Topplue Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Har vært syk i litt over 2 år nå. Måtte slutte i jobb og avbryte utdanningen min pga sykdom. Er sykemeldt og har fått streng beskjed om at jeg ikke skal jobbe (prøvde meg på en jobb men det gikk ikke bra med kroppen). Har kontaktet NAV, men jeg får ikke noe stønad fordi jeg ikke har noen diagnose. Grunnen til at jeg ikke har diagnose enda er pga en lege som nå har fått sparken (han var mer interessert i alkoholen fremfor å hjelpe pasienter), og han gjorde ingenting for meg. Har fått ny lege nå, men må gjennom alle prøver igjen på nytt pga han forrige legen "mistet" journalen min flere ganger.... Er totalt blakk og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre.... Nå lever jeg uten strøm i perioder og får mat av snille naboer/venner osv..... Trenger sårt hjelp/tips!! Håper virkelig på svar!
Antlers Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Du må søke om sosialhjelp, så kan du søke om å komme over på andre NAVtiltak når du har diagnosen på plass.
Devana Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Jeg har vært der hvor du er nå, og gikk syk i nesten 3 år uten diagnose - kun utredning etter utredning, mye pga ventetidene på sykehus. Jeg klarte meg, men dette var delvis fordi jeg hadde en fantastisk samboer som takk og lov hadde en jobb i store deler av denne perioden. Etter 2 års tid ble han permittert og i mellomtiden til han fikk ny jobb fikk han dagpenger fra NAV, og utover dette var det sosialhjelp i de vanskeligste tidene. Jeg synes det var helt forferdelig å be om sosialhjelp, men uten så hadde vi ikke klart oss. Ta kontakt med sosialkontoret i nærheten av der du bor og forhør deg. Alle har rett på hjelp i Norge. Jeg ville også forhørt meg med NAV hvordan du kan klare deg under utredningsperioden da denne i noen tilfeller kan vare lenge - kanskje de har noen løsninger. Ellers så klarte jeg meg ved å småjobbe som oversetter og webdesigner i "gode perioder" da jeg hadde litt ekstra energi, dette hjalp også på inntektene. Jeg håper du etter hvert vil få en diagnose, eller enda bedre, bli frisk, slik at problemene vil bli bedre. Lykke til!
Topplue Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2010 Takk for svar!! Har prøvd å finne noen deltid/hjemmefra-jobber, men finner bare sånn pyramide salg.... Har særlig prøvd å finne jobb som oversetter, men finner ikke noe... Hvordan klarte du det? Bor alene og familie har ikke mulighet til å hjelpe meg mer enn det de allerede gjør. Er på en måte deilig å høre at det finnes andre som har/hat hatt det slik. Takk så mye for svar hvertfall. Skal ringe sosialkontoret nå og høre.....
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Har vært syk i litt over 2 år nå. Måtte slutte i jobb og avbryte utdanningen min pga sykdom. Er sykemeldt og har fått streng beskjed om at jeg ikke skal jobbe (prøvde meg på en jobb men det gikk ikke bra med kroppen). Har kontaktet NAV, men jeg får ikke noe stønad fordi jeg ikke har noen diagnose. Grunnen til at jeg ikke har diagnose enda er pga en lege som nå har fått sparken (han var mer interessert i alkoholen fremfor å hjelpe pasienter), og han gjorde ingenting for meg. Har fått ny lege nå, men må gjennom alle prøver igjen på nytt pga han forrige legen "mistet" journalen min flere ganger.... Er totalt blakk og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre.... Nå lever jeg uten strøm i perioder og får mat av snille naboer/venner osv..... Får man sykemelding uten diagnose da? Nav får sykemelding fra legen hvor diagnosen er oppgitt i en kode. På det grunnlaget lir du sykemeldt. Om din orige lege har mistet journalen flere ganger,så er det alvorlig. Det er sensetive opplysninger. Du får melde det aktuelle legekontor inn til helsetylsynet. Ant er din nye lege kjent med problemet med denlegen siden han fik sparken. Du kan jo oppsøke nav, og legge det frem som det er. Trenger sårt hjelp/tips!! Håper virkelig på svar!
Gjest Psiv Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 (endret) Du har krav på rehabiliteringspenger hvis du har vært syk lenge, og hvis du er under utredning/behandling. Vi anbefale deg at du snakker med legen din, han kan gi deg en legeattest og ta direkte kontakt med NAV. Jeg gikk lenge syk uten diagnose og måtte omsider slutte på attføring. Den forrige fastlegen min var nokså uinteressert og mente at jeg bare var "psyk" og litt lat, og dermed ble ting litt vanskelig med NAV. Men jeg byttet fastlege, og han tok direkte kontakt med NAV og arrangerte et møte, og så satte han igang utredning osv. Var ikke noe problem, saksbehandlingen gikk kjemperaskt og jeg fikk innvilget rehab.stønad. Nå var det sånn at diagnosen min ikke har noen spesifikk behandling, men etter at jeg fikk stilt diagnosen, sørget legen min for at jeg kom jevnlig til konsultasjoner og fikk råd om kosthold og evt trening osv. Dermed sto jeg oppført som "under behandling", og fikk rehab.stønad helt til jeg gikk over til uføretrygd. Det er så ufattelig slitsomt å sloss mot systemet når man ikke har krefter til det, men man må bare gjøre det! Hjelpsomme leger er kjempeviktig når man er kronisk syk, så ikke gi deg før du får skikkelig hjelp; bytt lege igjen og igjen om du må! Lykke til! Endret 5. mars 2010 av Psiv
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Du har krav på stønad selv om du ikke har noen endelig diagnose. Snakk med legen din om hva slags stønad du skal søke, kontakt NAV og få søknadsskjema, og få legen din til å sende inn nødvendig dokumentasjon til NAV. At hele journalen din plutselig er borte (og det flere ganger) syns jeg er veldig rart, dette ligger jo inne på data. Hvis en lege er skyld i at du står uten stønad, så klag til pasientombudet. Mulig du kan kreve å få tilbakebetalt stønad som følge av dette. Prøver som taes hos fastlegen er uansett fort gjort å ta på nytt, har du vært hos spesialister så har de data liggende hos seg.
Gjest Psiv Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 (endret) *Unnlater å ta dum stut seriøst* Stusset forresten på det at journalen hadde blitt borte jeg også. Det ligger sannsynligvis inne i systemet et sted.. Endret 5. mars 2010 av Psiv
Devana Skrevet 6. mars 2010 #10 Skrevet 6. mars 2010 Takk for svar!! Har prøvd å finne noen deltid/hjemmefra-jobber, men finner bare sånn pyramide salg.... Har særlig prøvd å finne jobb som oversetter, men finner ikke noe... Hvordan klarte du det? Bor alene og familie har ikke mulighet til å hjelpe meg mer enn det de allerede gjør. Er på en måte deilig å høre at det finnes andre som har/hat hatt det slik. Takk så mye for svar hvertfall. Skal ringe sosialkontoret nå og høre..... Jeg kom vel egentlig veldig tilfeldig over en oversetterjobb inne på getafreelancer.com hos et reisebyrå. Etter dette så har jeg fortsatt som oversetter og har nå et eget oversetterfirma. Jeg håper virkelig du får hjelp raskt, det er ikke godt å gå uten hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #11 Skrevet 6. mars 2010 *Unnlater å ta dum stut seriøst* :klø: Skal tro hva du mener med dette utsagnet??
Gjest Psiv Skrevet 6. mars 2010 #12 Skrevet 6. mars 2010 :klø: Skal tro hva du mener med dette utsagnet?? Heh, svarte på et innlegg som tydeligvis er blitt slettet...
Rosalie Skrevet 6. mars 2010 #13 Skrevet 6. mars 2010 Min fastlege bruker ikke PC, så der kan nok journalen "bli borte", siden han kun håndskriver den.
Kaffeavtalen Skrevet 7. mars 2010 #14 Skrevet 7. mars 2010 Min fastlege bruker ikke PC, så der kan nok journalen "bli borte", siden han kun håndskriver den. Det trodde jeg ikke var lov lenger jeg.
Rosalie Skrevet 7. mars 2010 #15 Skrevet 7. mars 2010 Han gjør nå det, ihvertfall. Mulig sekretæren hans legger det inn på data i etterkant?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #16 Skrevet 7. mars 2010 Jeg gikk i over 2 år før jeg fikk en diagnose(sjelden sykdom, så ting tok tid), og jeg fikk samme beskjed som trådstarter. Har du ikke noen diagnose, så har du ikke noe å hente hos oss.
Topplue Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #17 Skrevet 8. mars 2010 Åj så mange snille som hjelper meg her takk! Først til det med journalen som forsvant. Det viser seg nå (som jeg endelig har klart å samle den sammen og spore opp deler som har vært borte), at min tidligere fastlege omtrent aldri skrev noe inn i journalen min, og at brev/henvisninger/resultater på prøver har blitt sent til feil adresse men også ikke blitt sent noe sted pga manglende kontaktinformasjon (dette som følge av at jeg byttet fastlege). Synes det er veldig merkelig og har sent klage på det. Har prøvd å be (min nye) fastlege om noe dokumentasjon til NAV om at jeg faktisk er syk, men fastlegen sier at det kan han ikke skrive siden jeg ikke har noen diagnose. Men det er påvist at jeg er fysisk syk og ikke "hypokonder" eller bare lat.... Blir veldig sliten av å hele tiden svømme møt strømmen når det kommer til leger og NAV. Før jeg ble syk så trodde jeg at det var legen som skulle stille diagnose og hjelpe meg. Men sånn jeg har skjønt det nå så er det jo jeg som må søke og finne riktig diagnose og gjøre alt selv. Føler meg nesten slem når jeg klager sånn, legene har jo mye å gjøre men kunne ønske jeg kunne få den støtten og hjelpen jeg føler/tror jeg har rett på.
Gjest Psiv Skrevet 8. mars 2010 #18 Skrevet 8. mars 2010 Nok en gang: Bytt fastlege! Det kan gjøre underverker! Jeg var veldig redd for at jeg bare skulle ende opp med en ny lege som ikke gadd å hjelpe meg, så jeg satte meg ned og prøvde å finne ut av ting via nettet. (Søkte på fastlege + hjemby og så om det var noen som hadde skrevet noe på forum e.l) Fant en tråd på et mammaforum som diskuterte leger, og det ble nevnt mange som de mente var ekstra flinke. Det var bare en av dem som hadde ledige plasser, og han valgte jeg; det viste seg å være den beste fastlegen jeg noensinne har hatt! Så sett i gang og let; søk/spør på nettforaer, evt spør venner/bekjente om de kan anbefale noen leger til deg. Lykke til!
Topplue Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 8. mars 2010 Ja, jeg har prøvd det. Men problemet er at der jeg bor så er det for få leger pr. innbyggere. Det er ingen leger som har kapasitet til å ta inn flere pasienter. Og pga sykdom så orker jeg ikke å ha lege for langt unna heller (har ikke lov til å kjøre bil lenger). Men denne legen er hvertfall bedre enn han jeg hadde før...
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #20 Skrevet 9. mars 2010 LATSKAP er ingen diagnose, kom dere for pokker i arbeid! Dere har vel bare litt vondt i håret, tenker jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå