Gå til innhold

Defekt toppakning


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Viser seg at bilen min har fått defekt toppakning, og fikk pris på 15.000 fra verkstedet for å fikse den!

Da jeg ikke har sjans til å betale det akkurat for øyeblikket, hentet jeg bilen hjem igjen. Men hvor farlig er det egentlig å kjøre med den? Har ikke kommer vann i oljen tror jeg, så hvis jeg bare er flink til å fylle på med vann og frostvæske? Er snakk om korte turer til og fra butikk og slikt noen ganger i uken.

Bilen skal egentlig selges til høsten da jeg skal flytte inn til byen, men lurer på om jeg kanskje skal selge den utpå våren istedet. Er det veldig dumt å selge uten å ha byttet toppakningen først?

Hvor vanskelig er det egentlig å bytte den, for noen som har tilgang på verktøy, og noenlunde erfaring med bil fra før av? Har sikkert noen kompiser som kunne ha klart å gjort det eller...? Fint om dere kan komme med noen synspunkter her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er ikke bra å kjøre med. Siden den allerede bruker vann tar det ikke lang tid før pakningen sprekker flere steder, og kompresjonen lekker ut. Da får du ikke start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Kommer an på hva som er defekt, men i verste fall kan du vel ødelegge hele blokka hvis du kjører med det, så jeg ville ikke kjørt med den uten å ha snakket med noen som har peiling og kan gi deg ett råd basert på akkurat det som er galt.

En bil med defekt topppakning er ikke verdt stort, så dersom du i det hele tatt får solgt den vil du ikke få noe særlig igjen for det.

Hva slags verksted er det som skal ha 15.000 for dette? Det kommer an på bilen, men du kan sannsynligvis få gjort dette mye biligere, dersom du hører med ett sted med fastpris, som feks Snapdrive, eller finne ett lokalt, uavhengig bilverksted som er litt fleksibelt.

Topppakning kan du også kjøpe på dynga, og bytte til brukt, noe som sannsynligvis er den beste løsningen dersom du har kompiser som kan litt om bil. Hvor vanskelig det er for dem kommer jo an på bilen, men iom at den ikke er verdt noe slik den står har du lite å tape på å la dem se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok fikses, og det beste tipset jeg kan gi deg er å sjekke med mange verksteder. Jeg kjenner en som måtte skifte toppakningen på en Citroën Saxo. De merkeuavhengige kjedene skulle ha rundt 10k for å skifte den, mens hans lokale Citroën-verksted tok bare 4-5k for den samme jobben. Her er det med andre ord store variasjoner mellom de ulike aktørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Har vært på merkeverksted, de sa at jeg sikkert kunne kjøre litt, men ikke lenge av gangen og at det burde byttes snarest mulig, men tenkte de kanksje overdrev litt, siden de hadde lyst på jobben... :gjeiper: Men da er det nok kanskje gode sjanser for å få det billigere da, siden jeg var på merkeverksted? Tenkte ikke over at det gikk an å ringe rundt å sjekke, trodde det var samme pris for det meste om ikke det var svart, man da skal jeg ta en ringerunde på mandag.

Har forøvrig en opel vectra, 97 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Takk for svar alle sammen!

Har vært på merkeverksted, de sa at jeg sikkert kunne kjøre litt, men ikke lenge av gangen og at det burde byttes snarest mulig, men tenkte de kanksje overdrev litt, siden de hadde lyst på jobben... :gjeiper: Men da er det nok kanskje gode sjanser for å få det billigere da, siden jeg var på merkeverksted? Tenkte ikke over at det gikk an å ringe rundt å sjekke, trodde det var samme pris for det meste om ikke det var svart, man da skal jeg ta en ringerunde på mandag.

Har forøvrig en opel vectra, 97 modell.

***

Som de andre her sier, du bør bytte, og du får ikke stort for bilen om du selger med def. toppakning. På vinteren er det ekstra ille å kjøre uten, før eller senere vil det komme vann i oljen - vannet vil fryse og hindre normal smøring. Resultatet kan bli totalhavari og motorbytte.

Selve pakningssettet kjøper du på biltema, til Vectra koster det 299.

Jobben er mulig å gjøre for en som har skrudd litt før, det kritiske er at registerreima ikke forskyves, da er du straks helt fri for motor. En som har gjort dette før veit om dette. Hvis du har kompiser som har litt peil, kjenner de sikkert noen med enda litt mere peil som kan ta jobben billig.

Her hvor jeg bor får man en motorinteressert til å ta sånt for 1500 kr. Bakdelen er selvsagt at det ikke finnes garanti på slike jobber, men det må du nesten veie opp mot hvor mye bilen er verdt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har forøvrig en opel vectra, 97 modell.

Kjører du med den så blåser du toppen ganske raskt! Og da må du ut med tjue lapper til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Topppakning kan du også kjøpe på dynga, og bytte til brukt, noe som sannsynligvis er den beste løsningen dersom du har kompiser som kan litt om bil. Hvor vanskelig det er for dem kommer jo an på bilen, men iom at den ikke er verdt noe slik den står har du lite å tape på å la dem se på det.

Hahaha, det er det dummeste jeg har hørt. Pakninga skal ALDRI brukes om igjen etter toppboltene er skrudd til.

Strekkboltene skal også byttes med nye, da de ironisk nok strekker seg når de er stramma til med riktig moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...