Gå til innhold

Sånn ånden i glasset, finnes det en logisk forklaring på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjorde dette et par ganger i min ungdom, og kan ikke huske at det var noen som dyttet eller gjord noe for at glasset skulle bevege seg. Men, det beveget seg med en lett hurtighet. Finnes det noen logiske forklaringer på dette? Er det nødt å være en som dytter med fingeren uten å vite det, tankekraft etc...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tenker på Ouija-brett så dreier det seg ofte om ubevisste bevegelser fra de som er involvert. Man ønsker at det skal fungere og dermed beveger man glasset uten at man er bevissst selve muskelbevegelsene. Det kalles for ideomotoriske bevegelser, du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_effect

Skrevet
Hvis du tenker på Ouija-brett så dreier det seg ofte om ubevisste bevegelser fra de som er involvert. Man ønsker at det skal fungere og dermed beveger man glasset uten at man er bevissst selve muskelbevegelsene. Det kalles for ideomotoriske bevegelser, du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomotor_effect

Veldig intressant, takk for svar. :)Menneskekroppen er sannelig istand til mye rart.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale noen å prøve dette; det er ikke noe leketøy. Det er riktignok ofte deltagerne selv som flytter glasset ubevisst, men ikke alltid.

Gjest Gjest
Skrevet
Veldig intressant, takk for svar. :)Menneskekroppen er sannelig istand til mye rart.

Menneskekroppen består av energi, og energi er varme. Så det er ikke merkelig at mennesket kan bøye en skje med bare hendene, eller få andre til å føle seg bedre ved å ta på dem: det er bare overføring av energi.

Skrevet (endret)
Menneskekroppen består av energi, og energi er varme. Så det er ikke merkelig at mennesket kan bøye en skje med bare hendene, eller få andre til å føle seg bedre ved å ta på dem: det er bare overføring av energi.

Er det Uri Geller du sikter til når du snakker om å bøye skjeer? De fleste vet vel at han er en bløffmaker, eller illusjonist, om du vil. Har sett flere andre (Bl.a. James Randi) utføre det trikset, den eneste forskjellen er at han ikke påberoper seg "hemmelige krefter".

Når det gjelder Ouija-brett: Jeg mener det var på Penn & Teller: Bullshit! de gjorde et lite eksperiment med dette. De samlet en gruppe deltakere rundt et bord, og tok frem brett og glass. Joda, glasset flyttet seg selvfølgelig. Men deretter fikk deltakerne bind for øynene, og en i produksjonsteamet snudde brettet andre veien uten at deltakerne merket det. Glasset flyttet seg fremdeles, men nå til områder av brettet der det verken var bokstaver eller tekst, eller til områder som ikke ga logiske svar på spørsmålene.

Tillegg: Fant ut nå at det var Penn & Teller, episoden jeg tenker på ligger her, i tre deler.

For å finne klipp om Uri Geller, er det bare å søke på Uri Geller debunked, så kan man velge og vrake.

Endret av Meaty
Skrevet
Når det gjelder Ouija-brett: Jeg mener det var på Penn & Teller: Bullshit! de gjorde et lite eksperiment med dette. De samlet en gruppe deltakere rundt et bord, og tok frem brett og glass. Joda, glasset flyttet seg selvfølgelig. Men deretter fikk deltakerne bind for øynene, og en i produksjonsteamet snudde brettet andre veien uten at deltakerne merket det. Glasset flyttet seg fremdeles, men nå til områder av brettet der det verken var bokstaver eller tekst, eller til områder som ikke ga logiske svar på spørsmålene.

Hvordan vet de at ikke personene, eller ånden om du vil traff på bokstavene? Eller byttet de det ut med et brett uten bokstaver?

Jeg syns det var spesielt at glasset flyttet seg, selv når de hadde bind for øynene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke om det er helt det samme, men under meditasjon har kroppen min gjort "ufrivillige" bevegelser. Bevisstheten/viljen min kan hindre det, men når jeg lar være å styre beveger jeg meg. Noe av det samme er vel tungetale osv. Jeg tror egentlig bare at hjernen eller bevisstheten har flere "plan", eller flere grader av nevrologisk kontroll. Bevegelsene jeg opplevde skjer når jeg slipper den vanlige kontrollen - og kroppen slapper av mer/får mer frihet til å "tvinnes ut" (unwind). Når man slipper noe av kontrollen kan også underbevisstheten komme til med temaer den bearbeider, eller ting man ønsker skal skje, som når man drømmer, og sikkert når man driver med ouija-bord også. For meg er det i hvert fall ikke noe mystisk knyttet til dette, ikke noen følelse av flere parallelle verdener osv, og da jeg leste om liknende opplevelser som mine (f eks automatic yoga) så tolkes det stort sett ikke som noe magisk i de aktuelle religiøse eller spirituelle tradisjonene heller.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ikke om det er helt det samme, men under meditasjon har kroppen min gjort "ufrivillige" bevegelser. Bevisstheten/viljen min kan hindre det, men når jeg lar være å styre beveger jeg meg. Noe av det samme er vel tungetale osv. Jeg tror egentlig bare at hjernen eller bevisstheten har flere "plan", eller flere grader av nevrologisk kontroll. Bevegelsene jeg opplevde skjer når jeg slipper den vanlige kontrollen - og kroppen slapper av mer/får mer frihet til å "tvinnes ut" (unwind). Når man slipper noe av kontrollen kan også underbevisstheten komme til med temaer den bearbeider, eller ting man ønsker skal skje, som når man drømmer, og sikkert når man driver med ouija-bord også. For meg er det i hvert fall ikke noe mystisk knyttet til dette, ikke noen følelse av flere parallelle verdener osv, og da jeg leste om liknende opplevelser som mine (f eks automatic yoga) så tolkes det stort sett ikke som noe magisk i de aktuelle religiøse eller spirituelle tradisjonene heller.

Dette var et spennende tema. Du sier at kroppen beveger seg automatisk. Kan det være noe av det samme av det jeg opplever. Avertil når jeg slapper dypt av, mediterer litt, begynner kroppen min å bevege seg uten at det er jeg som styrer bevegelsene, jeg kan også stoppe dette om jeg vil, men så lenge jeg ikke avbryter, beveger kroppen seg i de underligste posisjoner, har tilmed fått følelesen av at kroppen noen ganger har fiksa opp i ryggproblemer og dvs.

Og noen ganger når jeg danser, er det som kroppen tar over og danser av seg selv. Nå høres jeg sær ut, men om du skjønner hva jeg mener...

Skrevet (endret)
Hvordan vet de at ikke personene, eller ånden om du vil traff på bokstavene? Eller byttet de det ut med et brett uten bokstaver?

Jeg syns det var spesielt at glasset flyttet seg, selv når de hadde bind for øynene.

De filmet jo seansen...og brettet var snudd 180 grader, så man kunne se hvor glasset havnet. (Dvs, de brukte ikke et glass, men en slags markør, men det er samme nytten.) F.eks. stoppet markøren der "JA" hadde vært da deltakerne ikke hadde bind for øynene. Markøren flytter seg jo fordi det er deltakerne som gjør det, mer eller mindre bevisst, og de flytter den til der de tror at "JA" er. Du kan se det selv her, ca. 4.40 inn i klippet.

Endret av Meaty
Skrevet
De filmet jo seansen...og brettet var snudd 180 grader, så man kunne se hvor glasset havnet. (Dvs, de brukte ikke et glass, men en slags markør, men det er samme nytten.) F.eks. stoppet markøren der "JA" hadde vært da deltakerne ikke hadde bind for øynene. Markøren flytter seg jo fordi det er deltakerne som gjør det, mer eller mindre bevisst, og de flytter den til der de tror at "JA" er. Du kan se det selv her, ca. 4.40 inn i klippet.

Ja, jeg så det endelig, hehe... :)

Skrevet
Er det Uri Geller du sikter til når du snakker om å bøye skjeer? De fleste vet vel at han er en bløffmaker, eller illusjonist, om du vil. Har sett flere andre (Bl.a. James Randi) utføre det trikset, den eneste forskjellen er at han ikke påberoper seg "hemmelige krefter".

Når det gjelder Uri Geller gjør han også andre ting enn å bøye skjeer.

Når det gjelder James Randis måte å bøye skjeer på er det en annerledes øvelse, og i et klipp jeg fant på youtube ser man hvordan han, når han tror seg usett, faktisk forsøker å bøye den mot stolen han sitter på.

James Randi er den største juksemakeren av alle.

Når det gjelder Penn og Teller, er de nok av samme kaliber som Randi, de er ute etter å "ta folk".

Når det kommer til å flytte glass uten at noen dytter på det, er det nokså lett å se hvem som dytter. Det skal ikke rare presset til før du kan se på fingerneglen din at den blir rosa. Prøv.

Dette var et spennende tema. Du sier at kroppen beveger seg automatisk. Kan det være noe av det samme av det jeg opplever. Avertil når jeg slapper dypt av, mediterer litt, begynner kroppen min å bevege seg uten at det er jeg som styrer bevegelsene, jeg kan også stoppe dette om jeg vil, men så lenge jeg ikke avbryter, beveger kroppen seg i de underligste posisjoner, har tilmed fått følelesen av at kroppen noen ganger har fiksa opp i ryggproblemer og dvs.

Og noen ganger når jeg danser, er det som kroppen tar over og danser av seg selv. Nå høres jeg sær ut, men om du skjønner hva jeg mener...

Dette har jeg lest om flere ganger, de som påstår å vite hva det er kaller det oppgradering eller fjernjustering eller noe sånt.

Du kan sikkert spørre og lese her: http://hjertetslys.ning.com/

Gjest Gjest
Skrevet
Dette har jeg lest om flere ganger, de som påstår å vite hva det er kaller det oppgradering eller fjernjustering eller noe sånt.

Ja, noen kaller det jo oppgradering... De har jo begynt å kalle prikking i hodebunnen osv for nedlasting nå :fnise: Jeg har drevet med meditasjon og litt yoga et års tid (dessverre ikke like aktivt hele tiden), og det skjer helt klart mye fint og viktig når man driver med dette. MEN det er ikke magi. Les Shinzen Young, Jack Kornfield eller andre åpne (Kornfield virker som han "tror på" reinkarnasjon og karma osv), men kunnskapsrike autoriteter på området (mer enn diverse krystallhealere, engleskolefolk og dyretolker osv) - "oppgraderinger og fjernjusteringer" høres ut som noe som kommer utenfra. Og min opplevelse er i hvert fall at det ikke gjør det.

Men greia er at bevissthet og fysiske reaksjoner er knyttet sammen i mye større grad enn vi kanskje er lært opp til - ta for eksempel det med muskelspenninger og mageproblemer i forbindelse med stress, eller alt en psykomotorisk fysioterapeut kan hjelpe til med. Slik jeg ser det er det noe relatert til dette som skjer når en mediterer jevnlig, den kontrollerende bevisstheten som gjør at vi henger oss opp i tankemønstre, går og spenner oss osv, mister påvirkningskraften, og kroppen får mulighet til å slappe av. Når man konsentrerer seg dypt nok i meditasjon kan en også ha våkne drømmer osv. Helt klart terapeutisk effekt, men ikke magisk eller noe som aliens og engler hjelper deg med.

Jeg blir egentlig litt irritert på endel innen alternativmiljøene som knytter enhver opplevelse av et støvkorn på øyet til noe overnaturlig og utenomkroppslig. Det er en utrolig banal forenkling som en ikke blir noe klokere av, og som en ikke kan bruke for å komme seg videre spirituelt - i stedet blir en gjerne for fascinert av den innbilte glansen der og da.

Skrevet

Du vil alltid finne folk som kun henger seg på det de blir fortalt uten å undersøke noe selv. De finnes i absolutt alle leire, ikke bare hos de alternative.

Du har nok også alternative som leter etter årsaker og forklaringer på en annen og dypere måte og som ser at mye av det noen anser som "magisk" er noe som befinner seg i alle mennesker og har høyts naturlige forklaringer, som det du skriver her om meditasjon og hva som skjer i den forbindelse.

Folk er forskjellige og tar til seg informasjon på forskjellig vis, utifra hvor de står i utgangspunktet, hvem de er og hva de egentlig har i bagasjen sin. Noen har veldig lett bagasje - enten de forholder seg til vitenskap eller det alternative. De sluker det de får servert, samme hva.

Skrevet

Det er helt vanlig med ufrivillige bevegelser når man går ned i en dyp avslappet tilstand, som ved meditasjon eller i hypnotisk transe for eksempel. Det skjer gjerne fordi spenningen som ellers er i kroppen reduseres. Ikke noe som helst overnaturlig involvert.

Og flyttingen av glass eller bord, som ble demonstrert på alternativmessa, er ALLTID ideomotoriske bevegelser som oppstår ved at man vil overføre bevegelser til fingre, og selv når man ikke mener å utføre dem.

Heng et smykke mellom pekefinger og tommel og forestill deg at du beveger smykket i en sirkel eller frem og tilbake og se hva som skjer med smykkependelen. Samme prinsippet gjelder for glassflytting også videre: Bevegelser man tenker på å utføre vil få små utslag i de delene av kroppen man tenker på å utføre. De som hevder noe annet: Vel, ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis. Så feel free til å bevise at det er ånder involvert og at det ikke er ideomotoriske responser (som oppstår selv når man ikke vil dem skal oppstå) why don't ya :P

Gjest Mann42
Skrevet
Når det gjelder Uri Geller gjør han også andre ting enn å bøye skjeer.

Når det gjelder James Randis måte å bøye skjeer på er det en annerledes øvelse, og i et klipp jeg fant på youtube ser man hvordan han, når han tror seg usett, faktisk forsøker å bøye den mot stolen han sitter på.

James Randi er den største juksemakeren av alle.

Når det gjelder Penn og Teller, er de nok av samme kaliber som Randi, de er ute etter å "ta folk".

Når det kommer til å flytte glass uten at noen dytter på det, er det nokså lett å se hvem som dytter. Det skal ikke rare presset til før du kan se på fingerneglen din at den blir rosa. Prøv.

Det er selvsagt veldig slemt av Penn&Teller å ville TA noen, bare fordi de opplever dem som a)svindlere eller b)har et problem med selvbedrag. Men det er egentlig litt likegydlig. De satte opp en helt legitim demonstrasjon: Brett uten bind for øya, brett MED bind for øya (men brettet i forventet posisjon) og brett med bind for øya, men med brettet snudd 180 grader, UTEN at deltakerne kjente til denne endringen. Når brettet ble brukt både med og uten bind for øynene, "gav" det meningsfulle responser, men så snart det ble snudd motsatt vei, sluttet brettet totalt å fungere. Det er en elegant bevis for at i dette tilfellet var det ideomotoreffekten som skapte de interessante resultatene. Brettet skulle fungert akkurat like bra når det ble snudd, dersom det var en utenforstående entitet som manipulerte det.

Skrevet
Det er selvsagt veldig slemt av Penn&Teller å ville TA noen, bare fordi de opplever dem som a)svindlere eller b)har et problem med selvbedrag. Men det er egentlig litt likegydlig. De satte opp en helt legitim demonstrasjon: Brett uten bind for øya, brett MED bind for øya (men brettet i forventet posisjon) og brett med bind for øya, men med brettet snudd 180 grader, UTEN at deltakerne kjente til denne endringen. Når brettet ble brukt både med og uten bind for øynene, "gav" det meningsfulle responser, men så snart det ble snudd motsatt vei, sluttet brettet totalt å fungere. Det er en elegant bevis for at i dette tilfellet var det ideomotoreffekten som skapte de interessante resultatene. Brettet skulle fungert akkurat like bra når det ble snudd, dersom det var en utenforstående entitet som manipulerte det.

Jeg er enig når det kommer til akkurat dette programmet med Penn og Teller, men det kommer også litt an på hvem disse deltakerne var og/eller utga seg for å være.

Jeg er litt forutinntatt når det gjelder dem, fordi jeg ikke klarer å se humor i å drite ut folk. Og fordi et par av programmene deres virker like seriøse som det Mr Randi foretar seg fra tid til annen.

Skrevet (endret)

Jeg tittet på filmen nå, i ca fire minutter til de kom til den delen hvor disse vilkårlige menneskene skulle prøve brettet. Det var ikke vanskelig å se hvem som dytter brikken rundt, enten hun er klar over det selv eller ikke. Damen til høyre. Se på fingerneglene hennes.

Nå sa jo disse mediumene som snakket innledningsvis i videoen at menneskekroppen benyttes av åndene, og at de bruker øynene også.

jeg skal ikke påstå noe som helst om verken ouijabords eller hvorvidt disse er ekte eller ikke, jeg vet ikke en dritt om det annet enn at jeg selv som tenåring lekte med kjøkkenglass og utklipte bokstaver ved et par anledninger i tenårene, men uansett: penn og teller velger å bare se bort i fra dette som forklaring på hvorfor blindfold ikke kan funke, fordi de selv har bestemt seg for at det hele er bogus.

Endret av mysan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...