fødte ungene sine der, så jeg antar de er en salig blanding av det du finner i bakgården. De er to år og kastrater begge to. Men de røyter noe helt infernalsk. Det er kattehår overalt til tross for at de er korthåra. Dessverre begynte jeg ikke å børste dem tidlig nok så de hater å bli børstet og det krever mye tolmodighet og tid for å få gjennomført en skikkelig børst av noen av dem. Nå er det slik at jeg har hatt katt siden bleiestadiet men har aldri hatt så mye kattehår rundt meg overalt. Er det mulig de har en eller annen sykdom som gjør at de mister for mye hår. Den ene har nesten ikke fått vinterpelsen sin i år heller. Noen erfaringer?
Gjest Marlo Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Nå er jo tiden innefor røyting nesten uansett hva slags dyr man har, men det kan også bero på mangler, feil fôr (betyr ikke at det er noe galt med den maten du gir, men det er kanskje ikke riktig for akkurat dine katter) m.m.
Gjest Huffsa Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Korthårede katter røyter mer enn langhårete. Ville prøvd å bytte fòr ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Med to langhårskatter unngår jeg kattehår overalt på følgende måte: 1. Gre dem nesten daglig med karde. Annenhver uke med furminator. 2. Støvsuge annenhver dag, også ta over sofaer og tekstiler. Utrolig hvor viktig det er å ta det jevnlig når man har dyr, ellers så har man kattehår overalt. 3. Riktig fôr. 4. De har ikke adgang til soverommene. Vet at enkelte gir kattene B vitaminsprøyte hos dyrlegen for å minske røytingen, aner ikke om det virker. Ellers merker man mye mer til røyting hos innekatter. Utekatter mister mesteparten av pelsen ute.
Gjest Gjest_saga_* Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Hm. I og med at de er kastrerte får de Royal Canin sin mat for kastrerte katter. Skal snakke med de på dyrebutikken. Kan jo kanskje blande maten. Vet at det er tid for røyting nå, men det har jo holdt på hele vinteren også. De er jo ikke så mye ute om dagen da snøen ligger overalt fortsatt. Kanskje jeg rett og slett skal blande inn b-vitaminer i våtforet? Verdt et forsøk. Takk!
Cayenne Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Mine katter røyter og blir fæle i pelsen av alle RC sine fôr, men Hill's sine fôr fungerer de fint på. Ellers kan det være bra å gi omega 3-olje, det har bra effekt på pels og hud. Tørr inneluft nå på vinteren kan også fort ha en negativ effekt på pels, det merker jeg også på mine. Flasser de, er pelsen tørr/matt eller er pels og hud fin utenom at de røyter mye?
tinyme Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Den ene pusen min røyter noe helt sinnsykt. Hun har noen problemer med huden faktisk, så når hun vasker seg blir det bare flekker uten pels og når hun klør seg står pels skyen rundt henne. Vi måtte bytte til sensitiv for og hun kan ikke få melk. En periode når hun var skikkelig ille måtte hun få allergi tabeletter. Ville undersøkt med dyrlegen jeg. Koster ingenting å ringe iallefall:-)Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #8 Skrevet 9. mars 2010 Kanskje jeg rett og slett skal blande inn b-vitaminer i våtforet? Verdt et forsøk. Ikke gi dem noe som ikke er anbefalt av dyrlege eller kvalifisert personale på dyrlegebutikk. Det kan være farlig å gi katter ting som er beregnet på mennesker, selv noe så "ufarlig" som vitaminer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå