Gå til innhold

toastmaster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått det ærefulle oppdrag å være toastmaster!:)

Gleder meg massr, kjenner begge av brudeparet, og føler meg ganske trygg på oppgaven..:)

Har noen morsomme småhistorier om paret, både som par og hver for seg, og er en person som ser hvor grensen går ang morsomt/internt/direkte pinlig/støtende for barn og tant olga! ;)

Men tar allikevel imot tips!:) Hva elsket/hatet du ved deres toastmaster?

Enten det var platte vitser eller morsomme påfunn, kom med det!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men har følgende tips:

En god toastmaster holder orden på hva som skjer når, og koordinerer taler i løpet av middagen. Prøv å få oversikt over hvor mange som forventes å tale, så du får spredt dem utover - og ha kommunikasjon med hovmester/hovedservitør på når det trengs en tale til (hvis de trenger mer tid på kjøkkenet) eller om de har alt klart, og du bør utsette neste tale til neste pause i spisingen. Dette gir god flyt i middagen, og holder gjestene underholdt.

I forhold til hva du skal si, synes jeg det er fint når toastmaster introduserer talerne - hvem er de i forhold til brudeparet, og en kort introduksjon. En vri kan være at man gjør det i prisutdeling-stil, så man gir introduksjonen før man nevner navnet. F.eks: "Neste taler er en god venn av bruden. De har kjent hverandre i mange år, etc etc... værsågod brudens forlover Lise."

Dette forutsetter at du stort sett har talelista klar på forhånd, siden det kan være vanskelig å finne på noe på farta. Evt ha noen fraser klare som kan passe på flere, og så sørg for å spørre vedkommende om litt info hvis de melder seg på til å tale i løpet av middagen.

Som toastmaster er det jo egentlig ikke din oppgave å holde tale. Ja, det kan være greit å ha noen vitser på lur hvis det er nødvendig i forhold til servering osv, og hvis det er noe spesielt du gjerne vil si, så gjør du jo det! Men en god toastmaster fletter inn morsomme kommentarer i introduksjoner og imellom annen informasjon.

Det finnes også en del bøker om å være toastmaster f.eks. leste jeg denne nylig.

Lykke til som toastmaster!

Skrevet

Hehe, takk for tips, men det var ikke helt dette jeg tenkte på...:)

Jeg har som sagt god innsikt og føler meg trygg på den formelle delen av oppgaven.

Jeg lurte på om ingen har noen morsomme historier?:)

Toastmaster som sa feil, eller hadde skaffet info om brudeparet som overrasket de?:) Sånne ting jeg lurte på...:) Så får vi noe å le av!;)

Gjest farge
Skrevet
Hehe, takk for tips, men det var ikke helt dette jeg tenkte på...:)

Jeg har som sagt god innsikt og føler meg trygg på den formelle delen av oppgaven.

Jeg lurte på om ingen har noen morsomme historier?:)

Toastmaster som sa feil, eller hadde skaffet info om brudeparet som overrasket de?:) Sånne ting jeg lurte på...:) Så får vi noe å le av!;)

Jeg har vært dette mange ganger, og siden jeg stadig blir spurt igjen av gjester i bryllup jeg har ledet, tar jeg det som at min jobb har vært gjort ok.

Husk :En toastmaster skal ikke være kveldens midtpunkt, men bare "sy" den sammen på en fin måte. Det er veldig irriterende med en toastmaster som har "munndiaree´"

Noen små, artige historier innimellom kan selvsagt krydre festen, men det bør komme naturlig og ikke unaturlige, innlærte vitser. Dessuten må du ikke ta "poengene" om brudeparet fra kveldens talere...

Selv om en person en gang fortalte en artig historie, behøver den slettes ikke bli artig når en annen forteller samme historie.

Prøv å gjøre det koselig og personlig for brudeparet.

Dette er ikke dagen da du skal kåres til "årets klovn" :-)

Mitt beste tips er:

Få en artig start på kvelden. Vær trygg på dine første ord.

Få en artig avslutning på kvelden. Vær også trygg på dine siste ord.

Det i midten glemmer folk fort. Da skal du bare lede gjestene og talere gjennom kvelden :-)

Ikke gjør det verre enn det er. Husk, det er en ære.

Lykke til :-)

Skrevet

Det er nok sant som farge sier - akkurat hva som blir sagt blir glemt etter en stund..

I de brylupene jeg har vært i var det faktisk de toastmasterene som ikke vitset så mye som jeg synes var best til oppgaven.

I et bryllup hadde en toastmaster en gjennomgående vits om at han var singel, og delte ut info-ark om seg selv til alle kvinnelige gjester. Dette syntes jeg ble dratt litt langt, og dro oppmerksomheten fra talerne og brudeparet til toastmasteren.

Gjest Snart Frue
Skrevet
Det er nok sant som farge sier - akkurat hva som blir sagt blir glemt etter en stund..

I de brylupene jeg har vært i var det faktisk de toastmasterene som ikke vitset så mye som jeg synes var best til oppgaven.

I et bryllup hadde en toastmaster en gjennomgående vits om at han var singel, og delte ut info-ark om seg selv til alle kvinnelige gjester. Dette syntes jeg ble dratt litt langt, og dro oppmerksomheten fra talerne og brudeparet til toastmasteren.

Oi! Dette synes jeg rett og slett var dårlig gjort av toastmasteren! Å gjøre middagen til "sin" greie med oppmerksomheten rettet mot seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...