Gå til innhold

Hvilket yrke har du, og hva er positivt og negativt med det?

Anbefalte innlegg

Gjest Flaxie
Skrevet

Hei :)

Hvilket yrke har du? Trives du med yrket ditt og føler du har valgt rett? Var utdanningen hard? Hva ville du valgt om du fikk velge om igjen? Hva er negativt og positivt med yrket ditt?

Vil gjerne høre om noen erfaringer da jeg selv er midt i prosessen med å finne ut hva jeg vil bli :) Alle svar blir satt pris på! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Selv om du ikke har peilet ut retningen, skal du antyde om den går mot nord, sør, øst eller vest, iallefall?

Interesserer du deg for mennesker, tall, estetikk, kroppslig arbeid? "Alt er av interesse" sier jo ingen verdens ting!

Gjest Flaxie
Skrevet

Jeg er i grunn bare nyskjerrig på hva folk synes om sitt eget yrke! Dere skal ikke hjelpe meg med å finne et yrke :) Vil bare høre om erfaringer fra alle slags yrker.. Ren nysgjerrighet! Selv jobber jeg mot å bli tannlege per i dag!

Gjest Gjest
Skrevet

Åja, da beklager jeg, trodde du ville ha opp en beskrivelse av alle mulige yrker for så å finne ut hva du ville bli!

Selv er jeg under utdanning enda, så kan ikke si med sikkerhet hvordan jobben er. Har prøvd meg i yrket i korte perioder, men ikke nok til å si for sikkert!

Skrevet

Jeg er utdannet jurist, veldig fornøyd med det. Mange mulige veier å gå etter utdanningen, mulighet for mye ansvar og egenutvikling, og gode muligheter for en bra lønn. Utdanningen er vel forholdsvis hard sies det, men selv synes jeg det gikk veldig greit - hadde det strålende med masse frihet og muligheter til reising, og intense studieperioder før eksamen en gang i året.

Gjest Gjest_Andreas_*
Skrevet

Journalist.

Positivt:

- Møter hver dag nye mennesker.

- Nye saker hele tiden, noen mer spennende enn andre.

- Gode muligheter til å utvikle deg og hele tiden bli bedre.

- Utfordrende.

- Gode kollegaer som løfter hverandre. Artig å jobbe i team.

- Om man jobber i en liten avis der man må ta foto selv, kan det lede til en fantastisk hobby.

- Til tider kan man sitte fast på en sak, men det føles utrolig godt når det først løser seg.

- Muligheten til å skape "snakkiser" og påvirke nyhetsbildet.

- Muligheten til å hjelpe folk. F.eks. folk som sliter med NAV, får det de har krav på så fort de tar kontakt med mediene.

- Følelsen av at tusenvis av mennesker bruker en liten del av sin dag på å lese det du har skrevet.

Negativt:

- Til tider veldig stressende.

- Tusenvis av mennesker ser fort om du gjør en (liten) feil, og er ikke sene med å påpeke det.

- Dager der ingen kilder er tilgjengelige/tar opp telefonen.

- Noen faste saker blir fort kjedelige, spesielt skriverier om været.

- Det å lage en "fem på gaten" er grusomt. Ikke bare er det utrolig kjedelig, men overraskende mange er mediesky. Du må ofte spørre 20 mennesker for å finne fem som er villige til å stille opp :D

- Rettsjournalistikk kan være vanskelig. En gang måtte jeg lese gjennom rettspapirer som beskrev hvordan en far hadde misbrukt sine to mindreårige døtre i lang tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Trafikklærer

positivt:

du er din egen herre

møter stadig nye folk

muligheter for å tjene godt

utfordrende

negativt:

kan bli lange dager

det koster å ha biler på veiene i 8-10 timer hver dag

du er totalt avhengig av elever for å få det til å gå rundt

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Er sivilingeniør i industrien.

Positivt:

Grei lønn

Tidvis interessante arbeidsoppgaver

Er min egen sjef

Negativt:

Må prestere 100% hver dag, slitsomt

I skvis mellom mine sjefer og arbeiderne under meg.

Daglige sure kommentarer, utskjellinger, osv

Får ikke overtidsbetalt. Kan bli lange dager

Blir litt for mye jobbing med tall. Mer interessant å jobbe med mennesker

Skrevet

Sikerhetsanalytiker i privat sektor

Poitivt:

-Veldig godt betalt

-Er min egen sjef

-Møter nye mennesker hele tiden

-Enorme utfordringer

-Lærer noe nytt hver dag

-Fleksibilitet (kan ta flere mnd. fri)

Negativt:

-Lange perioder borte fra familien

-Lange arbeidsdager (15-18 timer)

-Mye reising

-Er drittlei hotellrom

-Stort arbeidspress

-Ikke helt ufarlig

-Språkproblemer og kulturkrasj

Skrevet

Er utdannet restaurantkokk:

Positivt:

- gøyt

Negativt:

- dårlig betalt

- dårlige arbeidstider

- mye stress

- dårlig lønn, ikke overtidsbetaling eller kveldstillegg

- altfor mange personer ala gordon ramsey i sjefsstillingene

Gjest Gjest_Gjest2_*
Skrevet

Regnskapsmedarbeider

Positivt:

Mindre arbeidsbyrde i midten av måneden. Mulighet for å ta fri.

Noen betalte overtidstimer i løpet av året, spesielt i forbindelse med årsavslutning. Bare synd at overtidsjobbingen er heller slitsom og masete.

Negativt:

Alltid bundet opp i begynnelsen av hver måned

Ganske mye stress og mas under månedsavslutning

Kjedelige og monotone arbeidsoppgaver, eks. avstemming

Ikke spesielt godt betalt

Lav status og prestisje

Hvorfor har jeg denne jobben? :ler:

Gjest tannlege
Skrevet

tannlege

pos:

- godt betalt

- møter mange ulike mennesker

- kreativt: du må være fingernem og tålmodig for å få gode resultater

- flott å se mennesker bli lettet og glad når de enten blir kvitt smerte eller får et tilfredstillende estetisk resultat

- fine arbeidstider, spesielt om du jobber i det private

- utfordrende, mange muligheter for videreutdanning. Ikke så rutinepreget som mange tror. Utfordringer står i kø.

neg:

- kan bli fryktelig lei enkelte "vanskelige pasienter"

- nakke- og ryggplager kan forekomme

- kan tidvis være stresspreget

Skrevet

Arkeolog. Jeg valgte det etter at jeg hadde utdannet meg til jurist, og innså at jeg ikke noensinne kunne bli lykkelig som dét. Derfor ville jeg valgt det om igjen - valgte arkeologi utelukkende på grunn av interesse. Utdanningen er 5-årig (bachelor og master) og utelukkende teoretisk, med store lesemengder og mye oppgaveskriving.

Akkurat nå gjør jeg som de fleste nyutdannede, og jobber som feltarkeolog i sesongarbeid.

Fordeler:

- Du vet når du kjører forbi et nedramlet motell i bakevja, og lurer på hvorfor det ligger et motell der? Vel, i denne jobben får du svaret. Jeg har sett mange rare steder i Norge, og flere skal det bli! Fantastisk å få se så mye av sitt eget land.

- Flotte naturopplevelser, siden vi nå engang bor og jobber i Norge.

- Får trening på kjøpet, slipper å tenke på det etter jobben. (Og kan spise akkurat så mye sjokolade jeg vil)

- Kollegene dine er akkurat like nerdete som deg - ingen velger arkeologi fordi det er så gode karrieremuligheter eller gir status.

- Treffer masse artige kolleger, nye folk hele tiden. Veldig sosialt yrke med stort sosialt nettverk.

- Dønn interessant å få lete etter og grave ut kulturminner.

- OK lønn.

Ulemper:

- Knappe muligheter til fast ansettelse, og dermed arbeidsledig om vinteren.

- Vi har ikke noen egen fagforening, bare en fagpolitisk interessegruppe innen Forskerforbundet. Vi er skjønt i prosessen.

- Vi er altfor mange om beinet, og jeg er heldig som nå har kapret en 6 mnd kontrakt. Mange går på 3- og 4-ukers kontrakter, avløst av avbrekk uten jobb, hele sesongen.

- Sesongen er kort, vi kan bare jobbe når det ikke er snø og tele.

- Mye reising. Vanskelig å opprettholde et normalt, stabilt liv når man bare er hjemme i helgene.

- Det sosiale er ofte litt begrensende i form av mye sladder og tisking. Mange har jobbet med de samme folkene, så ofte sitter man og snakker om dem framfor å snakke om været osv.

- Vi bor og jobber sammen. Det kan bli veldig tett og er avhengig av at man kommer overens.

- Mye belastningsskader i yrket vårt er det også, særlig knær og rygg.

Gjest Gjest
Skrevet

Er arbeidsmarkedet for arkeologer like ille i utlandet?

Er det grei tilgang på kortvarige engasjement, eller blir det slik at man går og biter negler og ikke vet når den neste krona kommer?

Skrevet
Er arbeidsmarkedet for arkeologer like ille i utlandet?

Er det grei tilgang på kortvarige engasjement, eller blir det slik at man går og biter negler og ikke vet når den neste krona kommer?

Arbeidsmarkedet er om mulig verre i utlandet akkurat nå, fordi de færreste land har statlig forvaltning av kulturminner og har dertil hatt en mye hardere finanskrise. Private arkeologfirmaer har måttet halvere bestanden sin i UK, for eksempel. I tillegg kan man ikke ha norsk studielån etter en master og finansiere sitt liv med en lønn fra utlandet... I Sverige har de det også vanskelig - de kommer til Norge og søker jobb med røkla her. Danmark har vel omtrent samme situasjon som Norge.

Det er mye neglebiting før du får jobb her i Norge, og det handler mest om at du har hatt en jobb et sted før. Så før du får foten innafor har du liten sjans i det hele tatt. Det er derfor lurt å bruke så mye tid og krefter som mulig på å få jobb innenfor et museumsdistrikt eller en fylkeskommune FØR studiet er over... Det gjorde jeg, og jeg har opparbeidet meg nok erfaring til at jeg nå regnet med å ha jobb mesteparten av sesongen. Men jeg var glad for 6-månederen, for det betyr at jeg ikke må bekymre meg! Vi sitter jo bare og venter på jobb, og ofte ringer de torsdagen før og spør om du kan begynne på mandag.

Og det sosiale spiller jo også en rolle; vi er såpass få i hvert distrikt, og mange har jobbet og bodd sammen på en eller annen måte, så du får høre om jobber på ryktebørsen ofte. Du må derfor ha tilgang til ryktebørsen i første omgang, gjennom bekjentskaper. I tillegg kan bekjentskaper anbefale deg til sin arbeidsgiver hvis denne trenger folk.

Nye plansaker behandles hele tiden, og derfor kan man vanskelig planlegge en hel sesong av gangen. Resultatet er at vi trenger arkeologer i ulikt antall fortløpende, og selvom 5 stykker har fått 6-mnd kontrakt i den fylkeskommunen jeg skal jobbe i, betyr ikke det at det bare blir oss som jobber denne sesongen. Mest sannsynlig kommer det et rush av plansaker på et tidspunkt, som gjør at de må ta inn folk på kortere kontrakter. (Vi jobber altså bare med undersøkelser og utgravninger når det gjelder plansaker som starter på kommunenivå).

Gjest *Gjest*
Skrevet

Er det noen som er utdannet optiker som kan si litt om hvordan utdanningen er? :)

- Hvordan er arbeidsmengden?

- Er det mye vanskelig matte, må man være flink i matte og kjemi? (Ligger selv på en 3'er i T-matte 1 vgs. Er det for lavt?)

- Hvordan er de forskjellige fagene?

- Hvordan er praksisperioden?

- Er det mye prosjekt/oppgaveskriving?

Skrevet
Er det noen som er utdannet optiker som kan si litt om hvordan utdanningen er? :)

- Hvordan er arbeidsmengden?

- Er det mye vanskelig matte, må man være flink i matte og kjemi? (Ligger selv på en 3'er i T-matte 1 vgs. Er det for lavt?)

- Hvordan er de forskjellige fagene?

- Hvordan er praksisperioden?

- Er det mye prosjekt/oppgaveskriving?

Sikkert lurt å lage en egen tråd om dette. Så er det flere som ser det :)

Gjest Flaxie
Skrevet
tannlege

pos:

- godt betalt

- møter mange ulike mennesker

- kreativt: du må være fingernem og tålmodig for å få gode resultater

- flott å se mennesker bli lettet og glad når de enten blir kvitt smerte eller får et tilfredstillende estetisk resultat

- fine arbeidstider, spesielt om du jobber i det private

- utfordrende, mange muligheter for videreutdanning. Ikke så rutinepreget som mange tror. Utfordringer står i kø.

neg:

- kan bli fryktelig lei enkelte "vanskelige pasienter"

- nakke- og ryggplager kan forekomme

- kan tidvis være stresspreget

JIPPI :D

Har du noe å si om utdanningen til tannlege? Har du noe fritid i d hele tatt? :) Har hørt at d er veldig hardt.. Kom du inn rett etter videregående? Hvor begynte du å jobbe når du var ferdig - privat/offentlig?

Gjest Gjest
Skrevet

Bioingeniør:

(Er snart ferdig utdannet, så perspektivet blir trolig litt annerledes enn fra en ferdigutdannet)

Positivt:

-Spennende fag på skolen.

-MANGE ulike mastergrader å velge mellom (Ca 20+)

-En god del jobbmuligheter

-Relativt lett å få seg jobb

-Et yrke hvor det er lite belastningsskader

-Kan bygge på fire år til å bli lege (nei ikke i Norge..)

Negativt:

-Størstedelen av arbeidsmarkede befinner seg på sykehus

-Kvinnedominert

-Dårlig lønn (litt lavere enn sykepleiere pga mindre turnus)

-Kan ende opp med arbeidsoppgaver som man er overkvalifisert til, som å ta blodprøver dagen lang.. Jeg syntes dette er fryktelig kjedelig.

-Et usannsynlig hardt studiet med mange laaange dager på skolen, selve fagene er ikke så utrolig vanskelige men det er utrolig mye pensum. Studiet har vært vurdert til å utvides til fire år pga arbeidsmengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...