Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann. Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker med dette innlegget. Mest av alt tror jeg at jeg bare vil lufte mine tanker og følelser og kanskje få noen gode råd...

Min søster er 24 år gammel, hun har en gjevnaldrende forlovede som jeg har visse problemer med. Jeg får selvfølgelig ikke skrevet ned alt, men jeg skal prøve så godt jeg kan.

De ble sammen høsten 2008, etter 1mnd var de forlovet og etter 4 mnd ble min søster gravid. Høsten 2009 kom min vakre nevø til verden.

Nå er det slik at desverre er det BARE min søster som kommer overens med sin egen kjæreste. Hun er en søt jente, men veldig redd for å være alene. Hun havner alltid hos de feile typene og nå tror jeg hun har slått på stortrommen.

Her er greien:

Typen hennes er verdens mest kontrollerende menneske. Han mangler også det jeg kaller SOSIAL INTELLIGENS!

Når hun er hjemme hos oss så snakker han FOR henne. Slik har det vært siden dagen de ble sammen. Han lar henne ikke være alene med oss mer enn 2-3 timer før han ringer og vil hente henne og kjøre henne hjem (de bor i gokk) og så forlater han henne der igjen. Stikker ut, eller på byn eller lignende. Han tar alltid bilen så hun blir værende alene.

Han skal alltid vite hva hun gjør til hver tid, og godkjenner han det ikke så nekter han henne å gjøre det.

Hun hadde også venninner som stod henne veldig nær, men siden ingen av de kom overens med han så nektet han henne å være med dem. Hun har ingen veninner igjen.

Hun traff forleden en av de veninne og da måtte hun lyge for typen.

Det har kommet opp saker som at han har vært voldelig i yngre alder mot sin egen familie pga raseriutbrudd, dette vet min søster men hun sier "han har forandret seg".

Da hun gikk gravid var det en episode da han angrep henne og sa han skulle drepe henne. Etterpå skyldte han på at det var spøkelser som hadde gått inn i han. Nå er min søster blitt redd for spøkelser.

Nå når babyen er kommet så tar han ikke noe ansvar hvis ikke de er hos oss. Da er det BARE han som skal dulle med sønnen, om sønnen sover (4mnd gammel) så vekker han han opp for å vise oss at han er en "god far" og duller med han. Når de er hjemme så er det min søster som gjør alt (men jeg må nevne at hun er en FANTASTISK mor, mye bedre enn jeg noen gang kommer til å være). Han stikker ut på byn eller til kompiser o.l..

De fikk anonym bekymringsmelding fra barneværnet der ALT gikk på typen hennes.

De krangler HELE tiden og det er bare hun som unnskylder seg.

Dette er noen av tingene jeg klarer å komme på akkurat nå, jeg VET at det er mer... Alt opsummert så isolerer han henne fra alle, gjør slik at hun føler at han er alt hun har og hun tør ikke gå imot han.

Jeg har prøvd å ta dette opp med henne, jeg, x-veninnene hennes og familien. Hun nekter å høre. Hun blir sint og snakker ikke med oss på kjempelenge. Jeg har også vært i et kontrollerende forhold og vet hvordan hun føler det, så jeg vet også at hun ikke kommer til å høre på det noen sier før hun "får opp øynene" og ser det selv...

Jeg er rett og slet rådløs. Det er tungt for meg å stå å se på denne herlige jenten som kunne fått en myyye bedre kjæreste.

edit: Fjernet noe psykopat-påstander.

Endret av Hapzen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke ord... men hvis alt virkelig er slikt er det ihvertfall bra du ser det. håper hun kommer seg laaaaaaaaaaaaaaaangt unna denne mannen

Skrevet

Det håper jeg og, og mine foreldre krysser fingrene for at hun en gang ser sannheten i øynene.

Jeg vil bare nevne at det er ikke bare jeg som ser forholdet slik, alle hennes veninner og familie reagerer på samme måte. I begynnelsen var det faktisk en veninne som tipset meg om saken, og etterhvert som jeg har fulgt med har jeg merket det mer og mer.... per i dag har alle merket det, folk som i hovedsak syntes han var "ok" i begynnelsen (det er ingen som liker han fra dag en pga manglende sosial intelligens, han vet absolutt ikke hva som er akseptabelt å snakke om i samfunnet)

Skrevet

problemet er kanskje at hun aldri ser det selv. man blir jo bare mere og mere hjernevasket i ett slik forhold. noen slike forhold ender desverre i tragedier

Gjest Gjest
Skrevet

Det har ikke noe å si om han kvalifiserer til diagnosen psykopat eller ikke. Poenget er at han er en kontrollerende drittsekk som ødelegger for søsteren din og for barnet sitt på sikt. Da har det ikke noe å si om dette er "så gale" at han passer til en diagnose eller ikke.

Du har tydeligvis bare studert grunnfag eller lavere grader av psykologi. Hadde du studert mer ville du vite at det er umulig å sette en diagnose på et menneske man ikke har møtt og som man ikke har testet og observert over lengre tid. Du ville også visst at diagnoser bare er navn på en tilstand og at tilstanden/personligheten er den samme om man får diagnosenavn på den eller ikke. En diagnose har derfor i dette tilfellet ikke noen betydning, det som er av betydning er hvordan du og familien din opplever denne mannen og ders bekymringer for din søster. Det å fokusere på hvordan han påvirker din søster er en tryggere måte å gå frem på i en slik situasjon. Det å gi ham karakteristikker og diagnosenavn kan føre til at hun ender opp med å forsvare ham for dere. Det beste dere kan gjøre er å fokusere på de konkrete tilfellene dere vet og som hun har innrømmet hvor han behandler henne dårlig. Ved å fokusere på slike konkrete tilfeller er det vanskeligere for henne å bortforklare det og gå ham i forsvar. Dere bør gjennta og gjennta de konkrete tilfellene og si at hvor enn mye hun forsøker å bortforklare handlingene hans så står handlingene likevel igjen som konkrete tilfeller på at han behanlder henne dårlig. Hold fast ved disse heller enn å fokusere på hans negative personkarakterisdtikker, for dem er det lettere for henne å bortforklare.

Skrevet

Heisann og takk for svar.

JA, jeg har bare studert grunnfag i psykologi da jeg egentlig holder på med bachelor i IT =P

At jeg nevner psykopat her i denne tråden vil ikke si at jeg prøver å gi han en diagnose, og på ingen måte fordi jeg vil presse dette på min søster. Jeg bare lurer, rett og slett =D

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Det høres veldig ut som x'en til min søster. Heldigvis var hun sterk nok til å komme seg ut av forholdet. Han var en lystløgner og svært manipulerende. Ingen av hennes venninner var gode nok, han var alltid bedre enn alle de rundt han. Han prøvde å bryte henne ned, men klarte det heldigvis ikke. Vet ikke hvilke råd jeg skal gi deg, jeg prøvde å gå overens med x'en til søsteren min - for søsteren min sin del. Men er sjeleglad for at hun har dumpet han!

Skrevet

Vet ikke om han nødvendigvis kan kalles psykopat ut i fra dette (høres ikke helt sånn ut, har lest en del om temaet), men at han er en drittsekk er det ingen tvil om, og søsteren din bør helt klart komme seg vekk fra han!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...