HD_berta Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 Vi er en familie på 4 som har veldig lyst på hund. Eldste sønnen på 11 år har allergi, mest mot katt, men også mot hund. Det er nå 7 år siden han tok allergitest, og har ikke vært så mye sammen med hund de siste årene. Han bruker allergitabletter når vi skal steder der vi vet det er dyr, og også astmamedisinder. Vi har veldig lyst på hund, og vurderer å teste ham på ny. Vi har også planer om å låne en Westie en helg for å se hvordan han regagerer på denne. Vi ønsker å prøvde denne rasen, for vi har hørt den er allergivennlig, og den er perfekt for oss! Er det noen her som har hund, og allergiker i huset? Bruker dere da tabletter, sprøyter el for å dempe allergisymptomer? Jeg regner med at en lege vil si at vi ikke bør skaffe hund, men jeg ønsker synspunkter fra andre også. Vil jo ikke utsette sønnen min for fare, og heller ikke ta for store sjanser med tanke på at vi kanskje må levere hunden tilbake...
Gjest Gjest_Vera_* Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 Jeg synes du har tenkt nøye gjennom dette, flott! Det med at du skal låne en westie for en stund er en super måte å teste om din sønn reagerer på rasen. Vet du hva din sønn reagerer på? Er det hårene eller huden? Har hørt at det er allergikere som reagerer ulikt på forskjellige raser, så selv om din sønn ikke reagerer på westie kan han reagere på en annen røytefri rase, eller motsatt. Har selv en puddel, allergivennlig rase det også, selv om ingen raser er allergisikre, men det forstår jeg at du vet, vil bare si det. For at min rase skal være mest mulig allergivennlig må hunden bades, børstes og klippes ofte. Ingen lukt, hår eller flassing. Poenget mitt er vel at dersom din sønn skulle reagere på westie, så kan du se etter andre raser i samme kategori(allergivennlig), for det kan være at han ikke reagerer på andre. Nå vet ikke jeg hvor kraftig din sønn reagerer på allergivennlige raser, men dersom det står om liv og helse her så ville jeg nok tenkt meg om en gang til angående hund, men du kjenner din sønn best og vet nok hvor rammet han er av allergien. Håper dere får oppleve drømmen om en hund, (westie) i hus, og at det ordner seg. Dersom du lurer på andre raser som er allergivennlige kan jeg godt komme med forslag om det skulle være ønskelig.
Gjest Eurodice Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Vi er en familie på 4 som har veldig lyst på hund. Eldste sønnen på 11 år har allergi, mest mot katt, men også mot hund. Det er nå 7 år siden han tok allergitest, og har ikke vært så mye sammen med hund de siste årene. Han bruker allergitabletter når vi skal steder der vi vet det er dyr, og også astmamedisinder. Vi har veldig lyst på hund, og vurderer å teste ham på ny. Vi har også planer om å låne en Westie en helg for å se hvordan han regagerer på denne. Vi ønsker å prøvde denne rasen, for vi har hørt den er allergivennlig, og den er perfekt for oss! Er det noen her som har hund, og allergiker i huset? Bruker dere da tabletter, sprøyter el for å dempe allergisymptomer? Jeg regner med at en lege vil si at vi ikke bør skaffe hund, men jeg ønsker synspunkter fra andre også. Vil jo ikke utsette sønnen min for fare, og heller ikke ta for store sjanser med tanke på at vi kanskje må levere hunden tilbake... Min mening er at ditt barns helse er mye viktigere enn familiens lyst til å ha hund. Når sønnen din er avhengig av både allergi- og astmamedisin, synes jeg dette sier seg selv. Du kan da ikke mene at det er greitt at han skal gå på dette hver dag, for det er det som kommer til å bli virkeligheten hvis dere skal ha dyr i huset.
la Flaca Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Jeg er hundeallergiker selv. Men der går grensa for meg også, jeg gambler ikke med ungenes helse! Hund i huset er en belastning for en hundeallergiker, og særlig en astmatiker, uansett. Tester ungene mine hver 2. år og utvikler de allergi gir jeg opp hundeholdet. Selv om jeg egentlig ikke vet hvordan jeg skal greie det, for hele livsstilen min er jo hund-hund-hund. Men jeg tenker som så at da får jeg heller anskaffe hund igjen når de er flytta ut. For din del er jo ikke det så mange år til. Har du barn med allergisk astma kan jeg nesten ikke forstå at du kan vurdere dyr i det hele tatt. Jeg har totalangst for at mine skal få det.
HD_berta Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2010 Han testet positivt på hund for 7 år siden, men som jeg skriver har vi ikke vært så mye sammen med hund siden, han har vært mest utsatt for katt (det er den allergien som er sterkest) Han bruker hverken allergi eller asmamedisiner daglig, men tar allergitabletter når vi skal steder der de har dyr, og ventoline ved behov. Det har skjedd at han har vært steder der de har hund uten å bruke medisiner, og det har gått bra. Jeg ønsker å teste ham på ny for å få en indikasjon på om allergien har gått tilbake - det er det vel mulig at den har siden han var 3 år sist vi testet. Jeg har ihvertfall hørt og lest at man kan vokse fra seg allergier. Jeg ønsker å prøve å ha en allergivennlig rase i huset noen dager for å se hvordan han evnt reagerer på den, går det ikke bra kan vi jo utelukke å ha hund i huset. Jeg tar gjerne imot forlag til andre allergivennlige raser Vera.
Gjest Uglen Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Synes ikke det høres dumt ut jeg Det virker,, som nevnt over, gjennomtenkt ut. Lurt å prøve hunden sammen med sønnen din, slik du har planer om. Broren min er svært mottakelig for allergier, og legen frarådet oss å ha hund. Vi prøvde ham sammen med (mellom)schnauzer, som er en allergivennlig rase. Det funket supert, og han reagerer ikke i det hele tatt. Så schnauzer er jo også et alternativ du kan prøve om ikke westien fungerer
Gjest Gjest_Vera_* Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Allergivennlige raser: - Chinese crested powder puff - chinese crested (nakenhund) - bichon frise - bichon havanais - puddel (toy, dverg, mellom, stor) - portugisisisk vannhund - Coton de tulear - Lagotto romagnolo - Spansk vannhund - De fleste terriere (eks. Irish softcoated wheaten terrier, west highland white terrier) - schnauzer (dverg, mellom, riesen) Det kommer helt an på hvor mye hund du vil ha også, noen av disse rasene er jo ganske krevende, samt av stor størrelse. Det er mange muligheter, håper dere finner en rase som din sønn ikke reagerer på
miss daisy Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Hei, jeg har en westie, nå 8 år gammel. Om rasen skal være allergivennlig vet ikke jeg, men den er ikke en røytefri rase. Pelsen trenger å bades, børstes og klippes gjevnlig. Rasen skal nappes etter rasestandard, men jeg klipper den (barberer) Når det er sagt, så er det en utrolig kjekk, fun loving dog!
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Jeg er allergiker selv og elsker dyr. Vi har katt og ønsker oss hund, men på grunn av min manns astma må vi droppe hunden.... Jeg velger å tåle allergikerplagene fordi jeg er glad i katten min, og jeg syns det er tomt og trist å ikke ha noen dyr i det hele tatt. Når det er sagt hadde jeg ALDRI skaffet meg dyr hvis jeg hadde barn som ALLEREDE ER BÅDE ALLERGISKE OG ASTMATISKE!! OM det finnes noe slikt som allergivennlige hunder (derom strides de lærde, faktisk) kan du likevel risikere å framprovosere en mye sterkere allergi hos sønnen din enn den han har i dag. Det kan gå fint i ett år, to år tre år, men plutselig en dag kan det bli for mye, og han blir kjempesyk. Dere er jo faktisk heldige nå, at sønnen din ikke er nevneverdig plaget av allergien sin. Men hvis han daglig blir utsatt for allergener kan kroppen plutselig si stopp, og han blir mye mer allergisk. Sier ikke at det MÅ skje, men det KAN skje. Selv om det går fint i dag. Den sjansen ville ihvertfall JEG aldri tatt med sønnen min.... Syns det er litt uansvarlig, rett og slett.
Gjest Rattata Skrevet 8. mars 2010 #10 Skrevet 8. mars 2010 For hundens del også... Kjøp dere heller hund når barna har flyttet ut. Å omplassere/selge en hund pga allergi dere allerede visste var der....blir urettferdig gjort mot hunden.
Sugerøret Skrevet 8. mars 2010 #11 Skrevet 8. mars 2010 (endret) Forstår at dere ønsker en hund,men med både allergi og astma i familien er det som å spille russisk rullett desverre.Det kan gå greit eller det kan gå riktig ille. Disse så kalt allergivennlige rasene ja..Vel mange allergikere reagerer på spyttet eller huden til dyret,ikke nødvendigvis pelsen. Uansett ville jeg ikke tatt sjangsen på en hund,for selv om den hunden dere låner for en kort periode går greit,har dere Ingen garanti for at deres valp vil ha samme "egenskaper" Hva da? Ikke lett med barn som har gledet seg til å få en valp,hvor man x antall uker etterpå må returnere valpen pga allergi/astma. har selv astma og allergi men jeg tåler både hund,pels,hud og spytt.Men jeg må legge til at jeg merker det ekstra godt i pollen sesongen (allergisk mot katter,alt av pollen) da pelsen blir full av pollen som hunden da tar med seg inn.Ved å først spraye hunden med vannflaske og så børste får jeg av litt før vi går inn døra.Men som sagt,jeg merker det ja Endret 8. mars 2010 av Kårky
Pinnsvin Skrevet 8. mars 2010 #12 Skrevet 8. mars 2010 Allergivennlige raser: - Chinese crested powder puff - chinese crested (nakenhund) - bichon frise - bichon havanais - puddel (toy, dverg, mellom, stor) - portugisisisk vannhund - Coton de tulear - Lagotto romagnolo - Spansk vannhund - De fleste terriere (eks. Irish softcoated wheaten terrier, west highland white terrier) - schnauzer (dverg, mellom, riesen) Det kommer helt an på hvor mye hund du vil ha også, noen av disse rasene er jo ganske krevende, samt av stor størrelse. Det er mange muligheter, håper dere finner en rase som din sønn ikke reagerer på Allergivennlige raser; Hypoallergenic dogs Et sitat fra Wikipedia; "There is no such thing as a nonallergenic dog. There are two coat types that produce fewer allergens: single-coated dogs, who do not have a thick undercoat, and hairless dogs. These breeds usually shed less dander and hair and are, therefore, considered hypoallergenic. However, even hairless dogs can produce enough dander to affect a highly allergic person." F.eks. Basenji
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå