Mir Skrevet 7. mars 2010 #1 Skrevet 7. mars 2010 Har lest mye på nettet, så har informasjon men vil gjerne også høre noe fra eiere av disse flotte hundene. Hvor aktive er dere med hunden? Hvordan er den rundt småbarn og ukjente? Har tidligere hatt en Golden og jeg hører man kan sammenligne lynnet der, og at de krever omtrent like mye aktivitet?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #2 Skrevet 7. mars 2010 Min erfaring med leonbergere er at de blir sent modne, noe som kombinert med deres store størrelse kan blir et problem dersom de ikke er godt trent. En valp på størrelse med en liten shetlandsponni kan bli en håndfull. Totalt sett er de mer krevende enn en golden retriever. De er blant annet noe "skarpere" rundt fremmede mennesker, og krever god sosialisering.
Sugerøret Skrevet 7. mars 2010 #3 Skrevet 7. mars 2010 (endret) Har en leongutt på 5.5 år og ja han er barnslig men utrolig herlig Ja en leon blir stor og ikke minst tung (fra 60 kg-80kg hannhunder) Snill,bedagelig hund uten mange lynner.Kan ikke si meg enig med gjesten over Men selvfølgelig kan en leon bli totalt ødelagt som alle andre raser om en behandler valpen/hunden feil. Hva enn den gjesten mener med skarpere rundt fremmede er totalt ukjent for meg! Min elsker alt og alle og det synes godt.Uansett hva som kommer inn døra her ,skal det "prates" med mens han har en ball eller bamse i munnen.Rompekløing er også tillatt og høyst velkommen. Leonbergern er ferdig utvokst i både hode og kropp ved 3.4års alder Normal sosialisering og normal dressur selvfølgelig må en regne med Ikke morro med hunder som hopper og i vertfall ikke en på 60+kg.... Alle valper må bli sosialisert uansett størrelse,men når du har en valp som en dag blir så stor ,må en tenke litt annerledes enn om vovven blir 5kg. Du kan gjøre mye med en Leon : kløv,vann arbeide(fleste leon elsker vann),sporsøk,lange turer osv osv. Har barn selv,minste var 6år da vi fikk valpen i hus.Ikke noe problem her.En hund /valp vil lære seg med hjelp fra matmor/far hvordan den skal oppføre seg.Idiot løping og heftig leking skjer ute ..... Leon er smart den,men også sta.Men om den ligner på en golden i trening osv vet jeg ikke da jeg ikke har hatt golden. Det er mye en må veie for og imot ved tanke på kjøp av en så stor rase. Vil anbefale deg å lese om leonbergeren her : Norsk Leonbergerklubb Har en hjemmeside til min leon,kontakt meg på PM om du ønsker linken eller mer informasjon om leon. Endret 7. mars 2010 av Kårky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå