Gjest farge, pasta, hei og fisk Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 Noen som har laget Limoncello? Ble den god? Oppskrift?
Gjest gjest italia Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 Noen som har laget Limoncello? Ble den god? Oppskrift? Ja, vi har laget mange ganger. Både når vi bodde i Norge, og nå i Italia. Problemet med å lage den i Norge er at du ikke får kjøpt sterk nok sprit/alkohol..... Evt. må du smugle fra utlandet. Bør være 100%, i nødsfall 90%. Også er det veldig viktig at du får tak i økologiske/naturlige sitroner. Vanlige supermarked-sitroner fungerer ofte dårlig (full av "dritt" på utsiden av skallet som gjør at limoncelloen i verste fall blir helt ubrukelig). Du trenger bare sprit (sterk), sitroner, vann og sukker. Det er ganske lett. Det vanskeligste (hvis du bor i Norge) er å få tak i alkoholen....
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Ja, vi har laget mange ganger. Både når vi bodde i Norge, og nå i Italia. Problemet med å lage den i Norge er at du ikke får kjøpt sterk nok sprit/alkohol..... Evt. må du smugle fra utlandet. Bør være 100%, i nødsfall 90%. Også er det veldig viktig at du får tak i økologiske/naturlige sitroner. Vanlige supermarked-sitroner fungerer ofte dårlig (full av "dritt" på utsiden av skallet som gjør at limoncelloen i verste fall blir helt ubrukelig). Du trenger bare sprit (sterk), sitroner, vann og sukker. Det er ganske lett. Det vanskeligste (hvis du bor i Norge) er å få tak i alkoholen.... Uansett hvor du bor i verden er det vel en utfordring å få tak i 100% sprit Skal man gjøre det på lovlig vis, må man bruke 60% sprit. Det blir ikke helt det samme, men man slipper å risikere å bli dømt etter narkotikalovgivningen... Og som forrige innlegg sier: økologiske/usprøytede sitroner er et must!
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Her er forresten en oppskrift http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?id=12087825
Gjest gjest italia Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Uansett hvor du bor i verden er det vel en utfordring å få tak i 100% sprit Skal man gjøre det på lovlig vis, må man bruke 60% sprit. Det blir ikke helt det samme, men man slipper å risikere å bli dømt etter narkotikalovgivningen... Og som forrige innlegg sier: økologiske/usprøytede sitroner er et must! Ja, jeg mener sånn ca. 95-96% og deromkring. Kjøper her nede i Italia, og i "mitt hode" tenker jeg 100% om så sterke saker.... Men igjen, det er forbudt i Norge. Selv om jeg må innrømme at det passerte et par flasker gjennom tollen da vi bodde i Norge. Synes ikke limocelloen blir bra nok med kun 60% sprit. Dessverre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå