Gå til innhold

Gratis prøvelinser-og linser generelt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

På Brilleland nå så er det jo kampanje på en mnd (eller var det uke?) med gratis linser for de som vil prøve det for første gang. Jeg har veldig lyst til å ta nytte av dette tilbudet...men jeg lurer litt på dette jeg:

1: Må man bestille time hos Brilleland, eller kan man bare komme uanmeldt og si man vil prøve linser? De må jo gi litt opplæring i å bruke linser og vel?

2: Må man være over 18, eller har med foresatte for å benytte dette kamanje-gratis-prøveuke?

3: For dere som bruker linser: Hva er positivt/negativt?

4: Før man prøver linser må man vel venne seg til å ta på iris?...eller øye heter det vel...det blå (brune)...tror jeg aldri kommer til å bli vant med det..liker ikke å ta meg selv på øyet.

Jeg håper noen kan svare...jeg la spørsmålene utpå KG for jeg ikke vil spørre de in real life...de er så dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan det er hos Brilleland, men jeg begynte med linser da jeg var 16, og tror ikke det hadde vært nødvendig å ha med foreldre... Nå hadde jeg med pappa likevel, men det var fordi det var han som skulle betale. :sjarmor:

Det positive med linser er selvfølgelig at du ikke har briller som er i veien... Det dugger ikke når du har vært ute i kulden og kommer inn i et varmt hus. Du får større synsfelt, eller hva jeg nå skal kalle det. Med briller ser du jo uklart utenfor brillekanten.

Negativt... Det er ikke så morsomt hvis du får noe rusk på linsene, det kan være ganske ubehagelig. Du lærer fort at det er lurt å ha en bitteliten flaske med linsevæske/saltvann i som du kan bruke i nødstilfeller. Og om du har hatt på deg linsene i mange timer kan det bli litt tørt og ekkelt, og du ser ikke fullt så godt. I begynnelsen vil du nok oppleve ubehag, men det er en vanesak. Den første uken jeg brukte linser, kunne jeg ikke ha dem på i mer enn noen timer om gangen, men det går seg til etter hvert. Du vil helt sikkert også trøble en del med å få linsene ut og inn, men øvelse gjør mester!

Å ta på øyet er forresten noe helt annet enn å ta ut/inn linser. Det er linsen du tar på, ikke øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser er helt fantastisk og anbefales på det sterkeste! Selv bruker jeg nå dagslinser. Startet med månedslinser, men var uheldig og ødela dem stadig vekk når jeg tok dem ut (les: lange negler), så da ble det fort dyrt.

Dagslinser er dyrere menn man slipper å rense dem hver gang man har brukt dem, så man trenger ikke bruke masse penger på renseveske. Er bare å ta dem ut om kvelden og hive dem i søpla. Jeg har myke linser og har veldig sjelden opplevd ubehag om jeg får noe i øyet.

Det kan være lurt å ha en liten veske med linseveske i veska, for man kan noen ganger bli litt tørr på øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
1: Må man bestille time hos Brilleland, eller kan man bare komme uanmeldt og si man vil prøve linser? De må jo gi litt opplæring i å bruke linser og vel?

Ja du må nok bestille time hos Brilleland. Lite trolig at de har noen ledige timer med en gang du stikker innom døra ihvertfall.

Ja de gir deg en kjapp opplæring i hvordan du tar av og på linser, og de forteller deg også andre ting du trenger å vite.

2: Må man være over 18, eller har med foresatte for å benytte dette kamanje-gratis-prøveuke?

Nei du trenger ikke være 18 og du trenger heller ikke ha med foresatte.

Kan aldri tenke meg at du trenger det for å benytte deg av den kampanjen heller.

3: For dere som bruker linser: Hva er positivt/negativt?

Positivt: Som de andre nevnte, så dugger det ikke på brillene, ingen riper og et større synsfelt. Ikke blir det møkk på de heller, slik som det fort blir på brillene.

Veldig kjekt å bruke linser når det regner, snør, svømmer, osv osv.

Negativt: Koster penger ( men hva gjør vel ikke det), de blir tørre hvis du f.eks sovner med de på, eller hvis du har brukt de for lenge, får rusk på øyet og lignende.

4: Før man prøver linser må man vel venne seg til å ta på iris?...eller øye heter det vel...det blå (brune)...tror jeg aldri kommer til å bli vant med det..liker ikke å ta meg selv på øyet.

Nja, det spørs jo hvor ekkelt du syns det er. Du skal jo ikke drive å pirke og herje inne på øyet. Det du gjør er å dra øyelokket opp, og legger linsen innpå øyet. Det er gjort på 1-2-3. Skal ikke mange gangene til før du får det til fint. Men jeg anbefaler deg ikke å sitte å ta på iris for å øve deg altså!! :ler:

Når du bruker linser, bør du avlaste øynene dine noen timer hver dag. Bruker du de for lenge over lang tid jobber blodkarene dine mer enn når du har briller. Jeg har nå brukt linser mer eller mindre siden jeg var 15, og jeg har nå fått mer sprengte blodkar ( eller noe i den duren) i øynene. Det er ikke noe jeg ser selv, men optikeren sa det.

Men som sagt, optikeren forklarer deg alt når du har undersøkelse der.

Jeg vil ihvertfall anbefale linser på det sterkeste!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser er veldig, veldig bra! Jeg var også bekymret for å ta dem ut og sette dem inn i begynnelsen, men det finnes ikke ubehagelig. Det er også veldig enkelt. Det eneste problemet kan være hvis det allerede er et rusk på øyet når jeg skal sette dem inn, det er ekkelt. Men da er det jo bare å ta den ut igjen og få bort rusket.

Ellers tenker jeg ikke engang over at jeg har linser, det merkes ikke i det hele tatt. Så du kan nok trygt prøve. Hvorfor ikke også prøve fargelinser, jeg har nå fått brune øyne og synes ansiktet mitt er blitt helt forandret bare på grunn av det.

Men du - ikke sov med dem, for DET blir ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brilleland? Gratis?

Hmm, har vi den kjeden her, tro.. *må sjekkes*

Jeg skulle lenge ansaffet dagslinser til bruk nå og da, men det blir dyrt. Egentlig skulle jeg bare få ut fingeren og fått sjekka gluggene, så kunne jeg jo bestilt linsene rimeligere på nett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja pass på at du ikke sovner med dem. En halvtimes tid går greit, men her om dagen klarte jeg å sovne for natten uten å ta ut linsene. Da var det en del gugge i øynene når jeg våknet for å si det sånn, og jeg torde ikke bruke linsene denne dagen. Øynene tror jo da at det er rusk på øyet og jobber hele natten med å prøve å få det ut. I tillegg får ikke øynene puste nok om man sover med linser på (med mindre man bruker Natt & Dag linser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må du ha en synstest må du betale for den altså! Har prøvd tilbudet deres en gang jeg.

Trengte ikke bestille time faktisk. Stakk innom butikken og så ordnet de det med en gang.

Har egentlig ikke helt sansen for Brilleland jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synstesten kommer selvsagt utenom.

Hoppa på et tilbud med billige dagslinser hos interoptik for noen år siden. fikk et halvt års beholdning som varte litt over et år for meg. kjempepraktisk! Skjønt, det var uten korreksjon for skjev hornhinne, ellers kunne jeg ikke benyttet meg av tilbudet. Men det gikk bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men må du ha en synstest må du betale for den altså! Har prøvd tilbudet deres en gang jeg.

Trengte ikke bestille time faktisk. Stakk innom butikken og så ordnet de det med en gang.

Har egentlig ikke helt sansen for Brilleland jeg..

Det må vel ha vært flaks at du fikk komme inn med en gang vel? Jeg tror ikke det er vanlig prosedyre ihvertfall.

Men ellers er jeg enig med deg..Jeg heller har ikke så voldsomt sansen for Brilleland, tiltorss for at de har fine betalingsløsninger og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synstesten tok bare et par minutter og jeg fikk inntrykk av at det var vanlig at man fikk gjort det med en gang. Denne butikken er på et stort kjøpesenter i Sandnes.

Men jeg liker bedre den faste optikeren min. Han er mye mer grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt linser siden jeg var 15, og hadde aldri byttet det ut med briller igjen. Føler meg rett og slett ikke våken før jeg har fått på meg linsene mine.

Er ikke flink nok til å avlaste øynene mine med briller heller, så nå har optikeren min anbefalt linser som du har på deg 30 dager i strekk - også om natten. Disse skal visst ha gitt veldig bra resultater i test. Har prøvd årslinser, månedslinser og dagslinser opp gjennom årene, og har vært mest fornøyd med dagslinser, selv om de er litt dyrere.

Nå gleder jeg meg til å prøve 30-dagerslinsene - tenk å bare kunne våkne om morgenen og se godt, og slippe å tenke på at en skal ha med seg ekstra linser når en reiser bort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synstesten tok bare et par minutter og jeg fikk inntrykk av at det var vanlig at man fikk gjort det med en gang. Denne butikken er på et stort kjøpesenter i Sandnes.

Men jeg liker bedre den faste optikeren min. Han er mye mer grundig.

5 minutter??? :o Den undersøkelsen kan da umulig være særlig grundig? Måtte du ikke på en gurndigere kontroll etter å ha brukt linsene i 10 dager heller?

De få gangene jeg har vært på Brilleland har jeg da fått grundig undersøkelse, men jeg føler meg på sett og vis tryggere når jeg har vært hos min egen. Hun virker mer seriøs og har mye mer utstyr osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler dere egentlig for kun en synstest??

I linseprisen er det allerede innbakt en synsundersøkelse, for seks måneder med Dailies-linser betaler jeg 1940 kr (hvis jeg husker rett). Vet ikke hva selve synsundersøkelsen koster, vet bare at førstegangstilpasningen kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I linseprisen er det allerede innbakt en synsundersøkelse, for seks måneder med Dailies-linser betaler jeg 1940 kr (hvis jeg husker rett). Vet ikke hva selve synsundersøkelsen koster, vet bare at førstegangstilpasningen kommer i tillegg.

Ja det stemmer at dette er "inkludert" med dagslinser, men på kvitteringen jeg pleier å få med står det synstest 540 kr!! Synes det er utrolig drøyt! Dette er hos Z-optikk og jeg betaler drøyt 1900-, i halvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt linser siden jeg var 15, og hadde aldri byttet det ut med briller igjen. Føler meg rett og slett ikke våken før jeg har fått på meg linsene mine.

Er ikke flink nok til å avlaste øynene mine med briller heller, så nå har optikeren min anbefalt linser som du har på deg 30 dager i strekk - også om natten.

Samme her! Jeg bruker nå 30 dagers natt-og-dag-linser. En ny verden har åpnet seg for meg! :o Det er faktisk kjempefint å våkne og se bra. Ja, nå finner jeg til og med veien til sengen om kvelden. :ler:

Har hørt at mange er skeptisk til linser man kan sove med, men de er faktisk tynnere enn andre linser og slipper dermed mer oksygen inn i løpet av dagen. Men selvfølgelig: hver sin smak, og man blir jo selvfølgelig sjekket grundig i oppstartsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er night & day linsene dine tynnere enn vanlige linser? Hvilket merke bruker du? Jeg har focus night & day linser og disse er tykkere en vanlige linser men slipper inn mere oksygen til øyet.

Jeg er også ganske fornøyd med disse. Synes det er deilig å kunne se klart når jeg våkner om morningen.

Min optiker sa at det lønte seg å ta de av ca en gang i uken for at øyet skulle hvile litt, dere som har slike linser, tar dere de av ofte?? Jeg er ikke flink til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...