Gjest fisk Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Tenkte å overraske kona med en langhelg til storby som 30-års gave. Jeg skal også være med. Det er ikke lett å finne ut hvor jeg skal ta henne med... Vi er glade i god mat/drikke, kultur, shopping. Gjerne strand så man kan ta en lunch på stranden en dag Steder vi har vært (vil gjerne nytt sted) London Milano Praha Budapest newYork los Angeles Seattle Købehavn tallin Barcelona Madrid USA er litt langt for en weekend. Av byene i Europa likte vi nok barcelona best, men der har vi vært så mange ganger nå... Noen gode tips???
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Hvis man ser bort fra strand, så mener jeg at Firenze er et fantastisk sted å dra! Ellers ser jeg at dere ikke har vært i Roma eller Paris, begge er verdt turen.
aline Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Italia har mange fine steder, både storbyer for shopping og flotte steder lenger sør med strender og klipper. Riga på spa-weekend.
Emuline Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 For en koselig gave. Min kjære overasket meg med en tur til Dublin i går, så vi skal feire bursdagen min der til sommeren. Jeg ble helt hinsides glad, så det blir nok din kjære også=).Det stedet i verden som ligger mitt hjerte nærmest, og som jeg absolutt vil anbefale er ; Roma. Jeg var der i desember i 2008, og selv om det var vinter var det uten tvil den vakreste byen jeg har vært i. Det er jo en fantastisk by med kultur på hvert gatehjørne. Det er korte avstander mellom severdighetene, så man klarer å få med seg det viktigste på en langhelg, samt ha tid til å nyte god mat og drikke, og ikke minst shoppe. Prisnnivået er omtrent som her hjemme, men som alle andre storbyer kommer det helt ann på hvor du ferdes. I de populære shoppinggatene midt i sentrum blir det gjerne altfor mye mennesker, så hvis du vil shoppe i ro og mak ta turen til de mange shoppingsenterene som Roma byr på. De fleste ligger utenfor "byen", men det er lett å komme seg dit med offentlig-transport. Shopppingsenterene har et utvalg som strekker seg fra billige kjedebutikker som H&M til mer ekslusive som Marks and spencer osv. Det er deilig å ha masse butikker under samme tak, samtidig som det er mye mindre folk enn i turistområdene. Det er også mange fine torg og parker i Roma, da jeg var der satt jeg og solte meg i vintersolen og hadde piknikk midt på et fantastisk torg. Det var magisk. Dere får ha en fin tur uansett hvor dere ender opp, men jeg holder en knapp på Roma. Emu
^^Belle^^ Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Roma er helt fantastisk. Desidert den fineste byen jeg noen gang har vært i (den slår både Paris, London og Barcelona langt ned i støvlene). Nå vet jeg ikke helt hvordan bademulighetene er der, men Roma har ihvertfall god mat, mye kultur og shopping. Og så er det jo så romantisk der.
HoneyBunny Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Jeg liker Istanbul om våren. I april er det en fin vårtemperatur der, og koselig med alle tulipanene.
Gjest fisk Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Roma er helt fantastisk. Desidert den fineste byen jeg noen gang har vært i (den slår både Paris, London og Barcelona langt ned i støvlene). Nå vet jeg ikke helt hvordan bademulighetene er der, men Roma har ihvertfall god mat, mye kultur og shopping. Og så er det jo så romantisk der. Roma har jeg faktisk vurdert sterkt - ikke minst pga kulturen og kjøkkenet... Du sier det slår London, Paris, Barcelona ned i støvlene :-) Har du vært i de byene? Hva er så mye bedre med Roma?
Gjest najki Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 Jeg er veldig enig med de som har foreslått Roma. Nydelig by, masse og se! Ble selv overrasket med tur dit før jul av min kjære (har forøvrig vært der før, men drar gjerne tilbake en gang til).
Gjest fisk Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 Jeg er veldig enig med de som har foreslått Roma. Nydelig by, masse og se! Ble selv overrasket med tur dit før jul av min kjære (har forøvrig vært der før, men drar gjerne tilbake en gang til). Roma er godt alternativ. Hva med Genova???
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Roma har jeg faktisk vurdert sterkt - ikke minst pga kulturen og kjøkkenet... Du sier det slår London, Paris, Barcelona ned i støvlene :-) Har du vært i de byene? Hva er så mye bedre med Roma? Roma er desidert blandt verdens beste byer. Har man reist mye rundt i Italia er nok maten en liten nedtur i forhold til resten av landet, men for det meste betydelig bedre enn resten av Europa.
Gjest Siri K. Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 For en flott gave! Jeg ville også valgt Roma. Paris er en fin by på mange måter, men jeg synes franskmenn ofte virker så overlegne og spesielle. De ødelegger lysten min til å dra dit. Mulig jeg har vært uheldig, men jeg har hørt mange si det samme. Håper dere får en flott tur!
^^Belle^^ Skrevet 6. mars 2010 #15 Skrevet 6. mars 2010 (endret) Roma har jeg faktisk vurdert sterkt - ikke minst pga kulturen og kjøkkenet... Du sier det slår London, Paris, Barcelona ned i støvlene :-) Har du vært i de byene? Hva er så mye bedre med Roma? Jeg har vært i alle de byene ja. London to ganger og Paris hundre ganger. Grunnen er vel alt det fantastiske som er å se i Roma. Det er rett og slett en nydelig by som jeg forelsket meg pladask i. PS! Paris er heller ikke noe dårlig alternativ altså. Kjempefin by med god mat her også. Shopping er vel også litt bedre i Paris enn Roma - for en vanlig manns lommebok. Jeg har forresten aldri opplevd franskmenn som overlegne, men det kan også komme av at jeg snakker språket. Endret 6. mars 2010 av ^^Belle^^
Gjest fisk Skrevet 6. mars 2010 #16 Skrevet 6. mars 2010 Jeg har vært i alle de byene ja. London to ganger og Paris hundre ganger. Grunnen er vel alt det fantastiske som er å se i Roma. Det er rett og slett en nydelig by som jeg forelsket meg pladask i. PS! Paris er heller ikke noe dårlig alternativ altså. Kjempefin by med god mat her også. Shopping er vel også litt bedre i Paris enn Roma - for en vanlig manns lommebok. Jeg har forresten aldri opplevd franskmenn som overlegne, men det kan også komme av at jeg snakker språket. Jeg tenkte kanskje mest på hva som er så mye bedre med Roma enn Barcelona? Paris/London er ikke aktuelt, men vi elsker Barcelona. Barcelona har: shopping, kultur, uteliv, gode restauranter, strand...kort sagt alt. Hvis Roma da "slår Barcelona ned i støvlene" bør det være svinebra :-) Vil gjerne høre hvorfor. Roma er veldig aktuelt.
Gjest Siri K. Skrevet 7. mars 2010 #17 Skrevet 7. mars 2010 Jeg har forresten aldri opplevd franskmenn som overlegne, men det kan også komme av at jeg snakker språket. Ja, jeg tror også det henger sammen med språket. Jeg snakker engelsk, tysk og spansk, men altså ikke fransk. Det at man ikke snakker fransk virker det som om noen tar ille opp Må understreke at jeg har møtt mange hyggelige franskmenn, så alle er jo selvfølgelig ikke slik. Men det blir noe ufattelig barnslig over det når noen av dem blir sure fordi du snakker til dem på engelsk. Da drar vi heller andre steder, der man møter hyggelige og imøtekommende mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #18 Skrevet 7. mars 2010 Og jeg synes Venezia slår Roma og de andre byene ned i støvlene
Lady Lovelylocks Skrevet 7. mars 2010 #19 Skrevet 7. mars 2010 Jeg ville dratt til Edinburgh. Det er den flotteste byen jeg har vært i. Ingen strand, men fantastisk likevel.
^^Belle^^ Skrevet 7. mars 2010 #20 Skrevet 7. mars 2010 Jeg tenkte kanskje mest på hva som er så mye bedre med Roma enn Barcelona? Paris/London er ikke aktuelt, men vi elsker Barcelona. Barcelona har: shopping, kultur, uteliv, gode restauranter, strand...kort sagt alt. Hvis Roma da "slår Barcelona ned i støvlene" bør det være svinebra :-) Vil gjerne høre hvorfor. Roma er veldig aktuelt. Vel, jeg fikk ikke helt den store kulturfølelsen da vi var i Barcelona. Ikke slik som Roma, men det kan vel gjerne komme av at det meste av store severdigheter i Roma har man hørt om før. Utelivet i Barcelona er helt fantastisk, det kan ikke Roma konkurrere med, og shoppingen synes jeg var ganske lik i begge byene. Så da må det bli alle severdighetene som gjorde susen da. Og det at byen er så vanvittig pen å se på, uansett hvor du er (nesten). Hvor enn du går er det en nydelig bygning, et monument eller en kirke, og hele stemningen i byen er magisk. :rødme: Akkurat den følelsen fikk jeg ikke i Barcelona. Men igjen, kanskje vi ikke var på de rette stedene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå