Gå til innhold

Laseroperasjon på øyer

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, sto det om det i bladet du fikk fra klinikken som opererte deg? Noe jeg tviler på.

Som jeg skrev, se hvem som får stær. Det er folk som i utg.p har veldig dårlig syn. De ville ha fått det uavhengi av laseroperasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Fra legen fikk jeg beskjed om at: de vanligste komplikasjonene er utvikling av grå stær og akutt grønn stær.

Akutt grønn stær?! Det sa de ikke da jeg var på forundersøkelse på en privatklinikk. Vet du hvor høy risikoen for grønn stær er?

Skrevet

Risikoen for stær vet jeg ikke, men venter på svar fra en øyeklinikk.

Jeg ser bra nå, og det er det som teller. Om mange år er det ingen barn som river av briller, og det er ikke sikkert jeg jobber der jeg jobber nå. Livet er blitt lettere etter operasjonen. Så om jeg får stær om en del år får vi ta det når det kommer. Ingen kan ta fra meg gleden av å se klart nå. Når en har hatt dårligt syn, og briller med colabunner er det et nytt liv for meg. Har brukt linser i mange år uten noe som helst problemer. Etter tredje fødselen var det ingen linser som passet.

Får hjelpe barna med å skjære ut dør og vindu i kassen. Har kjøpt trimsykkel. :o

Skriver mer når jeg har fått svar fra øyeklinikken.

Skrevet

På www.synskirurgi.no står det mye info.

Limer inn hva som står som risoko etter operasjonen :

Risiko

Er det risiko forbundet med laseroperasjoner?

Alle kirurgiske inngrep innebærer en viss risiko. Men laserbehandling av øyne er regnet som en sikker prosedyre. Synstruende komplikasjoner er meget sjeldne og de fleste av disse kan behandles.

Mulige bivirkninger:

Tørre øyne: Tåreproduksjonen vil være forbigående nedsatt. Lette forvrengninger av lys kan da forekomme i noen grad og oppleves som en slags tåke eller dis foran et forøvrig skarpt syn. Problemet forsvinner oftest etter noen uker, hos enkelte etter noen måneder.

Rødhet på øyet: Dette er nokså vanlig ved LASIK og skyldes små blødninger i slimhinnen rundt øyet. Disse er harmløse, og forsvinner av seg selv i løpet av noen få uker.

Lysskyhet: Ca.15% av pasientene vil oppleve en viss overfølsomhet for lys de første dagene etter LASIK. Vi anbefaler alle våre pasienter å bruke solbriller, iallfall i 4-5 dager postoperativt. Da er symptomene som regel forsvunnet.

Nattsyn: Problem med nattsyn eller at man blir blendet ved mørkekjøring er en bieffekt forbundet med tidligere lasergenerasjoner. Dette kan ennå forekomme, men i betydelig mindre grad enn før. Symptomene har da som regel sammenheng med en midlertidig forstørrelse av pupillen. Dette går over når man slutter å dryppe øynene.

Regresjon: I ca. 10% av tilfellene (etter LASEK) vil det behandlete øyet gli tilbake til en lett grad av nærsynthet. Dette skyldes at tilhelingen er mer aktiv enn vanlig. I dette tilfellet er det mulig å gjøre en ny laserbehandling. Også arr etter eventuelle infeksjoner kan reduseres eller fjernes senere med laser.

Jeg har selv operert og kan ikke huske at de nevnte noe om grønn/grå stær komplikasjoner. Alle de jeg har snakket med som har operert er fornøyde.

Skrevet
Det med grå stær er litt misvisende. De som får grå stær har i utg.p veldig dårlig syn. De ville ha fått det alikavel. Du får det ikke pga.operasjonen.

Grå stær er en alminnelig aldringsforandring som før eller senere rammer alle i en eller annen grad.

Rammer alle sier de.......Så de med ok syn kan og få grå stær. :wink:

Grønn stær er en sykdom som ofte sees i sammenheng med bl.a. arvelighet. Dette har ingen sammenheng med laseroperasjoner.

Det var svaret jeg fikk fra en klinikk i Oslo. (Argus?)

Avbestilte timen som jeg nå fikk på Haukeland, måtte vente i seks mnd, mot litt over tre på Bergen øyenklinikk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er nyoperert. Fantastisk. Ser veldig godt. Hadde pluss 5.

Plages med lysfølsomhet. Inimellom noe tåkete syn. Bruker solbriller.

Driver og drypper øynene.

Det med grønn/grå stær spurte jeg om. Har ikke noe med operasjonen å gjøre.

Legen mente det rett og slett er feilinformasjon om du har hørt det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det med stær hadde vel med ICL-operasjon å gjøre, og ikke med laseroperasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...