Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nettopp truffet en mann. Det viser seg at han har en tendens til å slå om han blir provosert. Første gang var det ørefik, neste gang medførte det sykemelding. Vi hadde da kun kjent hverandre i to måneder.

Jeg har sett han siden og pleier å kaste han ut om jeg føler meg utrygg. Det er ikke noe problem å få han til å gå. Han vet også at jeg er redd han. Han vet jo selv at det han har gjort er feil og han sier han aldri vil gjøre det igjen. Dette også antakelig fordi jeg snakket med politiet om han. Men jeg ser nok mere på handling enn på ord.

Det jeg lurer på er om jeg skal ta det positivt at han faktisk går når jeg ber han om det. Han er ikke truende, han har gjort det slutt noen ganger for så å komme tilbake, jeg opplever ikke at han må være i et forhold med meg, så det er ikke snakk om noe "tvangsforhold". Jeg liker han veldig godt ellers, og jeg skulle ønske han kunne slutte å slå, men er det noe håp om det?? Det ser jo også ut til at slagene eskalerer..Han sier også selv at han kunne ha stoppet forrige gang. Han sier også at han elsker meg. Og jeg elsker han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ham ut tvert!

Dette vil ikke bli bedre, hva om du havner på legevakten neste gang, eller enda verre? Dere har ikke vært sammen lenge, så dette burde du virkelig klare! Tenk så ufattelig slitsomt, du vet aldri om han kommer til å slå deg igjen, og hva skjer når dere flytter sammen/får barn og han fortsatt gjør det slutt, slår opp og forsvinner før han ber pent om tilgivelse gang på gang?

Jeg regner med du egentlig vet hva alle kommer til å svare deg, og hva det eneste rette er å gjøre...

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Neste gang sier du "takk for meg" og så går DU.

Vold er ikke kjærlighet, denne mannen elsker deg ikke. Garantert!

Skrevet

HAN slår, DU går! På flekken! Aldri la deg selv være så lite verdt at du finner deg i noe slikt. Hvis han er sånn alt nå, hva slags monster tror du han er om noen måneder/år? Eller enda verre, hva om han ikke går neste gang....?

Skrevet

Han kommer ikke til å slutte å slå. Hvis han sier at han kunne sluttet å slå forrige gang, hvorfor fortsatte han å slå? Kanskje han tror at han elsker deg, men det hjelper ikke.

Hvis du ikke klarer å gå fra han, sørg for å skaffe han hjelp. Dersom han nekter eller ikke blir bedre, er det slutt.

Gjest Gjest
Skrevet

Gå! Egentlig tror jeg du allerede er for involvert i ham til at dette kan gå bra. På to måneder har han slått deg to ganger, og den andre gangen medførte det sykemelding? Og du sier at du elsker ham? Si dette høyt til deg selv og hør på hvordan det høres ut. Vil du noensinne føle deg trygg sammen med denne mannen?

Skrevet

vel, du kan skrive en milelang liste over positive ting med denne mannen, men du kommer ikke bort fra det faktum at han fortsatt kommer til å slå deg, og det vil forverre seg.

så får dere kanskje barn, og han fortsetter å slå deg mens barna ligger livredde runder dynen og prøve å lukke lydene ute.

det er et ubestridelig faktum.

enkelte kan endre seg, men aldri i den relasjonen de er i.

voldtektsmenn er heller ikke udelte onde, det er heller ikke mødre og fedre som misbruker barna sine seksuelt.

det er problemet, og det som gjør at så mange "unnskylder" dem: "jammen han/hun er jo ikke alltid sånn, og han/hun sier jo at jeg er livets kjærlighet" etc.

INGEN er alltid grusomme, men likevel kan de ødelegge mange liv på veien.

du har selv et ansvar for å komme deg ut av dette, og da nytter det ikke å bruke følelsesargumenter.

jeg har selv vokst opp med et voldelig person i en periode(jeg ble ikke slått selv), og selv nå som jeg nærmer meg 30 merker jeg at jeg fortsatt kan ha vonde flashbacks til det og endel ting jeg takler dårlig: ting han gjorde eller sa ofte, helt uskyldige ting som jeg forbinder den perioden med som jeg ikke orker nå.

av den grunn håper jeg du iallefall bruker prevensjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Om dere flytter sammen kommer han da også til å gå? Tror du han hadde tolerert å bli kasta ut av sit eget hus/leilighet? Neppe...

SYkemelding etter å ha kjennt ham i to måneder? Er du virkelig gal kvinne? Etter to måneder skal man være forelsket og lykkelige. Om han blir så sinnt allerede så tidlig i forholdet vil dette bare eskalere og eskalere når han ser at du ikke går fra ham selv om han slår. Det kan ende med at han dreper deg til slutt.

Vær glad for at han har vist hvem han er så tidlig i forholdet før dere har flytta sammen slik at du kan holde tilbake og snu ryggen til ham allerede nå.

Jeg tror likevel ikke du kommer til å høre på oss. Du kommer til å tenke at du elsker ham, at han elsker deg og at han selvsagt kommer til å slutte å slå for akkurat deg... Men det er ikke tilfellet. Om to år kommer du til å befinne deg på et krisesenter og tenkte tilbake på de første gangene han slo og hvor dum du var som ikke gikk med en gang. For å gå fra ham må du en dag, det skal jeg love deg.

Gjest womenwomen
Skrevet
Jeg har nettopp truffet en mann. Det viser seg at han har en tendens til å slå om han blir provosert. Første gang var det ørefik, neste gang medførte det sykemelding. Vi hadde da kun kjent hverandre i to måneder.

Jeg har sett han siden og pleier å kaste han ut om jeg føler meg utrygg. Det er ikke noe problem å få han til å gå. Han vet også at jeg er redd han. Han vet jo selv at det han har gjort er feil og han sier han aldri vil gjøre det igjen. Dette også antakelig fordi jeg snakket med politiet om han. Men jeg ser nok mere på handling enn på ord.

Det jeg lurer på er om jeg skal ta det positivt at han faktisk går når jeg ber han om det. Han er ikke truende, han har gjort det slutt noen ganger for så å komme tilbake, jeg opplever ikke at han må være i et forhold med meg, så det er ikke snakk om noe "tvangsforhold". Jeg liker han veldig godt ellers, og jeg skulle ønske han kunne slutte å slå, men er det noe håp om det?? Det ser jo også ut til at slagene eskalerer..Han sier også selv at han kunne ha stoppet forrige gang. Han sier også at han elsker meg. Og jeg elsker han.

Hvorfor orker du å fortsette å ha kontakt med han ?

Han kommer ALDRI til å forandre seg eller bli bedre .

Jeg har 0 respekt for kvinner som er så svake og dumme at de finner seg i slik behandling og t.o.m tror slike vil forandre seg til det bedre - og derfor forsetter å ha kontakt med dem . Riktig reaksjon ved aller første voldsepisode er å avbryte all kontakt og slette alt av telefonnummer osv . Og gi klar beskjed om at han er ikke lenger velkommen til å kontakte deg .ALDRI MER !

Skrevet

9 av 10 menn kan lære seg å slutte å slå dersom de får skikkelig og profesjonell hjelp. Jeg har disse tallene fra en eller annen organisasjon som hjelper menn med å slutte å slå, men husker ikke helt hvilken. Kontakt alternativ til vold, kanskje de kan hjelpe med å finne behandling for ham? Alternativt er psykolog et bra alternativ, og han får henvisning dit via fastlegen om han ikke har råd til en privat.

Uansett: Før han får behandling og har gått i behandling over lengre tid ville jeg ikke latt ham i nærheten av meg om jeg var deg. Det tar tid å endre slike mønstre, så et ultimatum om at han må få profesjonell hjelp hvis han vil fortsette å se deg igjen er helt nødvendig. Sannsynligheten for at han klarer å snu dette på egen hånd er ikke spesielt stor, med tanke på at han lett vil falle tilbake i de forrige mønstrene hvis han blir sint.

Å bare gå fra ham uten å oppfordre ham til behandling dytter bare problemet (altså han) over på neste jente. Hvis du velger å gå, noe som er fornuftig i alle fall til han får fikset problemet sitt, bør du sørge for at han i alle fall vet hvor han kan henvende seg for å få hjelp. Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg tror du allerede vet svar på spørsmålene dine TS, dette er ikke noe du skal involvere deg mer i. Når en mann tyr til vold overfor en kvinne har han passert noen grenser - og er forbi point of no return.

Hvis du trenger å høre historier fra andre kvinner som har vært sammen med menn som bruker vold - kan du oppsøke kvinner på et krisesenter. De har trodd på mennene, bortforklart volden, tatt på seg ansvaret for volden og tillintetgjort seg selv. Helt til tilværelsen var ute av kontroll.

Du må komme deg vekk fra denne mannen så fort du kan.

Endret av Havbris
Gjest Gjest
Skrevet

TS: takk for svar alle sammen!

Jeg synes dette er veldig vanskelig å takle. Varsellampene lyser kang vei ja, og kroppen min sier flykt, flykt (jeg har virkelig fått erfare at jeg fortsatt har noen urinstinkt i behold), mens hjertet sier noe annet..Jeg har aldri møtt en tøffere og deiligere mann, han kunne vært mannen i mitt liv!

Er det ingen som har noen positive erfaringer med menn som har oppsøkt f.eks ATV eller andre hjelpeapparater?

Gjest Supermimz
Skrevet

Jeg hadde dratt..Du kan gjøre så mye mye bedre enn ham.

Gjest Gjest
Skrevet
HAN slår, DU går! På flekken! Aldri la deg selv være så lite verdt at du finner deg i noe slikt. Hvis han er sånn alt nå, hva slags monster tror du han er om noen måneder/år? Eller enda verre, hva om han ikke går neste gang....?

Må legge til at jeg også går når jeg er hos han da, og han begynner slik. Det går helt greit det. Han holder meg ikke igjen eller noe. Men han slår til jeg er ferdig pakka.....og han ber meg komme tilbake fordi han elsker meg sier han.. etter at jeg har dratt.

Jeg begriper ikke hva det er som får oppegående norske menn til å gjøre slikt.

Gjest Blondie65
Skrevet
Må legge til at jeg også går når jeg er hos han da, og han begynner slik. Det går helt greit det. Han holder meg ikke igjen eller noe. Men han slår til jeg er ferdig pakka.....og han ber meg komme tilbake fordi han elsker meg sier han.. etter at jeg har dratt.

Kjære deg. NÅ kan du gå. Når du er involvert med 2,4 barn, hund og volvo i enebolig, hvordan skal du da greie å gå?

Det er mulig at han er verdens deiligste mann og har edlere deler i edelt metall - det er bare en feil ...

Eller for å si det på en annen måte: la oss si at du har funnet drømmeboligen, og når du ser badet er du virkelig solgt. Det gjenstår bare å signere kjøpskontrakt da du får vite at ...

... hele huset har sopp, råteskader og at forrige eier har fått kroniske luftveisproblemer som følge av dette. Det kommer til å koste 2 ganger kjøpesummen å utbedre dette - penger du ikke har? Kjøp eller løp?

Jammen ... det var jo så fint ...!

LØØØØØØØØØØØP!

Gjest Gjest
Skrevet

Om han slår helt til du pakker tingene og går så er han ikke en oppegående mann. En ting er et slag en gang i affeksjon, det er ikke ok men alle kan gjøre en feil en gang. Men å fortsette å slå gjentatte ganger når du viser at dette er galt og du går så viser jo dette at det er mer overlagt, altså ikke akkut i sinne men at han mener det er ok å fortsette å slå også.

Oppegående mann? Nei, oppegående menn slår ikke.

Skrevet

Han trenger åpenbart hjelp med å få kontroll over følelser og affekttilstander. Men det skal ikke være ditt ansvar TS - det er en prosess han må gå inn i uavhengig av deg.

Gjest Gjest
Skrevet

TS: takk for svar igjen alle sammen!

Nå trenger jeg egentlig ikke engang si at han bør gå (selv om han hverken har sagt eller gjort noenting), han skjønner det selv og spør om han skal gå. Jeg sier da som sant er. Han bør gå, og han går. Jeg bør vel tolke det positivt at han har såpass selvinnsikt, men..Kanskje det da også er håp om endring og bedring? Ved hjelp utenfra altså.

Han sier forøvrig at han aldri tror jeg noen gang vil føle meg trygg på han. Jeg vet ikke. Jeg var jo i ferd med å føle meg trygg på han og så skjer det igjen, verre enn første gang. Det kan jo være manipulativt fra han.

Jeg tenker også at når jeg har oppdaget slike sider ved han så tidlig så er det jo ikke mye som kan overraske meg mer...Han vet jo også hva han risikerer, jeg blir ihvertfall ikke lurt..

Kanskje jeg skal lære meg selvforsvar og gi igjen så det monner. Men jeg er redd for at det bare vil trigge han enda mer. Hitill har jeg defor bare tatt imot uten å ta igjen. Han er jo langt sterkere enn meg.

Skrevet

Seriøst. Viss mannen din virkelig klarer og slå deg så er det bare til å dra. Og det mener jeg. Har tidligere erfaring med dette. Og dette skal du ikke finne deg i. Blir bare verre. Tro meg.

Han mannen som jeg har nå sier hele tiden at han aldri kunne satt en finger på meg. Og sånn skal kjærlighet være også!!

Du fortjener bedre, det vet du!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...