Gå til innhold

Hvordan få et avslappet forhold til trening og kos?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne27 år
Skrevet

Når jeg skulle ned i vekt, trente jeg hver dag (vant til å trene flere ganger i uka fra før, og var godt trent). Etter å ha blitt ferdig med vektnedgang, er det utrolig vanskelig å ro ned til å trene 5-6 ganger i uka. Det blir bare til at jeg får dårlig samvittighet, og trener likevel, hver dag, i snitt 10 timer i uka. Men så er det ganske slitsomt å trene hver dag også, vil jo ikke gå på veggen heller.

Nå er det jo også "lov"å å spise godteri i helga og ikke bli svart av samvittighet om jeg unner meg litt en dag utti uka også. Men det er vanskelig å få en balanse på dette også.

Noen som har noe tips? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres mer ut som om treningen din er preget av tvang, motivert kun pga vekt, og det som styrer hva/hvor mye du kan spise. Ikek hokuspokus å se at dette ikke er spesilet sunt, hverken for kroppen din, psyken din eller ditt forhold til mat og nytelse.

Jenter tenker mye mer på vekt,utseende og kaloriforbruk enne gutta når det gjelder trening, så der har vi utrolig mye å lære fra dem. Synes du skal prøve å skifte fokus fra vekt og energiinntak, til helse, nytelse og forebygging.

Ti timer i uka er mye, men hvsi du er godt trent, variert trent og skadefri (samt at du MINIMUM tar en skikkelig treningsfri dag i uka) så trenger ikke det å være et stport problem. Men hvor mye har det å si hvor mange timer i uka du trener? Hvorfor ikke tenke på kvaliteten på hver treningsøkt, og hva det gjør for helsa di (ikke vekta)? Vi kvinner varierer med et par-tre kg i kroppsvekt på månedsbasis uansett (gr hormonsyklus), så pluss-minus noen kg er ikke det som bør avgjøre noe som helst sp lenge du er normalvektig og stabil i vekt over tid.

Livet er altfor kort til å la alt styres av om man har trent nok til å kunne få "lov" til å skeie ut innimellom og kose seg på hyta på Sørlandet. Styrer treningen din og vekta di livet ditt i så stor grad at du ikke kan spise uten p tenke over hva du har trent, hor mye, når er neste økt osv når du er sunn g nromalvektig, så er det på tide å kule egget og evt snakke med noen.

Har selv kjent tendensene til slik tankegang, så jeg forstår den, men jeg har heldigvis såpass matvett og elsker å nyte god mat sammen med familie/venner, at det motvirker de negative tankene når de prøver å snike seg innpå. Nyt livet, la helsa styre motivasjonen din til å trene, lag masse god mat.

Og vær takknemlig for at du ikke sliter med sykdom/skade som gjør at det å komme seg opp av senga er en tomannsjobb.

Skrevet

Takk for svar!

Du har nok rett. Det føles ikke sunt å tenke så mye på det som jeg gjør. Det styrer veldig mye av dagene mine. Er altfor redd for å legge på meg, og det er nok hovedproblemet.

Er nok nødt til å få endret tankegangen for både kroppen og hodet sin skyld.

Merkelig det der. Man har det i grunn egentlig veldig bra sånn i livet, men så lager man seg til problemer ut av ingenting. :kjefte:

Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, men for min del ble det en regelrett spise-/treningsforstyrrelse. Da jeg hadde nådd målvekten (som var laaaangt under hva den burde vært i utgangspunktet), ble jeg så livende redd for å gå opp i vekt igjen at jeg trente to til tre ganger om dagen. Bare slik kunne jeg "unne" meg noe - og resultatet ble at jeg aldri unnet meg noe heller, fordi jeg alltid hadde dårlig samvittighet og var redd for å bli tjukk "i morgen".

På det verste måtte jeg ta en treningsøkt midt på natten hvis jeg kom hjem fra utskeielser som pizzakveld o.l. Jeg husker en gang jeg tok en runde på elipsemaskinen kl 3 om morgenen.

Jeg klarte å komme meg ut av det, gradvis. Jeg måtte først få til én treningsfri dag i uka, noe som i seg selv var vanskelig, men gjennomførbart på sikt. Jeg begynte med å ta en månedskalender hvor jeg kunne se alle dagene på én gang. For hver treningsøkt satte jeg et kryss. På slutten av måneden hadde jeg trent sinnssykt mye! Når man får visualisert det på den måten, er det ikke stor forskjell på 31 og 27 treningsdager. Det hjalp meg å tenke i store bolker med trening. Jeg kunne vel umulig bli tjukk av å trene 27 dager og ha fri 4?? Og så videre.

For å ytterligere tvinge meg selv til å begrense treningen, ble jeg med i et prosjekt for den kneskaden jeg hadde påført meg selv (ved overdreven trening, ja), som innebar operasjon og gjenopptrening. Det vil si at jeg ikke kunne trene slik jeg hadde gjort før, og måtte legge om. I tillegg ble jeg vegetarianer på et litt senere tidspunkt, for å få et sunnere/mindre sykelig forhold til mat igjen. Det høres kanskje paradoksalt ut, men det at jeg var nødt til å spise ost og nøtter for å dekke proteinbehovet, hjalp meg med å innse at slankemat var unødvendig når man veier 55 kg.

Jeg begynte det hele med letingen etter en psykolog, men det var så lange ventelister at jeg aldri kom meg inn noe sted. Så den ultimate løsningen på problemet, kom da jeg flyttet til England og meldte meg inn i verdens KJIPESTE treningsstudio, og selvsagt ikke hadde pakke elipsemaskinen i bagasjen. Jeg gikk fort ned til 3 treninger i uken! I tillegg gikk jeg til fots over hele den lille byen hver gang jeg skulle noe, og jeg skjønte at det er dét som er å være i normal aktivitet, og at jeg dermed ikke trengte å anstrenge meg for å fylle noen treningskvote.

Ok, lang avhandling, og sikkert ikke den eksakte løsningen for deg, men min erfaring er at når jeg har/får tvangstanker, hjelper det å erstatte tvangen med en annen slags tvang (begrensning i form av operasjon og vegetardiett for min del). Nå er vel ikke dette en løsning som en psykolog ville anbefalt som langsiktig, men for å bryte mønsteret var det veldig effektivt for meg. Nå er jeg ikke lenger vegetarianer (av helsemessige årsaker - skulle gjerne ha fortsatt med å være det). Jeg spiser kake og godteri når det passer, og jeg passer ikke vekten forøvrig. For meg er det viktig å prøve å holde beina på bakken og ikke gi etter for sykelig tankegang. Jeg går i stedet for buss når jeg kan, og jeg sykler som transport om sommeren. Jeg trener fortsatt kanskje 3 økter i uken.

Jeg merker at i stressede perioder får jeg behov for å trene og spise sunt. Det er en mekanisme som slår inn der, i form av et eller annet behov for kontroll. Jeg prøver å legge tankene fra meg og fortsette i det vanlige mønsteret, og det hjelper!

Lykke til. Det er hardt - det tok meg faktisk 6 år fra jeg innså at det var sykelig og tvangspreget, til jeg klarte å fri meg fra det. Imidlertid ser det ikke ut til at du er så dypt inni det enda, at det ikke skal være mulig for deg å komme ut av det. Prøv å tenke at du vil trene for å være frisk, ikke for å være tynn. En holdningsendring er viktig her. Og for å være frisk, er det veldig få som kan trene 10 timer i uka. Det er i de aller fleste slanke-motiverte tilfeller en stor overbelastning for kroppen. Det har jeg selv merket på min egen kropp.

Endret av tineline
Skrevet

Takk for at du delte dette tineline! Det var en øyeåpner å lese. Godt du klarte å komme deg ut av den onde sirkelen :klem:

Jeg har nok dettet litt mer den andre veien, spiser altfor mye snop (for å unne meg), og må trimme som en gal for å få dem av igjen (angrer). Men så er det vanskelig å la være å fråtse, når jeg først unner meg. OG da lbir det jo masse. Huff..

Jeg må tenke litt mer på hvordan jeg skal endre vanene jeg har lagt meg. Må nok ta det gradvis, og la det bli en vane med en fridag i uken, og etterhvert ha litt mer hverdagsaktivtet enn akkurat trening.

Dette var litt tøft å tenke over igrunn :tristbla:

Skrevet

En treningsfri dag er en god begynnelse. Når du trener så mye, så trenger du faktisk ikke tenke på snopet. Samtidig kan det jo være greit å henfalle til den vanlige lørdagsregelen - den er jo så opplest og vedtatt at den ikke kan kalles sykelig! Så da får du en nøytral regel å forholde deg til, som du ikke har diktet opp selv, og som du vet er fornuftig - du kan både unne deg og holde styr på den dårlige samvittigheten med lørdag som eneste godtedag.

Det viktige er i bunn og grunn å innse at kroppen din skal fungere i hverdagen, og mat må du ha. Poenget er å etterhvert klare å forholde seg nøytral. Og tro meg - det er mulig! Men det tar tid.

Skrevet (endret)

Mange gode innlegg her!

Tenke jeg skulle gi deg en artikkel å lese også ang. det å trene for mye:

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsst...litt-25384.html

Samtidig vil jeg bare si at tenk hvor mye overskudd du får til å leve og kose deg med andre ting når du igjen får et avslappet forhold til mat, kropp og vekt. Bare begynn med en gang!

Endret av Lotte28
Skrevet

Jeg lurer på om det er snopet som trigger skyldfølelse og påfølgende trening?

I så fall lurer jeg på om du kan prøve å droppe snop , og heller lage deg ett kvalitetsmåltid, høyt smørbrød , eller noe sånt.

Med god samvittighet i magen, og ikke så innmari mye sukker i blodet, så ?? Kan det virke?

Hvordan trener du? Jeg bare håper at det er variert, og ikke asfaltjogging.

Skrevet
Jeg lurer på om det er snopet som trigger skyldfølelse og påfølgende trening?

I så fall lurer jeg på om du kan prøve å droppe snop , og heller lage deg ett kvalitetsmåltid, høyt smørbrød , eller noe sånt.

Med god samvittighet i magen, og ikke så innmari mye sukker i blodet, så ?? Kan det virke?

Hvordan trener du? Jeg bare håper at det er variert, og ikke asfaltjogging.

Ja, det er snopet som gir den følelsen. Jeg savner å kunne spise snop uten at det ender opp med overspising. Å kutte det ut for alltid vil i hvertfall gjøre meg deppa :tristbla: Tror jeg skal dele opp snopet, så jeg ikke går å venter på helga hele uka, men kan ta litt i ny og ne. Må nesten bare prøve. Kanskje blir det ikke så spesielt med snop, dersom det er lov litt oftere.

Vanligvis har jeg veldig variert trimprogram. Jogger i grunn veldig lite, går mest på ski. Men skal ha en fridg fremover hvor jeg til nød kan ta en rolig gåtur. får begynne med der.

Takk for forslag! :jepp:

Skrevet
Ja, det er snopet som gir den følelsen. Jeg savner å kunne spise snop uten at det ender opp med overspising. Å kutte det ut for alltid vil i hvertfall gjøre meg deppa :tristbla: Tror jeg skal dele opp snopet, så jeg ikke går å venter på helga hele uka, men kan ta litt i ny og ne. Må nesten bare prøve. Kanskje blir det ikke så spesielt med snop, dersom det er lov litt oftere.

Vanligvis har jeg veldig variert trimprogram. Jogger i grunn veldig lite, går mest på ski. Men skal ha en fridg fremover hvor jeg til nød kan ta en rolig gåtur. får begynne med der.

Takk for forslag! :jepp:

Hvis du går 70km i uka på ski, og trener ei økt til med noe annet, så trener du egentlig ikke så dumt. Langrenn fordeler jo belastningen ganske bra. Og det er deilig og moro. Jeg tror slik trivsel er sunt , fysisk og psykisk. Ellers så har jeg veldig tro på det Bergans skriver, blant annet at det er viktig med en ekte fridag i uka.

Når snøen smelter, så anbefaler jeg sykling, eller skogturer.

Etter diskusjon med Bergans og Lance og med egne eldre kunnskaper, så konkluderer jeg også med at den lange skituren i helga bør gå så rolig at man ikke blir sliten og får melkesyre.

Skrevet

Hvordan er egentlig intensiteten på treningene dine? Selv har jeg erfart at hvis jeg går det jeg har, og bruker 80 minutter på en spesiell skidistanse, så blir jeg helt ødelagt, men hvis jeg bruker 90 minutter på den samme turen, så er det ren rekreasjon, og jeg blir ikke sliten etterpå.

Jeg har forstått det slik at man ikke bør bli skikkelig sliten mer enn 2 ganger i uka.

Gjest hatef
Skrevet

hørt om ortorexi?

http://www.dagbladet.no/2009/11/17/nyheter...sthold/9081080/

jeg sier ikke du nødvendigvis har det, men det er fort gjort å krysse linjen. du oppfyller flere av tegnene - og det bør være en varsellampe for deg som du må ta på alvor.

du har helt definitivt er ganske problematisk forhold til kroppen din, og jeg tror du vil ha veldig godt av å oppsøke samtaleterapi.

dette er en type ting man bør gjøre mye for å "drepe" i starten, for disse tankene setter seg som lim og er veldig vanskelig å bli kvitt på egenhånd, spesielt siden samfunnet genenerelt er veldig opptatt av temaet utseende og vekt.

10 treningstimer i uken er ekstremt mye for en person som ikke driver med konkurranseidrett, og det er direkte farlig når du ikke kompenserer riktig med mat.

optimalt sett bør du spise rundt 2000 kalorier om dagen med variert kost, og trene rundt 3-4 ganger i uken. da lever du veldig aktivt sammenliknet med de fleste andre.

jeg vil anta at du føler sterk motvilje mot det rådet, men det er også naturlig når man sliter med kroppsbildet.

Gjest Nefer
Skrevet (endret)

Håper du får orden på dette. Hørtes tøft ut. :klem:

Endret av Nefer
Skrevet
Hvordan er egentlig intensiteten på treningene dine? Selv har jeg erfart at hvis jeg går det jeg har, og bruker 80 minutter på en spesiell skidistanse, så blir jeg helt ødelagt, men hvis jeg bruker 90 minutter på den samme turen, så er det ren rekreasjon, og jeg blir ikke sliten etterpå.

Jeg har forstått det slik at man ikke bør bli skikkelig sliten mer enn 2 ganger i uka.

Jeg har ganske moderat intensitet, liker best å holde et jevnt tempo over lang tid. De neste to ukene skal jeg ta det rolig, så kroppen får hentet seg inn litt. Føler at det trengs i grunn.

Videre etter de to ukene, skal jeg ha et par-tre økter med litt hardere intensitet fast i uka, og resten av uka er det rolige gåturer etc, samt en fridag.

Skal straks ut i sola på skitur, og bare kose meg. Virkelig nyte turen og ikke en gang ha på pulsklokka som alltid er med vanligvis. Det skal være forbudt på alle andre treninger enn akkurat de 2-3 hardere øktene. Rett og slett for å få fokuset vekk fra treningen.

Vet du..for første gang på mange måneder var jeg glad når jeg våknet, lettet, fordi jeg visst at jeg skulle kose meg på tur, og ikke "trene".

Skrevet
Vet du..for første gang på mange måneder var jeg glad når jeg våknet, lettet, fordi jeg visst at jeg skulle kose meg på tur, og ikke "trene".

Så utrolig godt å lese dette innlegget! Håper turen ble like bra som følelsene for den tyder her! :klemmer:

Meget fornuftige tanker på deg! Det er supert at du lar fornuften seire!!

Skrevet
Jeg har ganske moderat intensitet, liker best å holde et jevnt tempo over lang tid. De neste to ukene skal jeg ta det rolig, så kroppen får hentet seg inn litt. Føler at det trengs i grunn.

Videre etter de to ukene, skal jeg ha et par-tre økter med litt hardere intensitet fast i uka, og resten av uka er det rolige gåturer etc, samt en fridag.

Skal straks ut i sola på skitur, og bare kose meg. Virkelig nyte turen og ikke en gang ha på pulsklokka som alltid er med vanligvis. Det skal være forbudt på alle andre treninger enn akkurat de 2-3 hardere øktene. Rett og slett for å få fokuset vekk fra treningen.

Godt å lese at du har fornuftige tanker rundt dette. Men jeg skjønner veldig godt problemsillingen din, å trappe ned intens trening er vanskelig, det kan lett føre til dårlig samvittighet når man har lagt seg til dager med hard trening. En rutine som har fungert bra er tøff å endre på. Men jeg kan trøste deg med at det går fint an å finne den sunne balansen i dette.

Jeg har også slitt med å finne balansen. Jeg har aldri slanket meg, men har trent hardt gjennom aktiv langdistanseløping i nærmere ti år. Jeg var vant med trening hver eneste dag, ofte to harde økter om dagen, og det å trappe ned treningen var ikke lett. Jeg var vant med å spise store mengder mat, og det var rart å tilpasse maten en roligere livsstil. Men det går seg til, det kan jeg love deg.

Et lite tips til slutt; jeg praktiserte annenhver dag-trening en periode da jeg trappet ned treningen. De dagene jeg ikke trente kompenserte jeg gjerne med å gå en rolig tur osv. Den dag i dag har jeg ikke noe problem med å ligge på sofaen både fredag og lørdag, nettopp fordi jeg har funnet balansen og vet at jeg gleder meg til en rolig joggetur på søndag. Kanskje litt off topic dette, men det er i hvert fall mine råd :goodbye:

Lykke til :)

Skrevet (endret)
Den dag i dag har jeg ikke noe problem med å ligge på sofaen både fredag og lørdag, nettopp fordi jeg har funnet balansen og vet at jeg gleder meg til en rolig joggetur på søndag. Kanskje litt off topic dette, men det er i hvert fall mine råd :goodbye:

:enig::tommelsmil:

Endret av Lotte28
Skrevet

Takk for svar begge to! Det hjelper veldig å lese!

Turen i går var utrolig deilig. Balsam for sjelen. Gikk en times tid i sola i helt rolig tempo og bare nøt vårfølelsen.

Kan nesten ikke vente til å komme meg ut og ta en tur i dag også. Det er sol og nesten 3 varmegrader!

Jeg har mye å jobbe med fremover, ikke bare å endre de fysiske vanene, men også de mentale vanene. Mange tanker som dukker opp som jeg må lære å endre.

Men ganske sikker på at jeg går i rikig retning.

Ha en flott søndag! :goodbye:

Skrevet

Prøv å vær tøff nok til å nekte deg mer enn to hardturer i uka. Fint at du legger igjen pulsklokka. Klokker , speedometre og slikt er greier som erter oss opp til å ta i for mye.

Skrevet

Jeg vil forresten bare påpeke at det nok var ortoreksi jeg led av. Du BØR kvele det i starten, dersom du kjenner at trening virker tvingende på deg. Det er ikke greit å slutte når sirkelen først blir virkelig ond.

Og dersom du føler at det blir vanskelig, så bør du snakke med en behandler med spiseforstyrrelser eller avhengighet som spesiale.

Husk at treningen skal handle om velvære og frisk kropp, ikke om godteri. Men du er forhåpentligvis i gang nå, da du har tatt tak i dette på en fin måte. Enig med siste taler: dropp pulsklokka for evig og alltid. Og ikke minst badevekten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...