Suzy Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Gratulerer med kvinnedagen alle sammen 100 års jubileum i dag - har vi kommet i mål på de hundre årene? Er det nødvendig med en kvinnedag? Feirer du? Markerer du? Ignorerer du?
Tiarra Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Gratulerer så mye med kvinnedagen! Ignorerer absolutt ikke den! Og det var nødvendig med kvinnedag den gangen derfor er det nødvendig å markere den nå!
tineline Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Takk, og gratulerer til alle fra meg også. Vi kan gratulere oss selv med at vi har kommet langt. Fortsatt er vi ikke i mål (relle juridiske likheter for kjønn - og legning), så vi må fortsette å sette kjønnsspørsmålet i fokus, selvom jeg i det daglige ikke føler at jeg driver kvinnekamp. Det er viktig med bevisstgjøring. I dag handler det mer om lavtlønnsyrker, og hvorfor disse er de typiske kvinneyrkene. Prestisjeyrker er historisk sett typiske mannsyrker, selvom kvinner nå også dominerer utdannelsesstatistikken på medisin og jus. Det er snakk om å tenke etter om man er enig i disse tendensene, og bruke sin politiske og sosiale makt deretter, ved å stemme og å diskutere med venner. Lykke til med de neste hundre!
Gjest megvel Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Gratulerer så mye til alle! Likestillingskampen er ikke over, men den er kommet godt i gang. Nå er det ikke lenger en kamp for kvinners rettigheter, men en kamp for like rettigheter for alle. Det handler om homofiles rett til å adoptere, om transseksuelles rett til å skifte kjønn og leve det livet de ønsker. Det handler om menn i kvinneyrker, og om menns rettigheter som fedre. Det handler om at ethvert individ skal få være seg selv og oppfylle sine ønsker. Kvinnedagen er på langt nær utdatert. Det er viktig med en dag der vi ser på hva som er oppnådd og hva som er igjen å gjøre noe med. Det er viktig at vi fortsetter å sette fokus på kampen for likestilling, og at dagens unge (meg inkludert) lærer å sette pris på hvilke fremskritt kvinner har gjort de siste 100 årene. Jeg er stolt av å være kvinne, og jeg er stolt av alle de som har vært før meg. Den kampen de har ført har gjort at jeg kunne gjøre så mye som jeg ikke hadde kunnet ellers. Bare dét er grunn nok for meg til å markere kvinnedagen.
rachel who Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Vi har da masse å kjempe for fremdeles, så fremst man da ikke bare tenker på seg selv. Men desverre er det alt for mange som har det behagelig og ut av behag har det vokst skylapper rundt øya. Som dere sier, vi har et stykke å gå, også med tanke på våre medsøstre i hele verden som blir undertrykt av menn og deres dominerende regimer. Men vi har medsøstre her i Norge som daglig blir undertrykt. På tide å kjempe for dem også. Dessuten bør det opprettes en mannsdag hvor man også ser på mannens rolle fordi det former jo kvinnens rolle. Tenker spesielt på våre nye landsmenn. Ingen bombe at det er mange der som forakter norske kvinner for deres frie livsstil.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Og det er det er dessverre heller ingen bombe at mange av våre etnisk norske brødre også nærer en mer eller mindre skjult kvinneforakt, og innerst inne ønsker oss tilbake på kjøkkenet. Kvinneforakten er noe mange norske menn, både eldre, middelaldrende og yngre, i større eller mindre grad utøver, særlig på internett hvor de kan være anonyme. Det er trist, men samtidig også avslørende. Mannsrollen kan ikke være lett, når man fortsatt ser tendenser hos mange menn til å tråkke på kvinner som gruppe, i et desperat forsøk fra den enkelte manns side for å føle seg bittelitt bedre med seg og sitt.
Gjest A. Caron Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Og det er det er dessverre heller ingen bombe at mange av våre etnisk norske brødre også nærer en mer eller mindre skjult kvinneforakt, og innerst inne ønsker oss tilbake på kjøkkenet. Kvinneforakten er noe mange norske menn, både eldre, middelaldrende og yngre, i større eller mindre grad utøver, særlig på internett hvor de kan være anonyme. Det er trist, men samtidig også avslørende. Mannsrollen kan ikke være lett, når man fortsatt ser tendenser hos mange menn til å tråkke på kvinner som gruppe, i et desperat forsøk fra den enkelte manns side for å føle seg bittelitt bedre med seg og sitt. Jaha? Da er det jo kanskje også betimelig å stille spørsmålstegn ved hvorfor det i disse tider, parallelt med "frigjøring og likestilling" også diskuteres heftig rundt behovet for krisesentere også for menn. Kan det ha en minste mulig proposjonal sammenheng med norske kvinners "frie livsstil" mon tro? Eller er det bare svart/hvitt ensidig den norske kvinnens behov for selvrealisering og fri flyt av tut og kjør som for enhver pris kommer foran slike "uvesentligheter"? Jepp, jeg er nok helt klart innenfor den kategorien du anser som norske brødre som nærer en "mer eller mindre skjult kvinneforakt"... Nå er imidlertid denne "forakten" noe mer nyansert enn ordets rette betydning, men typisk er det jo fra "fronten" å se at menn som retter den minste kritikk mot tingenes tilstand får dette stemplet i panna. Jeg er ikke i tvil om at kvinnekampen er utdatert forlengst, og at vi i vesentlig høyere grad trenger en kjønnsnøytral kamparena, der man heller bør finne felles løsninger på hvordan både menn og kvinner skal slippe behovet for krisesentre i fremtiden. Og der man heller ser på hva som ligger naturlig til rette for mann/kvinnes ståsted i samfunnet, ut fra evner, kvalifikasjoner osv, OG være villig til å akseptere dette. Legg ned kvinnedagen, få inn forsoningsdagen
Suzy Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2010 Men likestilling er da ikke bare for kvinner A.Caron? Kampen må jo sørge for at rettigheter og muligheter blir like - for begge kjønn.
Gjest A. Caron Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Men likestilling er da ikke bare for kvinner A.Caron? Kampen må jo sørge for at rettigheter og muligheter blir like - for begge kjønn. Det er jeg fullstendig enig i. Det er bare det at punktet (datoen) for når vi BLE likestilt, den er forlengst passert. Derfor er kvinnedagen ikke lenger noe å se særlig positivt på, for du hører jo selv hvilken "klang" ordet har? Ikke mye "begge kjønn" i det. Forsoning er et mye bedre ord, og om vi begynte å praktisere dette mer ville vi vært mye lenger enn vi er i dag...
Suzy Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. mars 2010 Forsoning er flott - det hadde vært en bra ide - men vi er slett ikke likestilte enda. Det er jeg redd er en illusjon som brister idet vi setter barn til verden - blant annet.
Gjest A. Caron Skrevet 8. mars 2010 #11 Skrevet 8. mars 2010 Forsoning er flott - det hadde vært en bra ide - men vi er slett ikke likestilte enda. Det er jeg redd er en illusjon som brister idet vi setter barn til verden - blant annet. Vi er så likestilte som vi KAN bli. Det som i dag ligger i begrepet kvinnekamp er noe helt annet enn den kampen våre mødre/bestemødre kjempet, og det er dèt som blir så sørgelig feil... Derfor, stopp galskapen før menn og kvinner blir verre fiender enn partene i noen av krigene vi har hatt opp gjennom tidene.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #12 Skrevet 9. mars 2010 Jaha? Da er det jo kanskje også betimelig å stille spørsmålstegn ved hvorfor det i disse tider, parallelt med "frigjøring og likestilling" også diskuteres heftig rundt behovet for krisesentere også for menn. Du har tydeligvis ikke fått med deg at hovedgrunnen bak hvorfor det i disse dager drøftes om det er på tide med krisesentre for menn er fordi menn dreper kvinner som aldri før her i landet. Nå skal vi prøve å få mannen til å lære at det kan være smart å tenke før man handler, slik at man ikke ender opp med å ta livet av et annet menneske bare fordi hun ønsker å skilles, har truffet en annen mann osv. Kan det ha en minste mulig proposjonal sammenheng med norske kvinners "frie livsstil" mon tro? Du mener at kvinner fortjener å bli drept fordi de har en fri livsstil hvor de er så frekke at de søker skilsmisse, eller er like utro som menn? Eller er det bare svart/hvitt ensidig den norske kvinnens behov for selvrealisering og fri flyt av tut og kjør som for enhver pris kommer foran slike "uvesentligheter"? Et ruvende JA til alle norske kvinner som hevder sin rett til å velge vekk menn. De har rett til å kreve skilsmisse og de har rett til å ikke ville snakke med den mann de ikke ønsker snakke med, uten å måtte bøte med livet for dette. At de må bøte med livet skyldes ikke deres behov for selvrealisering, "fri flyt og tut og kjør" (sic), men heller en skrudd mannskultur, også blant etnisk norske menn. Jepp, jeg er nok helt klart innenfor den kategorien du anser som norske brødre som nærer en "mer eller mindre skjult kvinneforakt"... Nå er imidlertid denne "forakten" noe mer nyansert enn ordets rette betydning, men typisk er det jo fra "fronten" å se at menn som retter den minste kritikk mot tingenes tilstand får dette stemplet i panna. Huffda, det minner fryktelig mye om de karakteriseringene menn er så raske til å gi kvinner som snakker om kvinners rettigheter. Hva er det menn da pleier å si.. Hmm. Rødstrømpe, Ottar-kjerring, bitter, feit mannehater, traktorlesbe osv. Det er helt klart at alle kvinner som snakker om likelønn, voldtektsproblematikk, kvinnedrap osv har en skjult mannsforakt. Mm. Jeg er ikke i tvil om at kvinnekampen er utdatert forlengst, og at vi i vesentlig høyere grad trenger en kjønnsnøytral kamparena, der man heller bør finne felles løsninger på hvordan både menn og kvinner skal slippe behovet for krisesentre i fremtiden. Og der man heller ser på hva som ligger naturlig til rette for mann/kvinnes ståsted i samfunnet, ut fra evner, kvalifikasjoner osv, OG være villig til å akseptere dette. Kjønnsnøytralitet er bra, men det krever nok mer av menn å tenke kjønnsnøytralt enn hva det gjør av kvinner. Menn flest vil ikke gi slipp på den falske tanken om mannlig superioritet, og derav vil vi aldri få slutt på kvinnehatet og kvinnedrapene og voldtektene. Legg ned kvinnedagen, få inn forsoningsdagen Tror vi heller trenger et par dager som f.eks. "Hvorfor dreper menn kvinner-dagen", og "Hvorfor voldtar menn kvinner"-dagen. Vi kan sikkert også ha med dager som "Hvorfor slår kvinner litt mer enn menn, i parforhold-dagen", og "Hvorfor får kvinner oftere foreldreretten enn menn"-dagen. Men noen forsoningsdag blir det ikke før vi finner ut av disse spørsmålene. Vi kan ikke bare sette en strek over alle problemområdene og late som om alt er fryd og gammen. Å feie problemene under teppet er lite smart.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #13 Skrevet 9. mars 2010 Vi er så likestilte som vi KAN bli. Yeah right. Lett å si for en av de som tilhører den parten med de fleste privilegiene i samfunnet. Lett for en representant fra de priviligerte å si at nok er nok, nå får det holde. La de underpriviligerte få bestemme hvor mye av urettferdigheten de vil tåle, ok?
tineline Skrevet 9. mars 2010 #14 Skrevet 9. mars 2010 Det er jeg fullstendig enig i. Det er bare det at punktet (datoen) for når vi BLE likestilt, den er forlengst passert. Derfor er kvinnedagen ikke lenger noe å se særlig positivt på, for du hører jo selv hvilken "klang" ordet har? Ikke mye "begge kjønn" i det. Vi er så likestilte som vi KAN bli. Det som i dag ligger i begrepet kvinnekamp er noe helt annet enn den kampen våre mødre/bestemødre kjempet, og det er dèt som blir så sørgelig feil... Ok, så du mener at det aldri KAN skje at en rørlegger og en frisør får lik lønn for like lang utdannelse, eller en sykepleier og ingeniør? Eller en sivilingeniør og en spesialpedagog? (Skal jeg fortsette?) Det er på dette markedet kvinner fortsatt er mannen underlegen. Vi lever fortsatt på de tradisjonelle inndelingene "kvinneyrker" og "manneyrker", og selvom alle i det aktuelle yrket får like mye betalt uavhengig av kjønn, så er det en generell tendens at manneyrker har bedre lønnsvilkår enn kvinneyrker. Tror du det er tilfeldig? Jeg mener vi er juridisk likestilt, ja. Juridisk er vi til og med forskjellsbehandlet i form av ammefri, fødselspermisjon og kjønnskvotering. Men det virkelige liv er jo grunnen til at vi trenger deler av denne forskjellsbehandlingen - selv den lange fødselspermisjonen de fleste kvinner ikke "vil" dele på (underbygget av staten), bidrar på sikt til at de fleste nå velger å ta permisjon og så gå ut i jobb igjen, i stedet for å bli hjemme uten lønn, slik situasjonen er for mange land med korte permisjonsordninger. På mennenes side er det også en del ting å ta tak i. Det viktigste er å innse at vi fortsatt står overfor visse holdninger som henger igjen fra gamle dager, da mennene var sjefen. Jeg mener ikke at menn og kvinner skal kvitte seg med kjønnsroller - vi er jo to ulike kjønn som sikkert alltid vil legge til oss diverse vaner; men det viktige er at kjønnsrollene ikke fører til det ene kjønnets dominans framfor det andre. Dersom kjønnsrollene virker begrensende på kvinner eller menn og setter det andre kjønnet i en mer framtredende posisjon, må vi ta dem opp til vurdering. Eksempler på slike kjønnsroller som fortsatt eksisterer: - Jenter får oppdragelse som "snille og stille", mens gutter får lov til å herje mer ("det er jo gutters natuuuur, han er så morsom") - Jenter 'må' leke med dokker (omsorgsyrke), gutter 'må' leke med biler (tøffe, bråkete, harde ting som går fort, se herjing over) - Jenter får lettere stempel som "hore" dersom hun har mange sexpartnere før hun fyller f.eks. 20, mens en gutt blir sett som "tøff og kul". - I samliv er det ofte jenta/kvinnen som får ansvaret for huset, mens mannen får for reparasjoner, bil og båt osv. I praksis er dette begrensende for kvinnen, fordi de hygieniske/estetiske normene vi har lagt til oss i vår kultur, krever en daglig innsats i form av husarbeid, mens reparasjoner er mer forefallende og krever mindre tid. Det er selvsagt mange menn som tar del i husarbeidet, men det er fortsatt kvinnens domene. - Kvinnen får også ofte hovedansvaret for barneoppdragelsen, og det blir tatt for gitt at kvinnen engasjerer seg mer i dette enn mannen i form av kontakt med skole og barnehage, på fritidsaktiviteter osv. Dette står i den grad så sterkt hos oss, at de fleste eneforsørgere er kvinner. Her er det helt klart marked for mennene til å ta sin viktige farsrolle tilbake! Dette var et knippe som jeg kom på i farta. Er det rettferdig at det er slik? Tenk at en kvinne skal ha full jobb, og samtidig forventes å styre husarbeid og barneoppdragelse. Dersom du kan si at du tar like stor del i dette etter endt arbeidsdag som din samboer, kan du si at nettopp dere er likestilt, ja. Men det er ikke den generelle situasjonen rundt om i Norge.
Gjest A. Caron Skrevet 9. mars 2010 #15 Skrevet 9. mars 2010 Du har tydeligvis ikke fått med deg at hovedgrunnen bak hvorfor det i disse dager drøftes om det er på tide med krisesentre for menn er fordi menn dreper kvinner som aldri før her i landet. Nå skal vi prøve å få mannen til å lære at det kan være smart å tenke før man handler, slik at man ikke ender opp med å ta livet av et annet menneske bare fordi hun ønsker å skilles, har truffet en annen mann osv. Ganske typisk at av alle argumentene rundt behovet for krisesentere for menn, så måtte du selvsagt velge de kriminelle, der kvinner blir drept. Har DU full tilgang til saksmappene i alle slike saker, og VET derfor nok om dem til å bastant kunne hevde at absolutt all skyld ligger hos mannen? Misforstå meg ikke, for drap er ikke akseptabelt i NOEN henseender, men like sikkert er det også at når et menneske blir herset med og bedrevet psykisk terror mot over tilstrekkelig tid, så KAN utfallet bli fatalt. Et tankekors?? "Nå skal "vi" prøve å få mannen til å lære bla bla bla...." Har det slått deg at det kanskje er et eller annet fullstendig på tok med den "strategien" der? At den kanskje heller resulterer i stikk motsatt effekt? Når ble plutselig kvinnene oppnevnte læremestere i hvordan mannen "skal" tenke. Jeg håper inderlig du selv hører hvor absurd det hele låter... Du mener at kvinner fortjener å bli drept fordi de har en fri livsstil hvor de er så frekke at de søker skilsmisse, eller er like utro som menn? Et ruvende JA til alle norske kvinner som hevder sin rett til å velge vekk menn. De har rett til å kreve skilsmisse og de har rett til å ikke ville snakke med den mann de ikke ønsker snakke med, uten å måtte bøte med livet for dette. At de må bøte med livet skyldes ikke deres behov for selvrealisering, "fri flyt og tut og kjør" (sic), men heller en skrudd mannskultur, også blant etnisk norske menn. Du legger en vannvittig masse absurde ord i min munn her som jeg aldri har sagt eller ment, takk skal du pinadø ha... Men, også et typisk trekk fra de mest radikale frontsoldatene er det jo, så jeg tar meg slett ikke nær av det. Voldsomt som du henger deg opp i disse drapene. Som om dèt er utfallet i konfrontasjonene mellom ALLE mann/kvinne-forhold. Og når du legger lista på det nivået der kampen dreier seg om å kunne søke skillsmisse, være like utro som menn osv har jeg svært vanskelig for å ta deg seriøst... Kanskje har vi en skrudd mannskultur, men sannelig sannelig skal du da vite at å kjøre igang en kvinnelig utgave av samme ulla IKKE er løsningens vei å gå. Dette oser det lang vei av i måten du formulerer deg på, og jeg kjenner faktisk en viss harme bre seg gjennom mitt "skrudde" manns-legeme, grrrrr!!! Men det er vel sånn du helst vil "lære" oss skrudde menn hvordan tenke, hahh... Huffda, det minner fryktelig mye om de karakteriseringene menn er så raske til å gi kvinner som snakker om kvinners rettigheter. Hva er det menn da pleier å si.. Hmm. Rødstrømpe, Ottar-kjerring, bitter, feit mannehater, traktorlesbe osv. Det er helt klart at alle kvinner som snakker om likelønn, voldtektsproblematikk, kvinnedrap osv har en skjult mannsforakt. Mm. Jammen jammen, de finnes jo, alle de eksemplene du her ramser opp, hehe.... Og om DU sier det, så stemmer det vel også at dette gjelder alle kvinner som snakker om likelønn, bla bla bla.... Må jo tro på det en ekte frontsoldat uttaler. Takk igjen for god forståelse Kjønnsnøytralitet er bra, men det krever nok mer av menn å tenke kjønnsnøytralt enn hva det gjør av kvinner. Menn flest vil ikke gi slipp på den falske tanken om mannlig superioritet, og derav vil vi aldri få slutt på kvinnehatet og kvinnedrapene og voldtektene. Igjen, du tror fortsatt løsningen på dette er en kvinnelig motpol til oss "superior`e" menn? Vet du, med din innstilling oppnår vi intet annet enn ren krig kjønnene i mellom. Tror du virkelig at det bare er å knipse i fingrene, og vips, alle menn fjerner seg fra evolusjonsmessige, genbestemte faktorer som har ligget der fra vi krøp opp fra havet eller hvor pokker vi hadde vårt utsprang? Det skal mer (eller noe helt annet) til enn kvinnekamp for å endre på dette (og tilfredsstille dere) skjønner du. Men tro gjerne at din strategi er den rette, og oppdag at resultatet er mer frustrasjon, mer disharmoniske parforhold, mer skillsmisser, mer psykisk ustabilitet og ja, sikkert også flere drap, dessverre... Tror vi heller trenger et par dager som f.eks. "Hvorfor dreper menn kvinner-dagen", og "Hvorfor voldtar menn kvinner"-dagen. Vi kan sikkert også ha med dager som "Hvorfor slår kvinner litt mer enn menn, i parforhold-dagen", og "Hvorfor får kvinner oftere foreldreretten enn menn"-dagen. Men noen forsoningsdag blir det ikke før vi finner ut av disse spørsmålene. Vi kan ikke bare sette en strek over alle problemområdene og late som om alt er fryd og gammen. Å feie problemene under teppet er lite smart. Om du virkelig tror det hjelper, så gjerne for meg med alle disse "dagene". Jeg kan jo tilføye et par til slutt: "Hvorfor kan ikke bare menn være menn og kvinner være kvinner-dagen" og "Hvorfor prøver kvinner å bli menn-dagen"
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #16 Skrevet 10. mars 2010 Vi er så likestilte som vi KAN bli. Det som i dag ligger i begrepet kvinnekamp er noe helt annet enn den kampen våre mødre/bestemødre kjempet, og det er dèt som blir så sørgelig feil... Derfor, stopp galskapen før menn og kvinner blir verre fiender enn partene i noen av krigene vi har hatt opp gjennom tidene. Krigen mellom kjønnene har da pågått i århundrer, men det er bare de siste 100 årene kvinnene har hatt en viss mulighet til å hevde sin rett. Til tross for dette lever kvinnene fortsatt i et mannstyranni med menn i nesten alle viktige maktposisjoner. Krigen mellom kjønnene er derfor ikke over, den må fortsette med øket intensitet. Menn slår og voldtar kvinner og blir kun unntaksvis stilt til ansvar for sine gjerninger. Det er på tide at kvinnene innser at menn er skadedyr som hindrer halve befolkningen et fullverdig liv. En nyttig anvendelse av kvinnedagen ville være å gi alle menn portforbud denne dagen, slik at en fikk se hvor mye bedre samfunnet fungerte uten menn. Dette ville åpne øynene til alle kvinner så de får se hvilket fantastisk samfunn en kunne hatt dersom mennene var eliminert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå