Gjest Gjest_litago_* Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Selger et kamera på finn.no også dukket det opp to mailer fra samme "domene" @rediffmail.com . Spurte om jeg snakket engelsk og hva prisen var. Jeg svarte at joda jeg snakker engelsk og prisen er 1000, samme som i annonsen. Hun svarer ok flott, da betaler jeg 1900 for varen pluss frakt(ok..logisk?). Hun bor i england og vil at jeg skal sende kamera til vest afrika som bryllupsgave til sønnen som jobber der.... Hun skulle forhåndsbetale via paypal eller sette inn penger. Jeg er skeptisk og sier at jeg ikke shipper til utlandet. Ok da hører jeg ikke mer fra henne. I dag fikk jeg en ny mail fra @gmail utenlandsk navn og nøyaktig samme spm som jeg fikk i første mail... Snakker jeg engelsk og hva er prisen. Hva er dette for noe?? Svindelforsøk? Bør jeg høre med finn? Noen som har vært borti noe lignende? Svarte likt som første gang jeg at ja jeg snakker engelsk og det koster 1000 kr. Lurer på om jeg får samme storyen som i den andre mailen...
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Har lest tidligere at det dreier seg om svindel.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Det er garantert svindel. Ofte omtalt som Nigeria-svindel.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Ida, Ida, Ida... selvsagt er det SVINDEL! Kontakt finn.no
Rødtoppen86 Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Reinspikka svindel ja. Har fått omtrent akkurat samme opplegg selv om at vedkommende bor i utlandet og skal betale frakt. Jeg finner det helt utrolig at flere folk faktisk lar seg lure av slikt. Bjellene burde ringe første gang når det skrives på engelsk. De burde ringe andre gang når det er snakk om at de skal betale frakt fordi vedkommende bor i utlandet. Det er godt du ikke lar deg lure.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 SEFF ER DETTE SVINDEL! Det er jammen mange som har skrevet lignende tråder før her, Litago!
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 men hva hvis de foerst betaler beloepet inn paa din konto, og saa sender du kamera til utlandet. Er det svindel da ogsaa? Blir pengene betalt via paypal eller vanlig bankoverfoering ville jeg tro at man ike kan bli lurt. eller kan man fremdeles det....
Gjest Gjest_litago_* Skrevet 6. mars 2010 #8 Skrevet 6. mars 2010 Ida, Ida, Ida... selvsagt er det SVINDEL! Kontakt finn.no Ida? Ja jeg skal sende en e-post til finn. SEFF ER DETTE SVINDEL! Det er jammen mange som har skrevet lignende tråder før her, Litago! Ok jeg er ikke her inne og leser perm til perm så det har jeg ikke fått med meg (ei heller når jeg søkte etter nigeria på F & Ø forumet kom det opp noe om dette....) Har jo selvfølgelig hørt om nigeria svindel men ikke at de opererte på denne måten via finn.no . Har solgt utrolig mye der i det siste men dette kameraet var virkelig poppis i Vest afrika. Fikk en ny mail med samme svadaet. Pastorens sønn skulle få det i bursdagsgave plis send det til afrika. Ok *løper til posten* Hvordan er det de svindler da? De ber meg om kontonr mitt og vil betale forskudd...?
Gjest Gjest_antispam Skrevet 6. mars 2010 #9 Skrevet 6. mars 2010 Lukter svindel lang vei. Tips er å sjekke mailadresser du ikke "stole" på,i spamforumer osv Fant mye på den første email domenet du postet i alle fall http://www.stopforumspam.com/
Kara W Skrevet 6. mars 2010 #11 Skrevet 6. mars 2010 Men er det noen som vet hvordan de svindler? Det synes jeg ingen av disse artikklene klarer å forklare. Altså, man sender jo ikke kameraet før pengene er på konto?
Blowers daughter Skrevet 6. mars 2010 #12 Skrevet 6. mars 2010 Jeg vet ikke hvordan de gjør det med privatpersoner, men jeg har lest at det er/var et problem for mange norske butikker. De utgir seg for å være bedrifter og bestiller f eks datautstyr for mange tusen og betaler med falske sjekker. Butikken får beskjed om at sjekken med pålydende beløp er ankommet banken, og butikken sender da varene i den tro at pengene er kommet. Det tar et par dager å verifisere sjekkken, og når de får beskjed om at sjekken er falsk er varene allerede sendt. En butikkeier i Trondheim ble så lei av alle henvendelser at han lurte dem med sin egen medisin. Han skrev mail om at banken krevde 100$ for å verifisere sjekken, og at de måtte sette det inn på konto xxx, så skulle han sende varene (verdt flere hundre tusen). Svindlerne beit på og satte inn 100$, samme dag tikket melding inn fra banken om at sjekken var falsk, og han sendte selvsagt ingen varer
Zzyzx Skrevet 7. mars 2010 #13 Skrevet 7. mars 2010 Altså, man sender jo ikke kameraet før pengene er på konto? Det er det mange som gjør. det er en grunn til at de fortsetter med denne typen svindel. Det finnes uandelig mange naive folk.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #14 Skrevet 8. mars 2010 Men er det noen som vet hvordan de svindler? Det synes jeg ingen av disse artikklene klarer å forklare. Altså, man sender jo ikke kameraet før pengene er på konto? Nei, det gjør man ikke men "overførselen" fra utlandet ser grei ut for banken og de "setter inn" pengene på din konto. Du tror nå at alt er i orden og shipper varen. Pengene sto jo på din konto. Noen dager senere får banken beskjed at innskuddet ikke er reelt og hele innskuddet på kontoen din blir reversert. Om du ikke hadde mer på kontoen og har brukt pengene har du nå overtrukket kontoen din.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #15 Skrevet 9. mars 2010 hvor lenge maa man la pengene staa i banken foer man kan vaere sikker paa at alt er i orden? Det er jo ikke alle som er svindlere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå