Glad og spent Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Når jeg var prøver fra sommeren og frem til jul var jeg ikke så aktiv på forumet..Gleden var stor når vi nyttåraften fikk positiv test. Etter to kontroller uten at JM fant hjertelyd ble vi fredag sendt på UL (uke 13). Vi fikk da den grusomme beskjeden om at fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 8-9. Lørdag startet blødningene og i går var jeg igjen på sykehuset for utskrapning...denne helgen har vært et sjokk for meg og mannnen min. Gud som vi har gledet oss til september!! Det har vært mye tårer og følelser... Nå begynner kampen for å prøve å tenke positivt og tenke fremmover på alt vi har i møte..vi håper å kunne starte prøvingen igjen så fort som mulig, men som legene sa bør vi vente til mensen kommer før vi prøve aktivt. Håper spiren sitter fort, skulle helst vært gravid igjen i går... Er det andre med erfaring etter MA? Hvor fort ble dere gravid igjen? Er det stor fare for å miste to ganger etter hverandre? Håper på en ny spire til sommeren
Rosebud Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 (endret) Hei du! La meg først si hvor lei meg jeg er på dine vegne. Jeg opplevde selv en MA i mai 09, var da i uke 14, og men den lille hadde ikke utviklet seg siden uke 11, så dermed ble det sykehuset med påfølgende utskrapning. Det absolutt verste jeg har opplevd! Sliter fortsatt med å takle det, det har ikke blitt lettere enda i alle fall - og det er fortsatt mye tårer og følelser. Mange vanskelige følelser, og et vanskelig tema å snakke om. Møter lite forståelse fra mange rundt meg som mener jeg burde vært over det for lenge siden, noe som selvsagt ikke er mulig, og jeg er frustrert over mangelen på takt fra folk som ikke vet hva vi går gjennom. En annen grusom ting er folk som sier ting som: "Det var ikke meningen at det skulle skje nå", og "Det var nok for det beste - naturen er flink til å rydde opp", osv. Det hjelper ikke, og jeg skal være så ærlig å si at det er vanskelig å tenke positivt selv etter nesten et år. Har ikke blitt gravid igjen enda, men har fått regelmessige sykluser tilbake for et par måneder siden, og har nå begynt å følge syklusen med eggløsningsstrimler, så får vi se hvordan det går. Kan dessverre ikke si noe om sjangsen for å miste to ganger etter hverandre; det ligger litt tvetydig informasjon rundt omkring. Jeg håper svært lav!! Håper dere tar godt vare på hverandre i det dere går gjennom; det er ikke lett! Sender deg en god trøsteklem Endret 9. mars 2010 av Rosebud
angelou Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Først og fremst - en stor til deg. Det er helt forferdelig det du går igjennom nå Jeg hadde en MA i uke 11 første svangerskapet mitt, og fikk også beskjed om å vente en mens før vi prøvde igjen. Visste ikke helt om vi var klare for det, men lot det stå til og ble gravid på første forsøk. Og må bare si, de tre første månedene var helt forferdelige, men blødninger og hele pakka. Men det gikk fint, og ut kom en liten prins. Nå er jeg gravid igjen, og sliter fortsatt med den MA`en i forhold til at jeg ikke greier å slappe av et sekund før det har gått noen måneder. Har også hatt blødninger denne gangen, og det blir man bare hysterisk av....Har fått god oppfølging med tidlig UL både forrige gang og denne. Det er gull verdt. Jeg lurer på om jeg ikke har lest et sted at 1 av 10 spontanaborterer en gang, men bare 1 av 40 aborterer to ganger etter hverandre. Likevel sa legen min når jeg var på sykehuset med blødninger andre gangen at å miste to ganger heller ikke var uvanlig og mest sannsynlig bare tilfeldigheter. Dvs at det betydde ikke at noe trengte å være galt. Uansett, å oppleve en MA kommer til å være med meg resten av livet. Jeg føler ikke at jeg har mistet barn sånn sett, men det var en fæl opplevelse som jeg ikke unner noen andre å gå igjennom.
Glad og spent Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2010 Tusen takk for støtten! Godt å høre at det er andre som har vært i samme situasjon. Vi kommer nok aldri til å glemme denne helgen, men håper at vi skal kunne legge det bak oss og tenke positivt. Håper det ikke går lang tid før syklusen er igang igjen og vi kan prøve på nytt. Er rimelig sikker på at jeg kommer til å være hysterisk når jeg blir gravid igjen. Håper på god oppfølging ifht UL og hcg-prøver osv de første månedene. Hvor mange tidlig UL fikk dere når dere ble gravid igjen?
angelou Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Første gangen hadde jeg tre tidlige UL, men det var pga blødninger. Denne gangen hadde jeg en hos gynekologen min i uke 9, og en i uke 11 fordi jeg begynte å styrtblø...
Glad og spent Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2010 ok,skjønner. Håper å få tett oppfølging neste gang, så jeg slipper å gå rundt og lure i flere uker..Går det bra med babyen selv om du begynte å blø i uke 11? Gud, jeg håper vi blir gravid igjen snart...før sommerferien håper vi på, men vet man ikke skal stresse med det! Er rart hvor glad man kan bli i et barn man ikke har møtt...*Sukk* Vi får prøve å tenke positivt!
angelou Skrevet 9. mars 2010 #7 Skrevet 9. mars 2010 Det går bra med babyen, denne gangen, som sist, så lå morkaka foran mormunnen i begynnelsen av svangerskapet. Når livmoren da vokser og strekker seg, så flytter morkaken seg, og da kan man blø endel, uten at det er noe farlig. Klart man blir glad i babyen Og ikke minst så planlegger man, drømmer om hvordan livet blir når den lille kommer, og så plutselig så faller alt i grus. Håper du blir gravid fort jeg også Og at du seiler gjennom svangerskapet neste gang uten komplikasjoner
Glad og spent Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2010 Når er det over 3 uker side MA og utskraping og har nå begynt å bruke EL tester annenhver dag for å finne ut når jeg har EL. Velger å gjøre dette slik at vi vet når el kommer og at vi da bør bruke prevensjon eller unngå samleie disse dagene siden vi har blitt rådet fra legen om å vente til jeg får mensen før vi prøver igjen. Har testet i snart en uke uten resultat, og bør vel få el i løpet av en uke dersom mensen skal komme innen 6 uker etter utskrapning. Bør jeg ta kontakt med lege dersom jeg ikke finner El i løpet av en ukes tid? veldig usikker på dette... håper syklusen blir fort normal så vi kan begynne å prøve igjen og forhåpentligvis bli gravid fort
Rosebud Skrevet 29. mars 2010 #9 Skrevet 29. mars 2010 Når er det over 3 uker side MA og utskraping og har nå begynt å bruke EL tester annenhver dag for å finne ut når jeg har EL. Velger å gjøre dette slik at vi vet når el kommer og at vi da bør bruke prevensjon eller unngå samleie disse dagene siden vi har blitt rådet fra legen om å vente til jeg får mensen før vi prøver igjen. Har testet i snart en uke uten resultat, og bør vel få el i løpet av en uke dersom mensen skal komme innen 6 uker etter utskrapning. Bør jeg ta kontakt med lege dersom jeg ikke finner El i løpet av en ukes tid? veldig usikker på dette... håper syklusen blir fort normal så vi kan begynne å prøve igjen og forhåpentligvis bli gravid fort Jeg fikk ikke mensen tilbake før 2,5 mnd etter utskrapningen. Testet ikke etter eggløsning på den tiden da, så når/om jeg hadde EL vet jeg ingenting om... Tror det kan være store individuelle forskjeller på hvor lang tid det tar å få EL og mensen tilbake etter en MA. Tror også det kan ta lenger tid jo lenger på vei man var når det skjedde, pga mer hormoner eller noe... Jeg ville gitt det litt mer tid hvis jeg var deg, men er du bekymret eller får smerter eller liknende bør du ta kontakt med legen. I verste fall kan du ha rester igjen i livmoren som forsinker eggløsning og mensen, og som også kan føre til infeksjoner, så det må du passe på! Men uansett, som sagt, det er individuelt, og ting tar tid; husk at det de sier om 6 uker er et gjennomsnitt/overslag - ikke en fasit. Håper det ordner seg snart for deg. Lykke til
Glad og spent Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 30. mars 2010 Ja, jeg bør nok ikke stresse for mye med det. håper bare at kroppen kommer fort tilbake til normalen igjen så vi kan fortsette prøvingen I går kveld tok jeg en EL-test, ventet et par min og regnet med den skulle vere negativ så jeg lot den bare ligge. Tenkte ikke noe mer over det i går kveld heller, og i dag tidlig skulle jeg kaste testen og da viste den to streker som var ganske like sterke...men dette er da 12 timer etter jeg tok testen....kan testen ha blitt positiv etter jeg la fra meg den i går kveld?? kan jeg stole på den?? litt forvirret her...
Gjest Alabama Skrevet 30. mars 2010 #11 Skrevet 30. mars 2010 Mine el-tester har ikke forandret seg noe særlig etter de 10 minutene har gått. Det eneste er at de blir blassere i fargen når de tørker. Du burde teste igjen i kveld og helst i dag morges for å se om du fortsatt har lh-stigning. Min siste el var testestreken sterk på kvelden og ble svakere hver gang jeg testet påfølgende dag.
Redlady Skrevet 31. mars 2010 #12 Skrevet 31. mars 2010 Hei! Veldig leit å høre om andre som også har opplevd MA, jeg unner ingen det! Vi mistet første gang i april i fjor. Begynte å blø akkurat ved passerte 12 uker, viste seg at det ikke hadde vært noe liv siden uke 6 eller 7. Så litt irritert over at det ikke ble oppdaget da vi var på UL hos fastlegen i uke 9. Men, men. Fikk masse tabletter med hjem og gikk en fæl kveld i møte. Vi ønsket å komme fort i gang igjen, men pga at vi måtte vente til over neste mens og at vi var ute på reise, fikk vi ikke prøvd ordentlig før 3 mnd etter. Tror jeg ble gravid igjen en gang på høsten, men mistet veldig tidlig 4+5, fikk aldri positiv test, men en mens som varte i 8 dager, sterkere smerter enn vanlig og mer klumper (beklager detaljer!). Ble gravid på nytt like etter i november. Var veldig bekymret og skulle få ekstra oppfølging. Var inne til UL i uke 5, men det var altfor tidlig til å se noe annet enn at vi var gravid igjen. Pga jul, fikk vi ny time like over nyttår. Men begynte å blø noen dager før nyttårsaften, og mistet to dager før legetimen, uke 8. Så legetimen ble brukt til å skrive henvisning for utredning for gjentakende aborter. Er nå gravid på nytt, og har allerede vært på 2 UL, uke 5 og uke 7. Har fått hormoner i form av vaginalkrem og blodfortynnende i form av sprøyter som tas daglig. Neste UL er i uke 12, og akkurat nå virker det veldig lenge til. De aller fleste som spontanaborterer blir gravid igjen veldig fort og de fleste er tilbake for å føde innen ett år. En får ikke noe utredning eller bedre oppfølging før etter 3 spontanaborter, da kalles det habituell abort. (OBS!: Dette avhenger en god del av hvilke lege en går til og alder!) Dette fordi det er ganske uvanlig å oppleve og som regel finner en aldri ut hva som var grunnet til spontanaborten. Alle mine prøver var normale. Når det kommer til EL-testene så er vel disse ugyldig etter en viss tid. Så anbefaler deg å teste på nytt. Så håper jeg det klaffer for dere fort igjen og at det går mye bedre neste gang.
Glad og spent Skrevet 9. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 9. april 2010 I dag er det 5 uker siden vi fikk beskjed om at det lille frøet vårt hadde sluttet å vokse..har komt over sjokket og tenker positivt igjen, og gleder oss til å begynne å prøve igjen! problemet er at jeg ikke har fått tilbake mensen ennå....er det noen med erfaring på dette området? Hovr øenge bør det gå før jeg kontakter lege? har så lyst å bli gravid igjen!!
Redlady Skrevet 9. april 2010 #14 Skrevet 9. april 2010 (endret) Fikk du ikke info om dette på sykehuset? Jeg mener å huske at vi fikk utlevert noen sider med info om hvordan en skulle forholde seg til ting i tiden fremover. Men mulig jeg husker feil i forhold til når en kan forvente mens. Så kjekt å lese at dere er klare igjen. På en eller annen måte så hjelper det litt å komme i gang igjen. Ønsker dere lykke til! Endret 9. april 2010 av Redlady
angelou Skrevet 9. april 2010 #15 Skrevet 9. april 2010 4-8 uker fikk jeg beskjed om, gjennomsnittet var 6 uker. Og jo lengre man var kommet i svangerskapet, jo lengre tid tar det. Jeg fikk igjen mensen etter 37 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå