Gå til innhold

Laseroperasjon på øyer

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som har foretatt det? Var du lang/nærsynt og i hvilke grad. Skjeve horninner?

Fornøyd med resultatet og hva kostet det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde det i fjor høst, og er superfornøyd. Operasjonen koster 15.000 pr øye, samme pris over alt. I prisen inngår alle slags kontroller (og ev. etteropperasjoner) i to år, samt smertestillende, øyendråper ol om du trenger det i forbindelse med opperasjonen. Jeg gjorde det hos Norsk Synskirurgi på Majorstura, kjapt og effektivt!

Selve operasjonen tar omlag ti minutter, så må man sitte med øynene igjen en times tid etterpå. Synet er uklart de føreste timene, men etter fre-fem timer ser man ganske klart og utpå kvelden ser man godt :)

Det gjør ikke det minste vondt, man får valium-tablett samt bedøvende dråper i øynene. Man kjenner såvidt at de er nær øyet, og kjenner en "varm" lukt når de skjærer, men det er på ingen måte vondt. Og dagen etter kan man fint gå på jobb eller hva man vil, gjør ikke noe vondt i det hele tatt.

Det er kanskje dyrt, men om man har over -6 får man skrive av på skatten som "særskildt store sykdomsutgifter" og det hjelper jo en del. Ellers sparer man det jo kjapt inn uansett da, det koster en god del med linser og briller og linsevann og pusemiddel og optikertimer og alt som er.. Og det er virkelig helt utrolig å slippe linser/briller! Tenk å våkne opp om morgenen og se alt rundt seg.. Kunne se hvilken såpe man tar tak i i dusjen, og slippe dugg på briller når man går inn fra kulda...

Skrevet

Hei.

Jeg har fått utført en Laseek opåerasjon. Vondt første døgnet men etter det bare helt herlig. For mer info om hvor jeg gjorde det og hvilken behandling oppfølging jeg har fått må du gjerne sende meg en pm. Jeg hadde gladelig gjort det igjen, det er en utrolig følelse og se godt uten briller. Jeg hadde -7 og en del skjevhet.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ikke tatt laser, da mine hornhinner var for tynne. Jeg fikk satt inn linser. De ligger inne i øyet. Såg helt klart på det første øyet tre timer etter operasjonen, det var litt tåkete noen dager med det andre øyet. :)

Fikk en pille, og bedøvende dråper. Inngrepet var over på 15 minutter. Ikke noe smerter i det hele tatt. Fikk en lapp/plastbeskytter over øyet. Satt 30 minutter og så var det kontroll 3 3 1/2 time senere. Så ny kontroll dagen etter. Drypper øynene for å ikke få infeksjon. Jeg fikk sykemelding, for en skal ta det med ro de første dagene.

Dette inngrepet koster mellom 17000 og 19000 kr. Jeg fikk det dekket, så jeg betaler egenasdelen på 220 kr. Nå har jeg fått frikort så nå betaler jeg ingen ting. Det er deiligt å våkne og se.

Jeg tok det på Bergen øyenklinikk. :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Betalte 3500,- for min lasik. tok den på haukeland sykehus, betalte kun egenandel.

Skrevet

Til gjest: hvorfor betalte du bare egenandel? Visste ikke at man kunne få denne operasjonen dekket? Jeg er nærsynt minus 10 men har ingen mulighet til å betale full pris, men dette hørtes jo interessant ut!

Skrevet

Har tenkt en del på å ta en laseroperasjon, men har i grunnen konkludert med at det er umulig å si noe om langtidsvirkninger etter en slik operasjon. Såvidt jeg vet har laser operasjoner kun vært tilgjengelig siden tidlig på 90-tallet.

Selv om fagfolk sier at det er helt trygt er jeg i utgangspunktet skeptisk til slike operasjoner av nettop slike grunner, det er jo godt kjent at avogtil dukker det opp uventede komplikasjoner som kanskje kunne dukke opp etter enn viss tid? Eller (ooops!, dette visste ikke vi)

Jeg syns vertfall at folk bør tenke seg godt om før man får utført operasjon på øynene, eller kosmetiske operasjoner som strengt tatt ikke er absolutt nødvendig.

Skrevet

Det skal visst være mye billigere å gjøre slikt i Sverige...synes å huske at det koster ca.22 000kr (eller kanskje det var billigere).

Skrevet

Øyna: Dersom du er nærsynt minus 10, oppfyller du kravene til å få det hele dekt (minus egenandel). Ulempen er ganske lang ventetid.

Jeg står i kø for å få utført operasjonen på statens regning, har ventet i 10 mnd nå. Men fordi jeg er gravid må jeg utsette min time litt.

Jeg var hos en privat øyespesialist her jeg bor til en undersøkelse, og han sendte inn søknad for meg. Jeg måtte ta med en brilleseddel fra optikeren min for å bevise hvor nærsynt jeg er.

Tror de utfører denne operasjonen i Oslo Bergen og Tromsø.

Skrevet
Det skal visst være mye billigere å gjøre slikt i Sverige...synes å huske at det koster ca.22 000kr (eller kanskje det var billigere).

Hvis det koster 22.000 i Sverige blir det jo ingen forskjell, de fleste av oss får skrive av en god del på skatten og ender opp på omlag 23.000 kr. Og da er jo alle etterkontroller osv inkludert i to år framover, jeg var i alle fall til en god del kontroller de første ukene og månedene. Ville blitt slitsomt å reise langt avgårde for å gjøre det...

Skrevet
Øyna: Dersom du er nærsynt minus 10, oppfyller du kravene til å få det hele dekt (minus egenandel). Ulempen er ganske lang ventetid.

Jeg står i kø for å få utført operasjonen på statens regning, har ventet i 10 mnd nå. Men fordi jeg er gravid må jeg utsette min time litt.

Jeg var hos en privat øyespesialist her jeg bor til en undersøkelse, og han sendte inn søknad for meg. Jeg måtte ta med en brilleseddel fra optikeren min for å bevise hvor nærsynt jeg er.

Man kan få opperasjonen dekket av det statlige ja, men da må man vente leeenge. Og man må ha spesielle grunner til å få det gjort. Selv om jeg hadde minus seks + skjeve hornhinner var det ingen vits for meg å vente. Både øyenlegen og opptikeren min sa at jeg måtte regne med i alle fall halvannet til to års venting, men at det uansett var omtrent null sjanse for å få det dekket.. Spurte også ett helt annet sted hos en annen optiker i en annen by, og fikk det samme til svar der. Så jeg lurer litt på hva som er grunnen til at dere som har skrevet over her har fått det dekket...???

Skrevet
Jeg har ikke tatt laser, da mine hornhinner var for tynne. Jeg fikk satt inn linser. De ligger inne i øyet. Såg helt klart på det første øyet tre timer etter operasjonen, det var litt tåkete noen dager med det andre øyet. :)

Fikk en pille, og bedøvende dråper. Inngrepet var over på 15 minutter. Ikke noe smerter i det hele tatt. Fikk en lapp/plastbeskytter over øyet. Satt 30 minutter og så var det kontroll 3 3 1/2 time senere. Så ny kontroll dagen etter. Drypper øynene for å ikke få infeksjon. Jeg fikk sykemelding, for en skal ta det med ro de første dagene.

Dette inngrepet koster mellom 17000 og 19000 kr. Jeg fikk det dekket, så jeg betaler egenasdelen på 220 kr. Nå har jeg fått frikort så nå betaler jeg ingen ting. Det er deiligt å våkne og se.

Jeg tok det på Bergen øyenklinikk. :D

Det var jeg som skrev dette, det koster ca 40 000,- kr, for begge øynene. Hvorfor jeg fikk det dekket var at øyenlegen mente at linsene var til en stor plage for meg. Briller klarer jeg ikke å gå med. :(

Jeg var til øyenlege i mai, og fikk time på Haukeland i begynnelsen av november. Tok selv kontakt med Bergen øyenklinikk, og fikk og beskjed der at jeg fikk det dekket. Der fikk jeg time i september. 11 og 18 september var begge øynene operert. Det er helt utroligt å kunne se klart. En nabo tok samme operasjon da jeg tok det andre øyet. Hans linse la seg ikke rett på plass, så han fikk skikkelig ubehag under operasjonen.

Det er noen som får time, og etter og under forundersøkelsen trekker de seg. Det er ikke noe behaglig undersøkelse. Jeg er glad jeg har fått gjort dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men gikk det bra med naboen din og? Vet du noe om risikoen ved operasjonen? Har hørt at det er en liten risiko for grå stær.

Dersom jeg skal operere øynene mine, må jeg ta den typen operasjon som du tok (ICL).

Susi

Skrevet
Men gikk det bra med naboen din og? Vet du noe om risikoen ved operasjonen? Har hørt at det er en liten risiko for grå stær.

Dersom jeg skal operere øynene mine, må jeg ta den typen operasjon som du tok (ICL).

Susi

Ja det gikk bra med han. Han ble uvel og besvimte nesten. Det er en risiko med alle operasjoner. For å minske risikoen for grå stær tok jeg laser to uker før operasjonen. Legen lagde to snitt i hvert av øynene. Har ikke hatt noe problemer etter operasjonene. Det er så herligt å ikke ha noe irritasjon på øynene. :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Det med grå stær er litt misvisende. De som får grå stær har i utg.p veldig dårlig syn. De ville ha fått det alikavel. Du får det ikke pga.operasjonen.

Skrevet

Vil bare minne om at når man når 40-årsalderen vil de fleste av oss ha behov for briller på nær - selv om man er laseroperert. Ikke for å ødelegge gleden ved "perfekt syn" etter laseroperasjonen, men vet at en del ikke er bevisst på dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja noen tror man kommer på 0 og slipper briller på nært hold, men som du skriver så må man ha på nært hold.

Skrevet

Dersom du har mindre en -6,5 og +2,5, kan du nå få gratis operasjon. Dette gjelder dersom briller og linser er i veien/irritasjon på joben. Det gjelder i Tromsø og på Riksen i Oslo, ikke på Haukeland i Bergen. :o

Skrevet
Det med grå stær er litt misvisende. De som får grå stær har i utg.p veldig dårlig syn. De ville ha fått det alikavel. Du får det ikke pga.operasjonen.

Hvor har du det fra?

Fra legen fikk jeg beskjed om at: de vanligste komplikasjonene er utvikling av grå stær og akutt grønn stær. Dette oppstår vanligvis umiddelbart i forløpet etter operasjonen. Og det krever ny kirurgisk behandling.

Ikke vet jeg, skal på kontroll på torsdag. Og nå skal jeg dryppe øynene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...