Gå til innhold

Blind katte

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_noddy_*
Skrevet

Katta vår på ca 9 mnd tok seg en tur ut Onsdags kveld og kom ikke hjem igjen. Hang opp plakater torsdags ettermiddag, og en nabo et stykke unna i boligfeltet ringte og sa katten var sett "virre" rundt hos dem fredags formiddag. De fanget den inn og jeg hentet den hjem. Den hadde visst overnattet i noen garasjer der.

Katten skalv og virket litt rar uten at jeg kan sette fingeren på hva det kan være. Var første gangen han hadde vært borte så lenge og det var jo rundt 0 grader på dagen og sikkert nedi mellom 5 og 10 minus på natten, så den var sikkert litt kald.

Da vi kom hjem virket det som den følte seg glad for å være hjemme, føk rett i matskålen og spiste og drakk godt. Deretter sov den stort sett hele dagen. Var kjelen og god.

Sent på kvelden virket den litt "rar", ukoordinert og litt forvirret.

Lørdags morgen virket det som den var helt borte, den gikk rett på vegger og snublet i dørkarmer, usikker og holdt beina under seg. Når den ble løftet og satt ned, skled bakbena forover. Lealaus.

Tok katten med på dyreklinikken, men de forstod ingenting, hadde aldri sett noe slikt, men vi konkluderte med at den var blind. Normal pupillereaksjon, men den ser altså ikke en døyt. Katten fikk et par sprøyter blant annet en kortisonsprøyte for å senke eventuelle hevelser/blødninger/trykk i hodet og jeg tok den med hjem.

Nå er det søndag og katten er fremdeles helt blind, den virker resignert/slapp og svært usikker. Sniker seg forsiktig rundt, nesten kryper i den grad den vil gå noen steder. Må holde matskålen opp til munnen dens for at den skal spise, men den spiser relativt godt. Drikker ingenting eller svært lite så vidt jeg kan konstantere (har veltet vannskålen et par ganger)-og drikker ikke når jeg holder vannskålen opp eller leder katten til den.

Nå lurer jeg på hva det kan være som feiler den. Katten må jo avlives dersom dette fortsetter, men vi tenker å gi det en uke iallefall.

På dyreklinikken vurderte vi forskjellige forgiftningsscenarioer:

- Blyfrgiftning (batterier etc i garasjer)

- usannsynlig, burde følges av brekninger og kramper

- Frostveske

- Usannsynlig, følges av kramper og nyresvikt innen 24 timer

Ingen andre alternativer virket sansynlige og veterinæren hadde aldri i løpet av 31 års praksis sett noe liknende.

I ettertid har jeg lurt på om katten kanskje er blitt snøblind, det er mye snø ute og den er helt hvit. Det har også vært sterk sol de dagenene den var borte.

Noen som har noen ideer?

Hvordan får jeg katten til å drikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Om bakparten ikke klarer å holde seg oppe så er den nok ikke blind. Vil tro at den kanskje kan ha nerveproblemer, problemer i ørgangene eller noe annet.

Om en veterinær ikke forstår problemet og til og med sier at den ikke har sett noe lignende, så ville jeg gått til en annen veterinær.

Jeg har sett noe lignende mange ganger og jeg jobbet bare på dyreklinikken ett år.

Gjest Gjest_noddy_*
Skrevet

Takk for svar.

Den klarer å holde bakparten oppe, smyger/kryper seg fremover. Men går helt klart på bakbena. Virker mere som akkurat dette kommer av usikkerhet og apati.

Når den går rundt og støter borti ting med snuten "skvetter" den litt. Den reagerer ikke på ting som bveges mot den, derfor tror jeg (og dyrlegen) at den er blitt blind, øynene reagerer på direkte lysing med lommelykt. Normal pupillereaksjon og lukking av øynene.

Når det er sagt så sitter og ligger den litt rart. Løfter jeg den opp og setter den ned, så ordner den ikke bakbena (ei heller frembena) slik den gjorde før. Har sett hunder med brukken rygg/lammelser i bakparten gjøre det samme. Men de kunne ikke bruke bakbeina når de gikk heller.

Har nå sjekket alle forgiftelsessymptomer jeg kan finne og ingen stemmer med hvordan min katt er nå. Ingen kramper, ingen oppkast, ingen diare, etc....Veldig rart.

Det er så trist å se på, den piper forsiktig og føler seg frem, usikker og nølende. Ellers holder den seg mest i ro og ligger der slapt.

Dyrlegen ba oss komme tilbake med den på mandag, så det gjør vi nok. Mulig vi også tar den til en annen dyrlege for en "second opinion".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...