Gå til innhold

Dobbelt sett med tenner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valpen min på 6 mnd har ikke mistet alle tennene, så den nye kommer opp selvom valpe tannen fortsatt er der. Må jeg trekke denne NÅ, eller kan jeg vente et par uker å se om den detter ut av seg selv?

Vil ikke ha henne i narkose osv hvis ikke det er helt nødvendig, i tillegg koster det jo også endel penger. Synes de snakket om 1500 for en tann jeg..

Noen som vet hva jeg må gjøre, eller om jeg kan vente litt :)?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hei_*
Skrevet

Dersom du har planer om å stille hunden ville jeg dratt å trekt dem øyeblikkelig, før valpen får skreivt bitt.

Hvis det er blanding eller du ALDRI skal stille den så dør den ikke av å ha de der noen uker til, men det kan være smertefullt, så jeg ville trekt dem uansett.

Skrevet

La hunden få masse tyggebein, og ha litt drakamp med den med tøyleker osv. Da løsner valpetennene som regel fort. Du kan også rugge litt på dem noen minutter hver dag. Løsner de ikke noe på et par dager ville jeg trukket dem.

Skrevet

Takk, får ringe dyrlegen på mandag jeg...

Hvis det kan være ubehagelig så gidder jeg ikke vente :)

Skrevet
Hvis det kan være ubehagelig så gidder jeg ikke vente :)

Det verste er ikke at det er ubehagelig, men at det kan oppstå feilstillinger i det nye tannsettet som hunden må slite med livet ut.

Å trekke valpetenner hos veterinær bør i hvert fall ikke koste 1.500 kroner pr. tann. Narkose skal ikke være nødvendig for egentlig er det bare å få "nappet dem ut". Det er langt mer skremmende enn vondt! (Av min oppdretter har jeg fått anbefalt å bruke pakketape på fingrene og rett og slett ta ut valpetennene hvis de nye er godt utviklet uten at melketennene har falt ut, men det forutsetter nok ganske mye erfaring...). Tannfellingsperioden er imidlertid en ypperlig anledning til å la hunden føle behag ved at noen tar den i munnen, så klø gjerne tannkjøtt og rugg på løse tenner når dere likevel har en kosestund.

Skrevet

"Narkose skal ikke være nødvendig for egentlig er det bare å få "nappet dem ut". Det er langt mer skremmende enn vondt! "

Helt uenig her, om tennene er veldig løse så ja... Skulle likt å se deg få trekkt tenner som sitter godt festet med over 1 cm rot (hjørnetenner) i våken tilstand, tror nok du ville sagt at det gjorde vondt da...

På mange (og spesielt hos små raser) sitter melketennene godt og de har lang rot. Disse tennene gjør vondt å trekke om man er våken + at det vil øke risikoen for å knekke roten (noe man vil unngå), tanntrekken kan også skade den permanente tannen om man er uheldig. Hunden er derfor nødt til å sove for å gjøre jobben sikker, (husk også at om hunden er frisk ellers, pleier narkosen å gå helt fint).

Om du har en liten rase som sliter med doble tenner eller de permanete tennene har begynt å komme ordentlig opp bør melketennene trekkes så fort som mulig for å unngå feilbitt.

Skrevet
"Narkose skal ikke være nødvendig for egentlig er det bare å få "nappet dem ut". Det er langt mer skremmende enn vondt! "

Helt uenig her, om tennene er veldig løse så ja... Skulle likt å se deg få trekkt tenner som sitter godt festet med over 1 cm rot (hjørnetenner) i våken tilstand, tror nok du ville sagt at det gjorde vondt da...

På mange (og spesielt hos små raser) sitter melketennene godt og de har lang rot. Disse tennene gjør vondt å trekke om man er våken + at det vil øke risikoen for å knekke roten (noe man vil unngå), tanntrekken kan også skade den permanente tannen om man er uheldig. Hunden er derfor nødt til å sove for å gjøre jobben sikker, (husk også at om hunden er frisk ellers, pleier narkosen å gå helt fint).

Om du har en liten rase som sliter med doble tenner eller de permanete tennene har begynt å komme ordentlig opp bør melketennene trekkes så fort som mulig for å unngå feilbitt.

Takk, ja er liten rase.. Uff, håper ikke jeg ødelegger stillingen nå :(

Har fått time tirsdag.. Håpe det går bra.

Skrevet

Metoden forutsetter at tennene er løse eller lar seg løsne ja, men jeg har faktisk vært utsatt for samme problemstillingen selv siden jeg heller ikke mistet melketennene og fikk min siste trukket etter at jeg var konfirmert. Og da uten bedøvelse. Den satt godt fast, men jeg vil fremdeles hevde at det var mer skremmende enn vondt siden kroppen nok var ganske innstillt på at denne tannen skulle ut.

Mitt poeng er at man må kjenne på dem og gjerne ta dem ut selv hvis de er løse eller lar seg løsne med litt "rugging".

Narkose er et fint hjelpemiddel, men det er en stor belastning for dyret og brukes etter min mening for ofte av veterinærer som ikke er så alt for flinke med verken dyr eller dosering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...