Møffi Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Vi har kjøpt oss leilighet (jippi!) og skal betale 10% til uka, i utgangspunktet tenkte vi å bruke min sambos BSU på dette, men så snakket vi med noen som mente man burde spare BSUen til senere, ha den som en slags husbuffer - det er jo ikke alle kontoer man får 4000 igjen på skatten på. Men hva hvis vi trenger denne bufferen, man kan vel ikke fortsette å sette inn på BSU etter å ha begynt uttak? Og hvor mye husrelatert kan BSUen brukes på? Akkurat når det gjelder BSU er jeg ganske blank, men for meg virker det som om denne bufferen kan bli litt låst? Noen med peil som kan se om dette lønner seg?
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 En kan ikke fortsette å spare i BSU etter at en har tatt hull på den. BSU-sparingen er så lønnsom at en ikke bør ta hull på kontoen før den er fylt opp. Finn heller en annen løsning på de 10%! Vilkårene for BSU finner du på nettsidene til alle banker som tilbyr BSU. Anbefaler alle å skaffe seg denne spareformen
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Hva mener du med husbuffer? BSU kan ikke brukes til å finansiere oppussing, så da vil dere vel måtte betale tilbake en god del tusenlapper dere tidligere har fått i skattefradrag.
Gjest tyttebær Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 (endret) Om dere har mulighet til å betale de 10% på en annen måte ville jeg gjort det! Jeg har hus, men sparer 20000 på BSU hvert år, som gir meg 4000 i skattefradrag og god rente. Pengene står bare å renter seg. Når du har fyllt opp kontoen vil de forsatt rente seg, og kapitalen vil bare øke. Dersom dere skal selge leiligheten en gang, og heller kjøpe hus kan dere bruke BSU'en da, da dere sikkert vil trenge pengene mere da! Om dere skal bo i leiligheten "for evig og alltid" kan dere ikke bruke BSU-pengene til oppussing. Men dere kan bryte avtalen, betale tilbake det skattefradraget dere har fått, og de resterende pengene vil dere da kunne bruke på akkurat det dere vil. (f.eks. oppussing, eller bil eller båt eller kaste de ut vinduet, eller ferie eller whatever) Dere har i såfall fått et billig lån på skattefradraget fra staten over mange år! Når BSU-en først er brukt av kan du aldri opprette BSU flere ganger. Tenk deg derfor om før du bruker av disse pengene! BSU-kontoen har bedre renter enn sparekontoer osv, og dersom den ikke er full enda kan du forsatt spare mer, og få mer skattefradrag! Mitt råd vil derfor være: skaff de 10 % på en annen måte, og spar BSU'en! Endret 8. mars 2010 av tyttebær
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 I banken min fikk jeg også beskjed om at jeg ikke kan bruke BSU-pengene til oppussing, men de sa jeg kan bruke de til å nedbetale huslånet. De anbefalte da å bruke BSU-pengene til å nedbetale huslån, for så å ta opp/øke huslånet etterpå for å finansiere oppussing. På den måten slipper man å betale tilbake skattefordelen, for pengene har gått til bolig. I praksis ble det å bruke BSU-pengene til oppussing.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Spar i BSU til kontoen er full, det er det mest lønnsomme. Da den er full kan dere bruke den til å nedbetale lån/betale avdrag med. Selv opprettet jeg BSU samme år som jeg kjøpte bolig, da det først var da jeg fikk skattbar inntekt. Min mann hadde full BSU da vi hadde eid bolig i to år, og puttet da hele inn i lånet (fleksilån), jeg har noen år igjen. Det gir jo tusenlapper i gevinst hvert år, så det føles idiotisk å ikke benytte seg av muligheten.
Møffi Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2010 Takk for innspill Men etter at man har nådd taket (i hans bank er det 150000), da får man ikke lengre skattefradrag? :klø: Uansett skjønner jeg jo at det er gode renter der, så da lar vi de være!
Gjest tyttebær Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Du får skattefradrag for den summen du setter inn (sparer) i året.
Gjest tyttebær Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Mye god info i dette blogginnlegget: http://veientilrikdom.blogspot.com/2010/01...or-den-som.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå