Gå til innhold

Likbiler, med lik i...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sist jeg var hjemme i oslo, så jeg noe ekkelt.

Jeg så en likbil. Deretter et helt følge med biler.

I likbilen kunne man som vanlig se bak, der kisten vanligvis står, et hvitt laken i konturene av et menneske.

Hvorfor brukte de ikke kiste?

Skal jeg melde dette i fra til fylkesmannen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I likbilen kunne man som vanlig se bak, der kisten vanligvis står, et hvitt laken i konturene av et menneske.

Hva skal du melde om? At kisten var åpen? Er det ulovelig? Er jo ikke farlig på noen måte å se et dødt menneske.

Gjest Glør
Skrevet

Det er da ganske vanlig? Lik blir stort sett fraktet til fryserommet ganske kjapt etter at de dør, og og da har man jo ikke skaffet kiste enda. Ett sted jeg bodde brukte de ikke laken over heller, men hadde den døde liggende bak i pene klær og med foldede hender. Ser ikke helt problemet med det.

Gjest Trajan
Skrevet

Jeg ser ikke problemet.

Et dødt menneske ja hva så ?. Døden er en naturlig del av livet.

Det er et problem i dagens sammfunn at man skal hjemme bort de døde og gjøre noe naturlig unaturlig.

Døden burde igjen bli en naturlig del av menneskets liv. Slik at dette tullet med og gjøre døden til noe unaturlig når døden er naturlig

Gjest Imsdal
Skrevet

Men hvorfor brukte de ikke kiste da? Er det vanlig i andre kulturer eller religioner å gravlegge uten kiste?

Skrevet

Okey, okey... jeg bare kødda med å melde dette til fylkesmannen. :skratte: Hva skal han gjøre? Lite..

Men hvorfor brukte de ikke kiste. Er det vanlig?

Liket må ha ligget på disse "skinnene" bak i likbilen hvor kisten festes. Merkelig...

Skrevet
Men hvorfor brukte de ikke kiste da? Er det vanlig i andre kulturer eller religioner å gravlegge uten kiste?

Er vel slik som Glør sier at liket nettopp hadde blitt hentet, da er det vanlig med kun en båre med laken over. Kisten kommer ikke inn i bildet før senere, når vedkommende er stelt osv.

Skrevet
Jeg ser ikke problemet.

Et dødt menneske ja hva så ?. Døden er en naturlig del av livet.

Det er et problem i dagens sammfunn at man skal hjemme bort de døde og gjøre noe naturlig unaturlig.

Døden burde igjen bli en naturlig del av menneskets liv. Slik at dette tullet med og gjøre døden til noe unaturlig når døden er naturlig

Jeg syns det var ekkelt. :forvirret:

Også syns jeg det var noe annerledes.

Men døden burde jo feires. Ikke ha slike triste begravelser man har her i landet. De døde skal jo møte alle englene igjen. :smilbla:

Skrevet
Er vel slik som Glør sier at liket nettopp hadde blitt hentet, da er det vanlig med kun en båre med laken over. Kisten kommer ikke inn i bildet før senere, når vedkommende er stelt osv.

Jaha... Ja daså, men trodde de brukte body-bag i det minste.

Skrevet (endret)
Det er da ganske vanlig? Lik blir stort sett fraktet til fryserommet ganske kjapt etter at de dør, og og da har man jo ikke skaffet kiste enda. Ett sted jeg bodde brukte de ikke laken over heller, men hadde den døde liggende bak i pene klær og med foldede hender. Ser ikke helt problemet med det.

Det sistnevnte hadde sett mye bedre ut.

Hvor bodde du, der de gjorde det?

Å tre et laken over liket ser jo ikke spesielt hyggelig ut. Hadde vært finere hvis de lå der med foldene hender, osv.

Endret av Snasen
Gjest Gjest
Skrevet

Å kjøre rundt med et ikke tildekket lik høres rett og slett litt trafikkfarlig ut. Jeg tror mange ville hoppet litt i førersetet om de plutselig så noe sånt foran seg i køen. Og hvem ville ønsket å bli fraktet rundt på utstilling etter sin død? Dessuten, hva med de av de pårørende som ikke ønsker å se vedkommende? Dette kan da umulig være vanlig praksis.

Skrevet

Jeg trodde de fleste likbiler hadde mørke vinduer slik at man ikke kan se inn?

Skrevet

Jeg er usikker på hva du mener...lå den døde over eller under det hvite lakenet? Hvis personen var tildekket med et laken, synes jeg ikke det er så ille, i hvert fall hvis det var en voksen kropp. Hadde nok reagert hvis det var et barn som lå slik. Men hvis den døde lå på "lit de parade" der inni bilen, er det jo noe alvorlig galt. Man kjører da ikke rundt med en død person på utstilling, det er vanvittig respektløst.

• Liker 1
Skrevet

jeg trodde det var sånn at de ble fraktet med sykebil til "fryserommet" og likbil ikke ble brukt før de lå "klar for begravelse" med kiste og hele pakka?

Morbide greier! jeg hadde iallfall ikke likt å se det du så, får en uggen følelse bare av å se en likbil med mørke vinduer. (sikkert fordi det minner meg om at der skal alle ligge en dag hehe)

Gjest Elize
Skrevet
jeg trodde det var sånn at de ble fraktet med sykebil til "fryserommet" og likbil ikke ble brukt før de lå "klar for begravelse" med kiste og hele pakka?

Morbide greier! jeg hadde iallfall ikke likt å se det du så, får en uggen følelse bare av å se en likbil med mørke vinduer. (sikkert fordi det minner meg om at der skal alle ligge en dag hehe)

Nei, når folk dør en naturllig død i institusjon blir de hentet av likbilen og kjørt til begravelsesbyrået.

Men jeg har aldri sett en likbil som ikke har mørke vinduer bak.

Skrevet
Men jeg har aldri sett en likbil som ikke har mørke vinduer bak.

Artig, jeg har knapt sett likbiler med mørke vinduer bak. Eneste jeg kommer på i farten er selskapene som bruker Chrysler Voyager, det virker som mørke bakruter er standard der enten det er personbil eller likbil. Når det gjelder spesialbygde likbilder, f.eks. Mercedes E-klasse med ny "kasse" på bakenden er jeg vant til at disse enten har klare vinduer eller ikke vindu overhode.

Skrevet

ok da vet jeg det:)

Gjest Glør
Skrevet
Å kjøre rundt med et ikke tildekket lik høres rett og slett litt trafikkfarlig ut. Jeg tror mange ville hoppet litt i førersetet om de plutselig så noe sånt foran seg i køen.

Trafikkfarlig? Hva forventer dere egentlig å se når dere ser en svart stasjonsvogn med ett hvitt kors på taket? Ellers er vel regelen om at man skal kjøre rolig etter likparaden med på å begrense ulykker rundt den.

Andre trafikanter i vanlige personbiler ser heller ikke like rett på som feks en som står på utsiden og ser ned på bilen fra en høyde, som er de tilfellene jeg har hatt fullt innsyn.

Grunnen til at den døde reiser med parade og på utstilling er jo for at andre skal kunne vise den siste respekt, så å vri det til at det er respektløst synes jeg blir litt søkt.

Hovedgrunnen til at folk reagerer er nok at vi har ett litt fjernt forhold til døden i vårt samfunn, og at vi ikke liker å bli minnet på at vi alle ender opp på fryserommet tilslutt.

Gjest Trajan
Skrevet
Hovedgrunnen til at folk reagerer er nok at vi har ett litt fjernt forhold til døden i vårt samfunn, og at vi ikke liker å bli minnet på at vi alle ender opp på fryserommet tilslutt.

Det var bedre før i tiden. Da det var vanlig og se de døde i leligheten de bodde i. At de lå framme de hadde et bedre og mer naturlig syn på døden før i tiden. Synes man har i dag er rett og slett naivit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...