Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 150 kr i timen .

Er det noen her inne som vet om jeg får feriepenger i tillegg til disse 150 kr , eller om feriepenger er inkludert i de 150 kr ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh... Feriepengene blir regnet ut fra alt du tjente i 2009. Feks hvis du tjente 200.000kr før skatt, så vil du få cirka 20.000kr i feriepenger. Det er vanlig med 10,2% av det du tjente året før hvis jeg husker det riktig.

Gjest Gjest
Skrevet

Du får enten 10.2% eller 12% feriepenger, avhengig av om dere har 21 dager (lovpålagte 4 uker og 1) eller 25 dager (5 uker) ferie i bedriften.

Dette basert på feriepengegrunnlaget for forrige år.

Gjest Gjest
Skrevet

For å svare på spørsmålet, ja, det regnes feriepenger av disse 150,-. Hvor mye du har spart opp i feriepenger skal alltid stå på lønnsslippen. Feriepengene av timelønnen din i år, utbetales neste år. Eller siste lønnsdato hvis du slutter i år. Men da trekkes det skatt av utbetalingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Feriepenger blir utbetalt i år, basert på forrige års lønn. Samtidig blir du trukket i lønn det antall uker du tar ferie i år. Tar du fem ukers ferie, blir du trukket fem uker i lønn - men får feriepenger fra det du tjente i fjor.

Det betyr at første året man jobber, får man ingenting utbetalt i ferieukene (fordi man ikke får feriepenger). De fleste velger derfor å ikke ta ut så mange ferieuker første året - fordi de ikke har "råd".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...