Gå til innhold

Kan en kure håret for ofte?

Sommersol

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å ha kur i håret mitt. Det blir så blankt og mykt.

Får liksom høre at en skal kure håret ca en gang i uka eller noe slik, men jeg har litt kur i mitt neste hver gang jeg vasker det.

Kan det på noen måte være "skadelig" for håret? Regner ikke med at håret faller av eller noe slikt, men kan det på en måte bli "imunt" og kuren miste effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Kommer an på hårtypen. Har man veldig tørt, tykt, brusete eller krøllete hår, så går det nok bra å kure ofte. Selv har jeg mykt og rett hår som fort blir fett, så håret mitt blir altfor tungt og flatt hvis jeg kurer mye. En gang hadde jeg gått tom for balsam, så jeg brukte hårkur hver gang etter shampo - i ca to uker. Håret mitt ble SÅ mykt, men også ekstremt flatt. Så ja, det kan bli for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har jobbet på frisørsalong og ønsker gjerne å komme med mine meninger om dette. Om det kan være skadelig å bruke hårkur for ofte? Jeg vil si både ja og nei, alt avhengig av hvilket hår du har. Håret kan føles mykt, lett og statisk ved bruk av mye. Om du bruker den hver dag etter shampoo istedenfor balsam, eller en gang i uken. Det anbefalte er derimot å bruke hårkur en gang i mnd. Det er bra med litt mellomrom mellom hver gang du bruker kuren. Selv om det frister å bruke den oftere, for å fortere få bedre resultat og et hår du kan være stolt over. Men bruker du for ofte kan dette virke motsatt på håret ditt, det blir flatt og kan kjennes veldig tynt - selv om du til vanlig har tykt hår også. Jeg gjorde også dette til å begyne med, etter en eller to oppfarginger til blondt hår hvor jeg følte at håret mitt trengte mer pleie enn til vanlig - shampoo og balsam. Men når en alikevel har gjort dette, kan det være godt å vente noen uker, eller mnd før man bruker hårkuren igjen slik at håret får bygd seg opp. Noe annet som er viktig å huske på er at om du i tillegg til hårkuren bruker varme-apparater på håret, at du da bruker et varmebeskyttende middel på håret slik at det ikke blir/føles enda flatere. Som f.eks Redken's heat styling thermo actif. Hot stets 22. Dette er en spray du påfører før du bruke evnt. varmeapparater som rettetang, osv. Eller rett og slett la være og bruke varmeapparater en stund. Hårkur skal du dessuten ikke bruke mye av. Bruk den ene håndflaten for hjelp til å måle mengden. Det skal være såvidt det dekker et lite område midt i håndflaten. Den skal påføres i vått hår, etter shampoo. Med mindre du bruker en "Leave-in" kur som skal påføres på kvelden som du kan sove med. Denne skal derimot ikke vaskes ut, men tørke inn i håret og blir vasket ut når du vasker håret vanlig, med shampoo og balsam. Har du tynt hår og føler det skulle vært tykkere, fins det alltids volume-shampoo og balsam. Dette får du også kjøpt i dagligvarebutikker. Det samme gjelder om mengden her også, bare at det påføres i tørt hår, så du kan derfor bruke en tynn kam for å lettere få fordelt det over hele håret. Bruker du for mye i håret på en og samme gang av "Leave in" kurer, og sover natten over med dette, hjelper det ikke å vaske håret å få det glatt dagen etterpå. Håret vil føles tungt, og senere på dagen fett. Føler du at håret blir tungt litt utpå dagen selv om du har vasket det? Det kan skyldes av hvilken shampoo/balsam du bruker. På baksiden av disse flaskene man kjøper i dagligvarebutikkene står det om produktet. Det fleste ikke vet, men som jeg har lært ved å jobbe med dette - skal jeg nå avsløre for dere; Om det står på engelsk og ikke norsk bak på flaskene betyr dette at produktet ikke er lovlig i Norge. - Som igjen sier at produktet ikke er laget for skandinaviske hårtyper. Dette gjelder ikke bare shampoo og balsam, men også andre produkter som hudkremer o.l.

Skulle det være noe mer, kontakt meg her,

under brukernavnet chanelini.

Håper dette hjalp deg/dere som lurte. :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...