Gå til innhold

Noen som har laget Limoncello?

Fremhevede innlegg

Gjest farge, pasta, hei og fisk
Skrevet

Ble den god? Oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest italia
Skrevet

Ble den god? Oppskrift?

Ja, vi har laget mange ganger. Både når vi bodde i Norge, og nå i Italia. Problemet med å lage den i Norge er at du ikke får kjøpt sterk nok sprit/alkohol..... Evt. må du smugle fra utlandet. Bør være 100%, i nødsfall 90%. Også er det veldig viktig at du får tak i økologiske/naturlige sitroner. Vanlige supermarked-sitroner fungerer ofte dårlig (full av "dritt" på utsiden av skallet som gjør at limoncelloen i verste fall blir helt ubrukelig).

Du trenger bare sprit (sterk), sitroner, vann og sukker. Det er ganske lett.

Det vanskeligste (hvis du bor i Norge) er å få tak i alkoholen....

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, vi har laget mange ganger. Både når vi bodde i Norge, og nå i Italia. Problemet med å lage den i Norge er at du ikke får kjøpt sterk nok sprit/alkohol..... Evt. må du smugle fra utlandet. Bør være 100%, i nødsfall 90%. Også er det veldig viktig at du får tak i økologiske/naturlige sitroner. Vanlige supermarked-sitroner fungerer ofte dårlig (full av "dritt" på utsiden av skallet som gjør at limoncelloen i verste fall blir helt ubrukelig).

Du trenger bare sprit (sterk), sitroner, vann og sukker. Det er ganske lett.

Det vanskeligste (hvis du bor i Norge) er å få tak i alkoholen....

Uansett hvor du bor i verden er det vel en utfordring å få tak i 100% sprit :fnise:

Skal man gjøre det på lovlig vis, må man bruke 60% sprit. Det blir ikke helt det samme, men man slipper å risikere å bli dømt etter narkotikalovgivningen...

Og som forrige innlegg sier: økologiske/usprøytede sitroner er et must!

Gjest gjest italia
Skrevet
Uansett hvor du bor i verden er det vel en utfordring å få tak i 100% sprit :fnise:

Skal man gjøre det på lovlig vis, må man bruke 60% sprit. Det blir ikke helt det samme, men man slipper å risikere å bli dømt etter narkotikalovgivningen...

Og som forrige innlegg sier: økologiske/usprøytede sitroner er et must!

Ja, jeg mener sånn ca. 95-96% og deromkring. Kjøper her nede i Italia, og i "mitt hode" tenker jeg 100% om så sterke saker....

Men igjen, det er forbudt i Norge. Selv om jeg må innrømme at det passerte et par flasker gjennom tollen da vi bodde i Norge. Synes ikke limocelloen blir bra nok med kun 60% sprit. Dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...