Essi89 Skrevet 7. mars 2010 #21 Skrevet 7. mars 2010 Når noen har dødd skal de stelles og kles på før de blir lagt i kisten. Hvis et menneske har dødd i hjemmet og skal fraktes et annet sted for å stelles (går jo ann å velge å få dette gjort i hjemmet også) blir de ikke lagt i en kiste. Det er svært vanlig da å legge laken over kroppen for å skjerme for innsyn, og verne privatlivet og ha respekt for den døde. Hvis et menneske dør på institusjon blir vedkommende stelt der ca. 2 timer etter at døden inntraff. De flyttes deretter til kjølerommet (gjerne etter at pårørende har truffet vedkommende på f.eks rommet) hvor de ligger, i en kiste men uten kistelokket over seg. (Mulig det varierer, men slik gjør vi det iallfall.) Det ligger et laken med et kors over kisten i stedet for lokket. Hva som skjer etter dette er jeg ikke kjent med, men det er jo mulig at lokket ikke blir lagt på og at den døde derfor ligger i en kiste med et laken over seg. Jeg forstår ikke helt det forferdelige med det du så - det lå et laken over et dødt menneske i en likbil? Er forøvrig helt enig med alle som sier at døden har blitt veldig skummel i dette landet. Synes det hørtes bedre ut slik det ble gjort før, der familie og venner fikk tatt skikkelig farvel... Menmen.
Gjest Elize Skrevet 7. mars 2010 #22 Skrevet 7. mars 2010 (endret) Artig, jeg har knapt sett likbiler med mørke vinduer bak. Eneste jeg kommer på i farten er selskapene som bruker Chrysler Voyager, det virker som mørke bakruter er standard der enten det er personbil eller likbil. Når det gjelder spesialbygde likbilder, f.eks. Mercedes E-klasse med ny "kasse" på bakenden er jeg vant til at disse enten har klare vinduer eller ikke vindu overhode. Jeg har ikke sett så veldig mange likbiler da. Ble veldig usikker når du sier at mange har klare vinduer og at noen ikke har vinduer, men du har nok rett Endret 7. mars 2010 av Elize
Miss Puddel Skrevet 7. mars 2010 #23 Skrevet 7. mars 2010 Jeg vil anta at dette var en bil på vei til en muslimsk begravelse, de bruker ofte ikke kiste, men kun laken.
Snasen Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #24 Skrevet 7. mars 2010 (endret) Jeg trodde de fleste likbiler hadde mørke vinduer slik at man ikke kan se inn? Nei, jeg så klart og tydelig inn. Men mange har mørke vinduer ja. Jeg er usikker på hva du mener...lå den døde over eller under det hvite lakenet? Hvis personen var tildekket med et laken, synes jeg ikke det er så ille, i hvert fall hvis det var en voksen kropp. Hadde nok reagert hvis det var et barn som lå slik. Men hvis den døde lå på "lit de parade" der inni bilen, er det jo noe alvorlig galt. Man kjører da ikke rundt med en død person på utstilling, det er vanvittig respektløst. Men har det noe å si? hvem vet... kanskje det lå en tenåring under lakenet? Aner ikke jeg. Det burde ikke hatt så mye å si om det var et barn eller en voksen, når de først er ute med det på vift. De kjørte jo rundt med han/hun på utstilling. Med eller uten laken, jeg er ganske sikker på at det var en mann i allefall. Såpass tror jeg, jeg fikk med meg. Hvis ikke var det en meget stor dame (eller en stor tenåringsdame). Er dette tulletråd? Nei? :klø: Det eneste som var tull var dette med fylkesmannen. Endret 7. mars 2010 av Snasen
Snasen Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #25 Skrevet 7. mars 2010 Trafikkfarlig? Hva forventer dere egentlig å se når dere ser en svart stasjonsvogn med ett hvitt kors på taket? Ellers er vel regelen om at man skal kjøre rolig etter likparaden med på å begrense ulykker rundt den. Andre trafikanter i vanlige personbiler ser heller ikke like rett på som feks en som står på utsiden og ser ned på bilen fra en høyde, som er de tilfellene jeg har hatt fullt innsyn. Grunnen til at den døde reiser med parade og på utstilling er jo for at andre skal kunne vise den siste respekt, så å vri det til at det er respektløst synes jeg blir litt søkt. Hovedgrunnen til at folk reagerer er nok at vi har ett litt fjernt forhold til døden i vårt samfunn, og at vi ikke liker å bli minnet på at vi alle ender opp på fryserommet tilslutt. ja, mange er redd for døden, men hvis man har dette distanserte forholdet til døden som vi har her i norge, så hvorfor ikke vise frem den aller siste stund, som da er i kisten? Da får man jo et enda mer reelt blikk på hvor man havner, til slutt.
Snasen Skrevet 7. mars 2010 Forfatter #26 Skrevet 7. mars 2010 Jeg vil anta at dette var en bil på vei til en muslimsk begravelse, de bruker ofte ikke kiste, men kun laken. Altså, det var en likbil med kors på taket, så jeg tviler. de bruker vel tvilsomt det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå