Gå til innhold

Melkesyre i bena etter 20-30 min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker at bena blir fort gele etter å ha jogget rundt 30 min. Det skjer uansett om jeg tar det i moderat tempo eller gir litt ekstra (på tredemølla og crosstrainer). Hva kommer det av?

Syntes jeg er i ganske grei form, trener mye,

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg merker at bena blir fort gele etter å ha jogget rundt 30 min. Det skjer uansett om jeg tar det i moderat tempo eller gir litt ekstra (på tredemølla og crosstrainer). Hva kommer det av?

Bør varme opp rolig i minimum 15 minutter. Kansje vurdere en friuke.

Skrevet

Vanskelig å si da melkesyre skyldes at muskulaturen går med oksygenunderskudd. Jeg har lest at det kan skyldes både for mye og for lite trening. Kanskje gjest er inne på noe?

Skrevet

Da er det nok i såfall paga for mye trening. Men jeg er ikke så flink til å varme opp, for prøve det å se om det hjelper.

Takk for svar :goodbye:

Skrevet

Ser at melkestyre kan virke nedbrytende på muskler, og det er jo ikke bra. Går det greit om jeg trener med moderat/lav puls fremover, istedet for å ta helt fri? Hva med styrketrening? Kan jeg fortsatt trene styrke?

Skrevet

Hvis du i låpet av den halvtimen presser deg så hardt (over 85-90 % av makspuls) at du ikke jobber aerobt, så er det mulig at det er laktatkonsentrasjonene som bl.a. hindrer deg, fordi du legger opp til et tempo og en inetensitet som kroppen ikke klarer å bibeholde over lengre tid. Det skal den heller ikke gjøre, da dette er en forsvarsmekanisme som skal unngp at vi skader oss og bryter ned mer enn det gagner. Laktat er forøvrig ikke den eneste komponeneten som spiller inn når kropen når de sysike grensa for hardt fysisk arbeid pver tid, men bare en av en rekke fysiologiske mekanismer. Protonbalanse (pH), nitrogenkonsentrasjon, kalium, energikilder, kardivaskulære og respiratoriske forhold begrenser alle hva vi kan gjøre og når kroppen "møter veggen" ifm trening.

Det som heller slær meg er at om du spiser godt nok og om du tenker på kvalitet på treningsøktene dine, og ikke bare kvantitet. Det er bedre for deg at du tar deg to-tre skikkelige økter i uka, hvor du får kjørt deg, men samtidig jobber aerobt over tid. En av øktene kan være intervallbasert, slik at du presser deg opp mot makssgrensen din i noen minutter, tar så en aktiv pause, nytt drag, ny pause og repeter dette tre-fem ganger.

Så kan du ha et par dager med lettere trening, gjerne styrke/kjernetrening, og så et par-tre dager med helt treningsfir (men vær fysisk aktiv i kvardagen likevel).

Hardere trening flere ganger i uka (opp mot maks pulsmessig og 1RM, alt etter aktivitet og mål) gjør at kroppen har behov forå fylle opp sine glykogenlagre, som hpvedsaklig er karbohydrater i lagret form. Få i deg masse f&g kvar dag, sats på gode karbohydratkilder som fullkorn, grovkorn, brun pasta og ris, grove brød, evt/og quinoa, byggryn, couscous etc hvis du liker de produktene bedre. Spis kjøtt og fisk av god kvalitet, det samme gjelder vegetabilsle oljer, og benytt den første halvtimen etter en god treningsøkt til å få i deg både vann, karbohydrat og litt protein.

Skrevet

Jeg spiser ganske greit tror jeg.

Frokost: havrekli med skummet melk, mandler, bær og proteinpulver.

Etter trening; havrekli med skummet melk, mandler og protpulver.

Lunsj: salat med kyllingfiletbiter, og rugbrød

Middag; wok med fullkornsris og kylling (stort sett)

Kveldsmat; rugbrød med makrell i tomat

Mm: frukt; epler/bær/banan

Tror ikke det er så aller verst?

Gjest TS igjen
Skrevet

Jeg holder som regel pulsen mellom 140 og 170 (er 26 år). Men som oftest har jeg ligger jeg nok i snitt på 150 hver dag. Sjeldent jeg presser meg oppmot 170. Har en dag i uka hvor jeg ligger lavt i puls, ca 135.

Jeg er i grunn mer interessert i å holde et visst tempo over tid, enn å presse meg oppmot makspuls. Når melkesyra kommer, ligger jeg gjerne på 145/150 i puls, og det er ganske lavt. Rart.

Tusen takk for godt svar forresten! :goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...