Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #1 Skrevet 6. mars 2010 Jeg har lyst til å bytte ut kjøkkenvinduet vårt med en terrassedør og bygge platting utenfor slik at vi får benyttet oss av morgensola om sommeren. Er dette noe som er enkelt å få gjort? Hvor mye kan vi regne med å måtte betale noen for selve jobben? Vinduet er 120 cm , så jeg har tenkt at vi må ut med mellom 10.000 og 15.000 for selve døra. Har dessuten tenkt at jeg gjerne vil har dobbeldør, er det mye annerledes enn enkeldør? Er det noen som har gjort dette eller noe lignende som kan komme med noen innspill?
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Husk at fasadeendring er meldepliktig til kommunen. Skal du ha dobbeldør må du jo gjøre større tiltak i veggen siden det trengs større åpning, men det er jo ikke umulig. Men det kan jo skape ekstra arbeid på både yttervegg og innervegg. Er dere noenlunde nevenyttige bør dere kunne klare å gjøre jobben selv.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Husk at fasadeendring er meldepliktig til kommunen. Skal du ha dobbeldør må du jo gjøre større tiltak i veggen siden det trengs større åpning, men det er jo ikke umulig. Men det kan jo skape ekstra arbeid på både yttervegg og innervegg. Er dere noenlunde nevenyttige bør dere kunne klare å gjøre jobben selv. Må man ha tillatelser fra naboer når det gjelder slik fasadeendring? Finnes det ikke dobledører som er 120 cm? (2 x 60 cm?) Hørte nemlig rykter om det... Vi er helt greit nevenyttige, men regner med at det er en del ting som man må tenke på som kanskje ikke vi er klar over.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Meldesaker til kommunen må nabovarsels ja. Kan være greit be om en forhåndskonferanse med kommunen hvor dere viser hva dere har tenkt til å gjøre, så får dere hjelp til hva dere må gjøre videre. Har ikke sett dobbeltdør som er bare 120 cm. Da vil jo hver dør bli ganske smal slik at man må åpne begge hver gang man skal ut. På grunn av omrammingen vil det jo bli ganske lite glass igjen i hver dør. Uansett må jo åpningen utvides nedover siden jeg antar at vinduet ikke går helt til gulvet. Det som er viktigst å tenke på med selve arbeidet er jo å få det tett nok.
Gjest Gjest_Hermula_* Skrevet 11. mars 2010 #6 Skrevet 11. mars 2010 Skal du ha dobbeltdør, og ikke bare dør + smalere sidefelt, mener jeg du trenger 140 cm. Man skal kunne gå gjennom døre ved kun å åpne den ene delen. Vi har god erfaring med å leie inn håndtverkere til sånt arbeid. De får bedre priser enn oss på døra, og da blir ikke differansen så stor som man kunne fryktet. Dersom du skal ha snekkere til å gjøre hele jobben både innvendig og utvendig, vil jeg tro du kommer opp i en prislapp rundt 25000-30000 avhengig av hvor komplisert jobben blir. Men ... mener det går an med dør + sidefelt som kan åpnes. Rutene blir da ikke like store, men det kan bli noe billigere. Vi skal sette inn enkeltdør + fastkarmvindu i samme høyde. Vi gjør alt invendig selv. Da kommer vi på vel 20000. Lykke til
Gjest Gjest_nr14_* Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Vi hadde 3 vinduer på en husvegg og bytta det midterste vinduet til en to-fløyet verandadør. Denne fikk vi laga i ønsket mål og med lysfelt likt vinduene som var på samme vegg. Mener å huske at vi holdt oss innenfor mål på 120cm. Det ene feltet ble åpnet som vanlig verandadør, mens det andre kunne åpnes ved behov. Det var smalt men helt greit. Sjelden vi hadde behov for å åpne begge felt. En vanlig problematikk: Serveringsbrett med mat/kopper som skulle bæres ut i hagen.....lærte fort å gå sidelengs ut gjennom døra da;) Husker ikke prisen vi betalte men det var ikke avskrekkende ihvertfall....og vi har flytta derfra nå. Døra fungerte ihvertfall fint selv om den var smal:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå