Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lang historie kort:

For 3 år siden la jeg bak men et voldelig forhold. Hadde voldsalarm i ca et år etterpå. Vi er begge norske og bor i samme by.

Jeg har ikke hatt frivillig kontakt med han i etterkant av bruddet og har hele tiden vært redd. Jeg har realistisk sett ikke noe å være redd for nå lenger.

Han har - i sitt hode - ikke gjort noe som helst galt og har fortsatt livet som ingenting har skjedd. Hvis noe var galt så var det med meg (iflg han). Han holder relativt høy profil.

Jeg har stort sett låst meg inne. Jobb, trening, hjem. Er fremdeles redd for å treffe på han.

Vi er begge rundt 40.

Innser at dette betyr at han fremdeles har makt over meg - men hvordan tar jeg makten tilbake i praksis? Det går ikke et sekund når jeg er ute uten at jeg er redd for å se han / treffe på han - selv om jeg vet at ingenting farlig vil skje. Hylgriner og får hjertebank når jeg ser bilde av han.

Gikk i terapi ca 1 år etter at jeg "rømte" og det hjalp til å bearbeide traumene mine men hjalp tydeligvis ikke nok.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du trenger mer terapi, det er tydelig at du trenger å bearbeide disse opplevelsene mer.

Du sier du realistisk sett ikke har noe å være redd for lenger, men frykten sitter fortsatt i deg, og da trenger du å snakke med noen for å kunne komme deg videre i livet uten å føle at eksen sitter på skulderen din.

Skrevet
Jeg tror du trenger mer terapi, det er tydelig at du trenger å bearbeide disse opplevelsene mer.

Du sier du realistisk sett ikke har noe å være redd for lenger, men frykten sitter fortsatt i deg, og da trenger du å snakke med noen for å kunne komme deg videre i livet uten å føle at eksen sitter på skulderen din.

Enig - men du burde finne en psykolog som behersker kognitiv terapi - men det er kanskje det du har prøvd? Den terapiformen fokuserer jo veldig det å finne tankemessige mestringsstrategier. Det er sikkert det du trenger - siden du selv ser at det realistisk sett ikke er noe å være redd for lenger - men sperrene sitter i hodet. Lykke til.

Skrevet

Dere har nok rett. Er redd for at ved å gå i terapi setter jeg enda mer fokus på han - men hvis det kan hjelpe så er det verdt et forsøk. Skulle virkelig ønske jeg bare kunne riste på håret og marsjere ut i verden uten å ha han i bakhodet hele tiden

Skrevet

Uffda: |

Jeg håper du får ''makten'' tilbake...!!

vil å anbefale terapi- kanskje finne en psykolog som er litt spesialist på dette område!!.

Du må bare prøve så godt du kan - blir sikkert ikke lett når du går i terapi, men du må bare prøve :)

Skrevet

det viktige uansett hva du velger ifht til mer terapi er jo at du ikke nå snakker om opplevelsene, men lærer deg verktøy for å skape et nytt tankesett, eksempelvis kognitiv terapi som andre foreslår.

det hqandler jo også mye om å leve i nået istedetfor i fortiden eller fremtiden,og for meg hjalp det endel å lese the power of now av eckhardt tolle.

nå hadde ikke jeg samme problematikk som deg, men teorien blir den samme for veldig mange typer problemer hvor man har en frykt eller angst for fortid eller fremtid.

jeg tror også på meditasjon som en måte å roe ned kroppen på - og dermed tankene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...