Gå til innhold

Hva slags språk bør gutten velge

Gjest Gjest_trulte_*

Anbefalte innlegg

Hvorfor mener du at han nødvendigvis vil få bruk for spansk? For all del, det å kunne fremmedspråk er nyttig uansett, det er ikke dét. Men hvorfor mener du at spansk er mer nyttig enn tysk eller fransk? De to sistnevnte er f.eks. mye mer vanlige som lingua franca enn det spansk er (bortsett fra i USA da, men der har man uansett ikke behov for det). Dessuten er det jo bare i Spania og i Sør-Amerika man snakker spansk, mens tysk og fransk er mye mer utbredt i Europa. Fransk snakkes dessuten i mange afrikanske land.

Det mener jeg fordi spansk er i stor vekst og er klassifisert som et verdensspråk. Jeg har reist mye, og hadde vært mye bedre tjent med å kunne spansk enn tysk. Fransk virker også å være nyttigere enn tysk. Engelsk er vel mer eller mindre enestående som lingua franca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er uenig med deg Ludovie - jeg vil si spansk er veldig nyttig, jeg. En av årsakene til det er at de som snakker spansk som morsmål ofte ikke kan engelsk.

Det er litt det samme med fransk, men der er det større grad av engelskkunnskaper, men noen ganger litt motvilje mot å snakke engelsk, selv om de kan litt.

Tyskere derimot kan som regel engelsk nesten like godt som nordmenn, og de har ikke noe imot å snakke engelsk.

Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og videregående, og det er veldig sjelden jeg får bruk for det - til den grad at jeg har glemt veldig mye av det jeg lærte den gangen.

Jeg jobber i en internasjonal bedrift med kunder og leverandører over hele verden, og da er det spansk, portugisisk og fransk som oftest høres av fremmedspråk på kontoret vårt. De tyske kundene og leverandørene holder det fint med "Guten tag, do you speak English?"

Så jeg vil absolutt anbefale spansk, evt fransk, hvis det er nytteverdien det kommer an på. Norsk eller engelsk fordypning høres nok ut som et "lettere" valg, og et tredjespråk er uansett nyttig generelt sett. Det gir bedre språkforståelse totalt sett, uansett hva man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. engelsk fordypning har stebarnet mitt fortalt meg at alle de "dumme" som ikke klarer andre språk velger den (hans ord, ikke mine). Han så på det som en hjelpetime for de som sliter i engelsk.

Det er faktisk slik at det er mange som har problemer med språk som velger engelsk fordypning. Mange som tenker slik at jeg har så store problemer i engelsk og lære språk generelt at jeg ikke vil velge et annet språk i tilegg, men heller prøve og lære seg et språk bedre og det skjønner jeg forsåvidt godt.

Vet at hvertfal noen skoler stiller krav til at de som skal ta engelsk fordypning må være gode i engelsk. Er det mange som velger engelsk fordypning vet jeg at noen skoler har delt inn klassene etter hvor flink elevene er. Vet også om andre elever som har sluttet på engelsk fordypning pga et de ikke fikk noe ut av det da de var flinkere.

Du kan jo høre med skolen om hvordan engelsk fordypningen er lagt opp hvilke elever som velger dette og hvordan de løser det om noen er både flinke og dårlige i engelsk.

Ellers så ville vel sikkert din sønn fått mer ut av og lære et annet språk også om han tar dette lett, tror jeg da:)

Men jeg synes også det har noe og si hvordan han ligger ann i andre fag om han feksempel sliter litt i matte et eksempel så kan det jo være bedre og velge engelsk og få konsentrert seg mer om matte (et eksempel bare).

Når en velger språk tror jeg også det er viktig og se på hvor de snakker ulike språk hvilke land det kanskje vil være naturlig og reise til studere i senere. Du kunne kanskje sett på hvilke land de snakker ulike språk. Men det er vanskelig og si noe om hva en vil ha nytte av da det kommer mye ann på hva han vil få lyst til senere i livet, men det er jo det som gjør det hele så vanskelig da.

Uansett lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mangel på folk med tyskkunnskap i næringslivet og andre bransjer (f.eks. innen oversetting), så jeg vil si dette er nyttigst. Tyskland er en svært viktig handelspartner for Norge, som skrevet før. Men nå skal han jo ikke bare velge språk etter hva som er nyttig, men også etter interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg hadde absolutt valgt spansk. Hadde 2 (3?) år tysk på ungdommskolen, og har aldri hatt bruk for å bruke ett kløyva ord i ettertid, og jeg har jobbet mye i utlandet også. Aldri vært behov for å bruke det.

Spansk er jo også over hele verden, og ikke som tysk kun sentrert mest i Europa. Nå er jo det bare eksempel, men drar man på tur i Europa kan man som regel klare seg med Engelsk, og øst-europa vet servitørene i allefall hva du mener hvis du peker på menyen og sier at du vil en ha en øl.Skal man på tur i Sør-Amerika har man jo gode fordeler der, og mange globaliserte bedrifter har jeg også kontorer overalt f.eks , og da er det bare pluss.

Nei, jeg hadde absolutt valgt spansk, og skal ta dette språkkurset neste år! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Badabing

Jeg er helt enig med Ludovia.

Nå kommer det veldig an på hvilke interesser han har, men hun kom med gode forklaringer i innleggene sine.

Jeg tok selv tysk, og har hatt sporadisk bruk for dette. Om han er praktisk anlagt og kommer til å gå for ingeniørlignende yrker, er dette et godt valg. Spansk hadde vært veldig gøy å lære seg, og spesielt siden man da også til en viss grad kan kommunisere med folk fra portugisisktalende land i tillegg. Når det gjelder engelsk, mener jeg at han har store muligheter til å lære seg dette på egenhånd om det skulle bli nødvendig. Jeg hadde riktignok engelsk fordypning, men det ga meg ikke så mye. Basisengelsken man lærer på skolen, er god nok til at man kan bygge videre på den bare ved å lese bøker osv.

Likevel er det fransk jeg skulle ønske at jeg hadde lært meg. Fransk er svært utbredt i Afrika, i tillegg til at det brukes mye i forretningslivet og helsevesenet også. Det er også status å kunne fransk. Mange franskmenn (selv høyt utdanna) snakker helst på fransk, de er spesielt opptatt av språket sitt der. I mange internasjonale organisasjoner (og i diplomatien som Ludovia nevner), er det etterspurt med de som kan fransk.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest Stachtari83

Jeg har tatt samtlige av nevnte spraak, og konkluderer derfor:

Engelsk fordypning: Samfunnskunnskap paa engelsk. Lite spraak og mye fakta om engelskspraaklige land. -Utrolig kjedelig og lite nyttig fag.

Tysk: Lett aa läre/forstaa generelt, men vanskelig grammatikk. -Brukt en del.

Fransk: Moderat vanskelig uttale, vanskelig staving og moderat vanskelig grammatikk. -Lite brukt til naa, men veldig praktisk spraak aa kunne.

Spansk: Lett uttale, lett staving og relativt lett grammatikk. -Veldig mye brukt! Anbefales.

Men naa skal det sies at jeg er veldig spraakhör, og det kommer jo mye an paa interesse og framtidige jobbplaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke alle de valga når jeg gikk på skolen,men skulle ønske jeg kunne hatt spansk!

jeg hadde tysk i 3 år ,og aldri brukt det etterpå.

men nå har jeg lært meg bittelitt spansk :)

la gutten velge selv?! det må vell være ett av de fagene han har lyst til å ta. karakterene blir jo best hvis han er motivert og vil lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk snakkes stort sett bare i Spania og i Sør-Amerika. Så hvis man ikke har mye kontakt med disse områdene, er ikke spansk spesielt nyttig.

Fransk er mye mer (geografisk) utbredt i verden, idet det snakkes bl.a. i mange europeiske og afrikanske land, pluss i deler av Canada. Dessuten er det forholdsvis utbredt som fremmedspråk i land som Italia og Spania, og det har også en spesiell status innenfor diplomatiet.

Tyskland er en av våre viktigste handelspartnere, og næringslivet skriker etter mangel på tyskkompetanse. Dessuten er tysk offisielt språk i en del europeiske land.

Hvis man utelukkende skal se på nytteverdi, er altså både fransk og tysk å foretrekke fremfor spansk, med mindre man kommer til å ha utstrakt kontakt med Spania eller med Sør-Amerika da, selvfølgelig.

Det beste rådet så langt, synes jeg. :)

Spansk snakkes "bare" i Sør-Amerika og Spania? Er du klar over hvor mange land som ligger i sør-amerika, mellom-amerika og karibien? Visste du at det er flere andre språk som har røtter i spansk? F.eks. på Fillippinene har de flere ord i sråket deres som er spanske, fordi de var kolonisert av Spania tidligere. Er du klar over hvor mange millioner mennesker som snakker spansk i USA? Er du klar over at spansk er det såkalte 2. verdensspråket? Er du klar over at det er derfor det er kommet mer og mer inn i skolen vår idag? Tysk snakkes i.. hvor mange land? Fransk er greit nok, det er et viktig språk det også, men det er ikke til å unngå at man kommer lenger med spansk i verden enn de fleste andre språk (unntatt engelsk da selvfølgelig). Sånn. Måtte bare fosvare spansken litt, da du har en feil oppfatning.

Til TS! Jeg har jobbet på skoler der engelsk fordypning er tatt av elever som er svake i faget, men ta det opp med skolen barnet ditt skal gå på, hør med lærerne der! Jeg tror et 3. språk kan være veldig nyttig! Hva har han selv lyst til? De fleste skolene jeg har undervist på er det spansk som har vært mest populært.. Skolen jeg underviser på nå har 3 STORE spanskklasser, en franskklasse på 8 elever og en tyskklasse på 5.. Dette gjør jo egentlig at man får bedre utbytte av å velge fransk eller tysk, men så er spansk (om du ikke forsto det fra første avsnitt) et veldig viktig språk ;) Jeg synes du burde snakke med sønnen din og høre hva han har lyst til jeg. Og skulle det vise seg at han har valgt feil, så kan han alltids bytte fag. Jeg har vært borti flere elever som har ombestemt seg i løpet av de første månedene. Kan du et annet språk slik at dere kan øve hjemme forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Å velge tysk, italiensk e.l er bare tåpelig for de aller fleste. Man får ikke annet enn kursorisk forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren på skolen til min sønn, sier at man bør ha 4 i engelsk for å klare å komme igjennom engelsk fordypning. Så det er en myte at det er de "dumme" som velger det. Kan godt være de velger det, men de vil slite med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren på skolen til min sønn, sier at man bør ha 4 i engelsk for å klare å komme igjennom engelsk fordypning. Så det er en myte at det er de "dumme" som velger det. Kan godt være de velger det, men de vil slite med det.

Det er nok forskjellig fra skole til skole. Hos oss er det slik at de som tar engelsk fordypning er de som sliter med faget, og det vi gjør i disse timene er å styrke elevene. Mye leseprøver m.m. Elevene som tar engelsk fordypning hos oss klarer normalt ikke henge med i engelsktimene med resten av klassen, slik at vi også samkjører noe med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjellig fra skole til skole. Hos oss er det slik at de som tar engelsk fordypning er de som sliter med faget, og det vi gjør i disse timene er å styrke elevene. Mye leseprøver m.m. Elevene som tar engelsk fordypning hos oss klarer normalt ikke henge med i engelsktimene med resten av klassen, slik at vi også samkjører noe med de.

Og det er vel egentlig feil i følge fagplanen, for de skal jo fordypest i engelsk, ikke lære den ordinære engelsken. Men jeg tror det er flere skolen som driver slik, uten at det er slik det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hei dere!

Nå er det lenge siden jeg har vært innom tråden. Har lest alle innleggene og takker for svar.

Gutten har (etter eget ønske) valgt engelsk fordypning. Jeg har snakket med lærere der han skal gå og de sier at til høsten vil det bli tilbud om et valgfag som heter "praktisk norsk". Målet er at elever som er svake språklig skal komme inn under denne gruppen.

Gutten sier at da de skulle krysse av for valgfag var det mange i klassen som hadde lyst å velge engelsk fordypning for å gjøre det lettvindt. Men da fikk de høre fra lærerne (fra u-skola?) at dette faget var tilrettelagt for de som allerede var flinke i engelsk. Dermed var det mange som hoppet av og tok et annet fag. I følge gutten vår var det mange som valgte praktisk norsk.

Så da får vi se. Håper han har valgt det som blir best for han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei dere!

Nå er det lenge siden jeg har vært innom tråden. Har lest alle innleggene og takker for svar.

Gutten har (etter eget ønske) valgt engelsk fordypning. Jeg har snakket med lærere der han skal gå og de sier at til høsten vil det bli tilbud om et valgfag som heter "praktisk norsk". Målet er at elever som er svake språklig skal komme inn under denne gruppen.

Gutten sier at da de skulle krysse av for valgfag var det mange i klassen som hadde lyst å velge engelsk fordypning for å gjøre det lettvindt. Men da fikk de høre fra lærerne (fra u-skola?) at dette faget var tilrettelagt for de som allerede var flinke i engelsk. Dermed var det mange som hoppet av og tok et annet fag. I følge gutten vår var det mange som valgte praktisk norsk.

Så da får vi se. Håper han har valgt det som blir best for han. :)

Jeg er ts. Etter at jeg startet tråden er det ikke lov for gjester å være her lengre, derfor måtte jeg inn som AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Provoserende at så mange mener engelsk fordypning er for svake elever. Jeg tok selv det i min tid og jeg var blant de aller flinkeste elevene i klassen (både da og nå som jeg studerere på universitet) Noen var så klart sløve, men det bør og skal ikke være sånn at man ser ned på de som tar det!

Jeg mener det er viktigere å bli skikkelig god i engelsk enn å lære et 3.språk halvveis. (knapt det. Hvor mange kan tysk/fransk/spansk noen år etter ungdomsskolen? Få...)

Engelsk er det viktigste språket å kunne godt, jeg ville satset på det. Lesetrening på engelsk osv er bare positivt, all trening er god trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnonymBruker

Provoserende at så mange mener engelsk fordypning er for svake elever. Jeg tok selv det i min tid og jeg var blant de aller flinkeste elevene i klassen (både da og nå som jeg studerere på universitet) Noen var så klart sløve, men det bør og skal ikke være sånn at man ser ned på de som tar det!

Jeg mener det er viktigere å bli skikkelig god i engelsk enn å lære et 3.språk halvveis. (knapt det. Hvor mange kan tysk/fransk/spansk noen år etter ungdomsskolen? Få...)

Engelsk er det viktigste språket å kunne godt, jeg ville satset på det. Lesetrening på engelsk osv er bare positivt, all trening er god trening.

Hvorfor er det provoserende? Du kan ikke sammenligne det faget som er i dag med det du selv tok på skolen. Da jeg valgte det, var det et valgfag på linje med mopedkjøring, mekking, forming og noe annet. Nå er det et alternativ til tysk/spansk/fransk og man kan ikke velge språk i en eller annen form bort. Saken er at mange skoler bare tilbyr f.eks tysk og engelsk fordypning. På slike skoler blir tysk det som de skolesterke helst velger og de skolesvake (og/eller minst motiverte elevelen) velger engelsk for å slippe å begynne med et nytt språk. Når det er mange faglig svake elever på en gruppe, kan ikke nivået legges for høyt.

På andre skoler er det flere valgmuligheter, kanskje tilbyr skolen både praktisk norsk, engelsk fordypning, spansk og tysk. Da er det mulig å få i stand en gruppe med faglig sterke (og ikke minst motiverte) elever i engelsk.

Det varierer rett og slett fra skole til skole alt etter hvilke forutsetninger som er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Barnet (!) velger det barnet vil lære.

Hvis foreldrene mine hadde blandet seg den ene eller andre veien "du burde/burde ikke" hadde jeg gjort opprør.

Om barnet kommer til å ha bruk for spansk i turistsammenheng eller om engelsk fordypning er for retards, det er irrelevant.

Dette er VALGfag.

Dette er eneste faget kidden din får lov å velge selv. La han velge noe han trives med, og slutt å tenk på hva som er mest (u)gustig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvorfor er det provoserende? Du kan ikke sammenligne det faget som er i dag med det du selv tok på skolen.

Det er ikke så mange år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen (5 år etter kjapp hoderegning) og min lillesøsteren går der nå og hele opplegget er likt.

Engelsk fordypning er ikke for dårlige elever. At mange dårlige velger det kan hende, men det skal ikke hindre de flinke fra å også velge det.

Læreren min prøvde hele tiden oppfordre meg til å ta tysk/fransk fordi jeg "var så flink". Bullshit! Man skal velge det man vil og det man tror man får mest bruk for i fremtiden. I mitt tilfelle var det engelsk, tysk eller fransk hadde vært bortkastet å lære. (utenom den ene uka man er på sydenferie da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...