Gjest hamsterbaby Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 hei, jeg har ett par spørsmål om hamstre. det jeg hovedsaklig lurer på, er hva som er hamstrenes naturlige habitat? jeg finner bare ut at de tilhører et terrestrisk habitat, men jeg lurer på hvilket land de kommer fra, for eksempel. det andre jeg lurer på, er om det er forsvarlig å gi en 9-åring et hamster?
Gjest Maxtor Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 Kommer ann på hvilken hamster du snakker om. Finnes flere forskjellige. Noen er russiske, noen er syriske, noen er asiatiske. Dverg og gullhamster. Hamstre graver seg ned i jorden på dagen..de er nattdyr. De er ikke noe kosedyr akkurat, de springer rundt som de vil og sitter sjeldent i ro utenfor buret sitt. Jeg elsker hamstre, de er skjønne og har mye spesiell personlighet. En på 9 syns sikkert en hamster er gøy de første par ukene, men når man innser hvor lite de er våken på dagen og hvor viktig det er å ikke vekke de, så kan de fort bli mindre spennene.. Om du vil ha noe mer kosete, så gå for rotte for eksempel. Fins rotte arter som ikke blir så store. Dumborotta for eksempel.
Gjest Gjest* Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Hamstre sover 23 timer i døgnet, våkner om natta for å løpe av seg energi, tasse rundt og klatre, verken liker eller bør vekkes når de sover (hamsteret blir stresset og kan dø tidligere), kan bite om de blir løfta på og egner seg dårlig som kosedyr (vil bare rase rundt og ikke sitte stille). Syns ikke noen gnagere/burdyr egner seg for små barn om de skal ha hovedansvaret for det. Buret og alt utstyret må vaskes en gang i uka, vasking av matskåler hver dag, skjære opp friskt fòr, fjerne dette etter så og så lang tid, gi tørrfor, bytte vatt i huset, skifte vann hver dag, passe på at tennene blir slipt tilstrekkelig ned av for og mineralsteiner. Jeg var godt voksen da jeg hadde mitt siste hamster og syns det var en del styr selv da. Et hamster holder mann på hamsterets primisser, ikke på barnets. Her snakker vi egenrådige dyr.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Det er selvsagt ikke forsvarlig å gi en 9åring noen form for levende dyr! En 9åring er et barn, og er ikke i stand til å ta på seg ansvaret for at annet levende vesen, de er jo ikke engang i stand til å ha ansvar for seg selv. Videre er ofte de empatiske evnene dårlig utviklet på så unge mennesker, så det er ingen selvfølge at barnet vil behandle dyret pent... Barn og dyr er en meget dårlig kombinasjon med mindre det er en voksen til stede hele tiden som sørger for at barnet ikke skader dyret, og som gir dyret det det behøver.
wahaj Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Hamstre sover 23 timer i døgnet, våkner om natta for å løpe av seg energi, tasse rundt og klatre, verken liker eller bør vekkes når de sover (hamsteret blir stresset og kan dø tidligere), kan bite om de blir løfta på og egner seg dårlig som kosedyr (vil bare rase rundt og ikke sitte stille). Syns ikke noen gnagere/burdyr egner seg for små barn om de skal ha hovedansvaret for det. Buret og alt utstyret må vaskes en gang i uka, vasking av matskåler hver dag, skjære opp friskt fòr, fjerne dette etter så og så lang tid, gi tørrfor, bytte vatt i huset, skifte vann hver dag, passe på at tennene blir slipt tilstrekkelig ned av for og mineralsteiner. Jeg var godt voksen da jeg hadde mitt siste hamster og syns det var en del styr selv da. Et hamster holder mann på hamsterets primisser, ikke på barnets. Her snakker vi egenrådige dyr. Hamster skal ikke ha vatt! De skal ha høy. De kan sette seg fast i vatt med beina og ikke komme seg løs, eller ødelegge beina av det. Irriterer meg at f.eks dyrebutikker ikke advarer mot dette.
Gjest Maxtor Skrevet 10. mars 2010 #6 Skrevet 10. mars 2010 Høy eller kapok plante. Eller ubleket dopapir =p
Gjest Gjest* Skrevet 10. mars 2010 #7 Skrevet 10. mars 2010 Hamster skal ikke ha vatt! De skal ha høy. De kan sette seg fast i vatt med beina og ikke komme seg løs, eller ødelegge beina av det. Irriterer meg at f.eks dyrebutikker ikke advarer mot dette. Jo, de skal ha vatt laget av plantefibre (brytes ned i kroppen hvis de skulle finne på å spise det og er lett å rive løst). Knusktørt høy kan ødelegge kinnposene ved å rett å slett gjennomborre dem når hamsteret samler sammen eller spiser det, og en ødelagt kinnpose er synonymt med døden for et hamster. Ingen av våre 4 hamstre har noen gang tullet seg inn i vatt og alle levde til de var pensjonister og vel så det. Uansett, tror nok kanskje at folk har opplevd negative ting med begge deler og at de i dyrebutikkene sier ulike ting. Jeg ville ihvertfall aldri gitt høy som burmateriale til en hamster.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 10. mars 2010 #8 Skrevet 10. mars 2010 hei, jeg har ett par spørsmål om hamstre. det jeg hovedsaklig lurer på, er hva som er hamstrenes naturlige habitat? jeg finner bare ut at de tilhører et terrestrisk habitat, men jeg lurer på hvilket land de kommer fra, for eksempel. det andre jeg lurer på, er om det er forsvarlig å gi en 9-åring et hamster? Så lenge det er du (den voksne) som administrerer dyreholdet så går det fint. Mine barn hadde hamstre når de var 6-7 år og det gikk fint. Men det er selvsagt de voksne i hjemmet som har hovedansvaret. Man må som foreldre forstå at det er de voksne som må ta vask av bur og foring og ikke la det skure og gå og bare overlate det til barna! Husk også at en hamster kan være spennende å ha i begynnelsen, men at mange barn blir lei etter kort tid. Hamstere er jo litt kjedelige og da.... Mitt ene barn syntes ihvertfall det. Han ble irritert på hamsteren også fordi den løp rundt og rundt i hjulet sitt om natta og bare sov om dagen.
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 10. mars 2010 #9 Skrevet 10. mars 2010 Om du vil ha noe mer kosete, så gå for rotte for eksempel. Fins rotte arter som ikke blir så store. Dumborotta for eksempel. Helt enig!! Da hamstrene våre døde skaffet vi rotter istedenfor. Mye mer hyggelig. Våre to hadde helt forskjellig personlighet men begge var sosiale og kosete. Den ene la seg i armkroken og lukket øynene og koste seg når hun ble klødd på hodet og nakken. Nesten som en liten katt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå