Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd dette kurset, og vet sånn ca. hvor mange kalorier en bør få i seg hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har funnet svaret :)

Gjest Gjest
Skrevet
Har funnet svaret :)

Hva er svaret?

Skrevet

Jeg klarte ikke finne noe eksakt tall på GR- siden, men fant kursboka mi fra forrige gang jeg gikk på kurs. Der står det at gravide og ammende skal ligge på 1400-1500 kcal, maks 1740.

Gjest Elfrida
Skrevet
gravide og ammende skal ligge på 1400-1500 kcal, maks 1740.
Det må da være altfor lite? Jeg syns det høres lite ut selv om man ikke er gravid eller ammer.
Skrevet

Kanskje ikke helt tida for og tenke på kalorier når du skal amme et barn??. og heller ta dette når du er ferdig med og amme!!

bare min mening;-)

Skrevet
Kanskje ikke helt tida for og tenke på kalorier når du skal amme et barn??. og heller ta dette når du er ferdig med og amme!!

bare min mening;-)

Din mening, jeg har min. ;)

Ikke noe galt i å være mer bevisst på kostholdet, spise sunnere og samtidig gå sakte ned i vekt. Mange går automatisk ned i vekt når man ammer, men det gjelder ikke alle.

Ang. kaloriinntak så ligger jeg på mellom 1600-1700 pr. dag. Dette er i følge GR-opplegget forsvarlig. Finnes faktisk egne kurs for gravide og ammende.

http://www.greteroede.no/roede-kurs/intern...avideogammende/

Gjest Gjest
Skrevet
Din mening, jeg har min. ;)

Ikke noe galt i å være mer bevisst på kostholdet, spise sunnere og samtidig gå sakte ned i vekt. Mange går automatisk ned i vekt når man ammer, men det gjelder ikke alle.

Ang. kaloriinntak så ligger jeg på mellom 1600-1700 pr. dag. Dette er i følge GR-opplegget forsvarlig. Finnes faktisk egne kurs for gravide og ammende.

http://www.greteroede.no/roede-kurs/intern...avideogammende/

Jeg ammer og prøver også å gå ned i vekt samtidig, ved å spise sunt og trene. Det er en lang prosess:) Jeg lurer på, til deg over, hva spiser du på en typisk dag? Selv synes jeg 15-16-1700 kcal blir for lite, er nok ekstra sulten når jeg ammer og spiser ofte, men små måltider gjennom dagen, ligger på 1800 - 2000 kcal og har nå snart gått ned 10 kilo (har enda 10 kilo igjen).

Gjest Gjest
Skrevet

Ifølge Grete Roede skal ammende ligge en meny over hva de ellers hadde vært på. Det tilsvarer rundt 300 kcal ekstra.

Altså, hvis du f.eks. følger meny 1 til vanlig skal du mens du ammer følge meny to i steden.

(meny 1 = 1300 kcal, meny 2 = 1600 kcal, meny 3 = 1900 kcal osv).

Hvilken meny man følger i utgangspunktet vil avhenge av vekt, aktivitetsnivå osv.

Jeg synes også derfor at TS skriver om å ligge på rundt 14-1500 kcal når man ammer høres knapt ut. Det vil jo tilsi at du i utgangspunktet spiser mindre enn meny 1, noe som høres veldig lite ut.

Skrevet (endret)
Ifølge Grete Roede skal ammende ligge en meny over hva de ellers hadde vært på. Det tilsvarer rundt 300 kcal ekstra.

Altså, hvis du f.eks. følger meny 1 til vanlig skal du mens du ammer følge meny to i steden.

(meny 1 = 1300 kcal, meny 2 = 1600 kcal, meny 3 = 1900 kcal osv).

Hvilken meny man følger i utgangspunktet vil avhenge av vekt, aktivitetsnivå osv.

Jeg synes også derfor at TS skriver om å ligge på rundt 14-1500 kcal når man ammer høres knapt ut. Det vil jo tilsi at du i utgangspunktet spiser mindre enn meny 1, noe som høres veldig lite ut.

14-1500 kcal har jeg fra GR-boka, og er ikke noe jeg har funnet på selv. ;)

Da jeg gikk på kurs, og ikke ammet, spiste jeg rundt 1200 kcal.

Til gjest over; spiser egentlig normalt, men velger pålegg uten mye kcal. F.eks. skinkepålegg, light syltetøy, cottage cheese, kyllingpålegg etc.

Til middag velger jeg også sunne og gode alternativer. Finnes mange fine oppskrifter på GR-siden.

Cluet er å finne sunne og gode alternativ, slik at man kan spise godt og bli mett.

Nå skal det sies at babyen min er blitt 9 måneder (om noen dager), og jeg ammer ikke like mye som tidligere. Var mye mer sulten egentlig da jeg fullammet, men nå har jeg mer "normal" appetitt (om jeg kan si det slik) :)

Endret av Lillie
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
14-1500 kcal har jeg fra GR-boka, og er ikke noe jeg har funnet på selv. ;)

Da jeg gikk på kurs, og ikke ammet, spiste jeg rundt 1200 kcal.

Altså, ligger du på 1200 kcal uten amming så er det jo sånn sett greit med 1500 kcal. Ifølge den nye grunnboken fra GR så skal man ligge 300 kcal når man ammer. Er du nede på 1400 så er det imidlertid noe lavt.

Men, den minste menyen hos GR er jo 1300 kcal om dagen. Er det reellt at du har fått anbefalt at GR å kun spise 1200 kcal da du ikke ammet, eller er det noe du har kommet frem til selv? Det er svært lite. Kan nesten ikke forstå at de anbefaler kaloriinntak som er lavere enn den minste menyen de har i boken sin. Jeg kan nesten ikke forstå hvorfor du har behov for GR jeg, men men. Hva vet vel jeg.

Skrevet

Hvis du leser litt over her så ser du at jeg ligger på 1600-1700 pr. dag.

1200 lå jeg på da jeg skulle kvitte meg med noen kilo, og ikke noe jeg ellers gjør. Og ja, det var GR-kurslederen som kom frem til det, og ikke jeg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg ser at du skrev at du ligger på 16-1700 kcal, og det høres jo fornuftig ut. Men, du skrev også at ganske at "gravide og ammende", som om det var en homogen gruppe, skulle ligge på 14-1500 kcal, maks 1740 kcal. Jeg hang meg litt opp i det rett og slett. I min GR bok blir det hvertfall uttrykket på en helt annen måte, og det refereres som nevnt til 300 kcal mer enn ellers, så det er ikke noen "maks" sånn sett - det kommer helt ann på hvilken meny man følger i utgangspunktet.

Men, skal gi meg nå. Har du blir rådet til å følge 1200 kcal før du ble gravid så skal ikke jeg så tvil i det. Det var unødvendig av meg.

Jeg er nok bare litt missunnelig på de som følger meny 1 (og ikke helt det engang). Er stuck på meny 3 selv (og sliter med å komme opp i nok kalorier uten å spise noe usunnt) og drømmer om den dagen jeg kan følge meny 1...eller 2 for den saks skyld.

Skrevet
Ja, jeg ser at du skrev at du ligger på 16-1700 kcal, og det høres jo fornuftig ut. Men, du skrev også at ganske at "gravide og ammende", som om det var en homogen gruppe, skulle ligge på 14-1500 kcal, maks 1740 kcal. Jeg hang meg litt opp i det rett og slett. I min GR bok blir det hvertfall uttrykket på en helt annen måte, og det refereres som nevnt til 300 kcal mer enn ellers, så det er ikke noen "maks" sånn sett - det kommer helt ann på hvilken meny man følger i utgangspunktet.

Men, skal gi meg nå. Har du blir rådet til å følge 1200 kcal før du ble gravid så skal ikke jeg så tvil i det. Det var unødvendig av meg.

Jeg er nok bare litt missunnelig på de som følger meny 1 (og ikke helt det engang). Er stuck på meny 3 selv (og sliter med å komme opp i nok kalorier uten å spise noe usunnt) og drømmer om den dagen jeg kan følge meny 1...eller 2 for den saks skyld.

Alt i orden, diskusjonsforum er til for å diskutere i. :)

Må forresten si at det ikke er en direkte slankekur, men mer en kostholdsendring. Faller så lett tilbake til dårlige vaner, så trenger en liten "oppstrammer" i form av å følge et opplegg. Men jeg spiser godt hver dag, og går ikke sulten. Velger bare magrere og sunnere alternativer enn tidligere (og de kiloene jeg skal ha av er ikke så mange, men fryktelig irriterende).

Skrevet

Jeg syns det er flott at du er så bevist på kostholdet, også under ammingen :jepp: Meny 1 på grete roede kursene gies til kvinner som er veldig petit, altså at de ikke er de høyeste. Så hvis det er en meny som er kommet frem til i samråd med en av kurslederne så ser jeg ingenting gale i meny 1. selv skal jeg ligge mellom meny 1 og 2 på grunn av høyden :fnise: og jeg er aldri sulten ;)

knall bra at du velger å være flink og sunn nå når du har fått en liten en TS, da er det jo større sjangse for at den lille vender seg til samme sunne kosten som deg. Håper jeg kan være like flink som deg når jeg en gang får en liten en :jepp:

Skrevet

Jeg så at du har funnet svaret, men ville bare si at hos Grete Roede er det ingen fasit hva man alle skal ligge på. Det er utregninger som tar betrakningene hvor mye du trener hver uke, og hvor aktiv du er daglig. Det er 4 forskjellige menyer, hvis man sitter konstant stille hele dagen og ikke trener så kan man få 1300, hvis man jobber kontor og trener 3-4 ganger i uken er det 1600. Hvis man sitter kontor og trener hver eneste dag, så er det ofte 2000kcal per dag.

Selv ligger jeg på meny 2, og 1600 kalorier. Jeg trener 5-6 ganger per uke, og jeg er aldri sulten. Jeg kommer meg nesten ikke opp til 1600 kalorier engang, fordi jeg er mett. Mye sunn og god mat, og spiser 5-6 ganger om dagen !

Jeg er tidligere sjokoman og har etter denne omleggingen ikke smakt på over 2 mnd, da søtsuget er borte =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...