Gå til innhold

Lapskaus-tips?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg har masse koteletter o.l. i fryseren.

Sambo er ikke så glad i koteletter desverre og jeg kunne tenke meg å bli kvitt noe av dette kjøttet som fyller opp fryseren.

Og nå som det er masse gode og billige grønnsaker i butikken, så tenkte jeg at jeg skulle "kamuflere" kotelettene litt og lage lapskaus av dem.

Jeg KAN lage lapskaus, men den begynner å bli litt kjedelig.

Pleier som regel å bruke pose-saus m.m.

Og ingrediensene (kjøtt, grønnsaker og poteter) fikser jeg fint.

Det er en fremgangsmåte jeg er ute etter.

Hvordan lager DU lapskaus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers har jeg lagt inn oppskrift på en knallgod gryterett hvis du søker på 'Chow-chow' i mat-forumet. Den er laget på kjøtt fra nakkekoteletter. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den :D

Tar ut noen koteletter ikveld jeg, så får vi se hva det blir til. Har sikkert nok kjøtt for en hel måned uansett.

Takk for tipset, Chimp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager lapskaus på 'god, gammeldags' måte... Bruker som regel oksekjøtt da, men funker sikkert med annet også? Skjærer kjøtt i terninger, bruner det i stekepanne, strør mel over og bruner litt videre til melet har 'satt' seg på kjøttet. Heller over i gryte. Koker ut stekepannen med litt vann, over i gryta. Freser finhakket løk til den er myk og heller det også over i gryta. Tilsetter litt mer vann, salt og pepper og lar kjøttet få småputre under lokk til det er fint og mørt. I mellomtiden skreller og kutter jeg poteter, gulrot og kålrot, tilsetter dette (pluss mer vann, evt litt buljong) når kjøttet har stått på en stund og lar kjøtt og grønnsaker koke seg godt inn..... Smak til med mer salt, pepper, tilsett evt litt negro...... Server med godt flatbrød - NAMM!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lager jeg bare lys pølselapskaus, men den kan du sikkert bruke kjøtt i.

Tar passe med vann i en gryte, og to buljongterninger. Skjærer opp godt med poteter, gulrøtter, sellerierot og purre, lar dette småkoke, mot slutten legger jeg oppi oppkutta kjøttpølser.

Serveres med en klatt smør på toppen og flatbrød, nammmmmm :P

Hvis du synes at den blir litt tynn ,tar du bare å skiller ut litt vann i løpet av koketiden. (ca en kvart gryte vann er nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sliter jeg med bekkenløsning og lettvindte løsninger er dagligdags for meg... :oops:

Laget lapskaus forrige torsdag...

4 poser frossen lapskausblanding

1 kg kjøttpølse

Smakte til med buljong, salt og pepper...

Voila...Lapskaus... :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koteletter er kjempefint å bruke til woking! Du skjærer bort bein og fett, og så strimler du kjøttet, steker det i wokpannen med noe kål/gulrøtter/purre og har oppi nudler. Litt soyasaus og en dæsj med sambal oelek gir det en sinnsykt deilig smak.

Ellers kan du også skjære opp kjøttet i terninger, og træ det på pinner for å lage f.eks sataysticks, som du marinerer i sataymarinade, og har over en god og tykk satay peanøtt saus.

En gresk variant kan også være noe. Ha terningene, rødløk, agurk og tomat på spidd. Mariner kjøttet på forhånd i en god gresk marinade.

Du kan også ta en mexicansk vri på det og finstrimle kjøttet og ha det i tacos/tortillas. Finstrimlet sammen med brune bønner, løk og litt tomatpuré og chili er en slager.

Det finnes nok oppskrifter på retter med basis i koteletter for å spise forskjellig middag hver dag i minst tre uker :wink: så det er bare fantasien som setter grenser... Spør hvis du trenger flere tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse god tips Spiff.

Tar gjerne i mot flere kotelettoppskrifter.

Har fortsatt fryseren full.

Men lapskausen ble god den :D

Jukset litt da, men den sånn boks med Gourmet Brun Saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...