Gå til innhold

Hva slags språk bør gutten velge

Gjest Gjest_trulte_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trulte_*

Har en gutt som skal begynne på u-skolen til høsten og da må han velge spåk som valgfag. Muntlig er han svært dyktig i norsk og engelsk. Skriftlig er han mye svakere.

Slik jeg forstår det står valget mellom fransk, spansk, tysk, fordyping engelsk, fordypning norsk.Noen tips til hva han bør velge?

Hva ligger egentlig i fordypning engelsk? Vil det egentlig si mer engelsk?

Er det best å velge fordypning engelsk slik at han blir svært god på det, istedet for sånn halvgod i engelsk og feks tysk?

Med tanke på videre utdanning og arbeid er vel det aller viktigste å beherske engelsk godt? De andre språkene blir vel lite praktisert (så fremst man ikke velger et yrke der språk er en vesentlig faktor, feks reiseliv)?

Til syvende og sist vet jeg jo at det er han som skal velge. Jeg ønsker bare å kunne gi han noen råd. (Selv valgte jeg bort språk fordi jeg hatet engelsk. Tok formingsfag istedet, jeg.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. engelsk fordypning har stebarnet mitt fortalt meg at alle de "dumme" som ikke klarer andre språk velger den (hans ord, ikke mine). Han så på det som en hjelpetime for de som sliter i engelsk. Om dette er en ekstremt subjektiv vurdering eller ikke kan jeg ikke si med sikkerhet :)

Ellers tror jeg det er greit å lære et tredjespråk, for selv om det bare blir halvbra så er det godt mulig at man tar det opp og lærer seg det ordentlig etter f.eks. videregående. Flere av mine venner gjorde det, og fikk veldig nytte av å kunne basisen når de dro på utveksling i f.eks. bacheloren sin :) Om han velger fransk, tysk eller spansk går vel egentlig på smak og hva han synes høres gøy ut (eller minst fælt ut :gjeiper:). Har hørt at spansk er lettest å lære av de tre, fransk er litt som norsk ved at man ofte ikke skrive ting slik man uttaler det (de sløyfer ofte endelser osv når de sier ordet), så hvis det skriftlige er vanskelig så er det kanskje noe å tenke på? Tysk er mer i kategorien "det du ser er det du sier høyt" :)

Minstemann her har spurt om det samme, og jeg synes det er vanskelig å anbefale noe i den ene eller andre retningen. Tror alle språk er like nyttige hvis man ønsker å arbeide internasjonalt (fransk og tysk er jo offisielle EU-språk, og brukes mye sammen med engelsk), spansk er nyttig hvis man vil jobbe med turister, men det er fransk og tysk og. Når det er så lenge igjen til ungene vet hva de vil bli så tror jeg barnet bare må gå etter magefølelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg tok engelsk fordjupning, var det høgare krav til engelskkunnskapane i fordjupningsfaget, enn i obligatorisk engelsk. Me lærte også andre ting om England, som t.d styringssett etc (men dette var på vgs), så kjenner meg ikkje heilt igjen i svaret som stebarnet til Phaedra sa, men det kan kanskje vera pga kven som tok faget?

Eksempelvis så var eg sjølv ganske flink i engelsk, men det var andre i klassen som hadde problemer med enklare ting. Vår lærar leverte då ut forskjellige typer oppgåveark, alt etter kva dei ulike kunne, men har tidligare hatt fag der læraren ikkje hadde kapasitet til dette, og måtte derfor berre levere ut oppgåver basert på kva mesteparten i klassen kunne. På den måten kan det virke som om dei "dumme" fekk ekstra hjelp i faget?

Tok sjølv tysk 1 år og hatet det intens. Det hørtes fælt ut, og hører det ingen andre plasser enn i musikken til Rammstein :P Tok også spansk 1 år, og storkoste meg. Følte spansk var mykje lettare å lære også. Berre synd eg ikkje husker noko av hverken tysk eller spansk no lenger :P

Dersom det er ønskelig å lære seg et tredje språk, kan det gjerne være greit å gå på kva ein sjølv er mest interessert i / liker lyden av :) Det kan jo ofte være enklere å lære et litt mer avansert språk ein virkelig har lyst til å lære, enn et litt enklere språk som det av og til kan være greit å kunne.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På min skole var det også ganske negativt å velge engelsk fordypning. Der havnet alle de som ikke gadd å lære seg et nytt språk, timene var kjent for å være veeeldig enkle å komme seg igjennom, og det var som regel et sant kaos der inne. Men dette er noen år siden, men du kan jo sjekke det opp med skolen, hvordan opplegget er der?

Er han interessert i språk, kan han godt velge ett av de andre. Jeg var ikke det, og ble tvunget til å ta fransk, strøk i to år før jeg fikk bytte. Så viktig å høre på hva barnet ditt ønsker også! Spansk er en god del lettere, dette har jeg lært i senere tid. Er ogsp litt mer interessant for de fleste, da spania er et typisk ferieland, i tillegg til at det er det tredje (?) mest talte språket i verden, og har jo da litt mer for seg enn å lære tysk som blir litt snevert igjen...

Om han ikke er interessert i andre språk, og engelskundervisningen er lagt opp på en ordentlig måte, ville jeg nok anbefalt han å gå videre med den! Engelsk er jo alltid bra å kunne, er ikke mange som går igjennom livet uten å bruke engelsk på noen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nå er det en del år siden jeg gikk på ungdomskolen, men da var det iallefall slik at fordypning engelsk og norsk stort sett var for elever som var svake i de fagene.

Men det er vel strent tatt bare å sjekke med skolen hva slags pensum de har i de fagene, for å se om det er noe poeng i å ta de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kom i prat med en lærer som sa at på u-skolen der han jobber er det jevnt fordelt hva elevene velger. Ang. fordypning engelsk velges dette både av de som er svake og de som er flinke i faget, så tilpasses undervisningen deretter. I samtale med andre ble det også snakket om at innenfor ingeniørfag er ofte tysk brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylva Virvla

Engelsk har vi jo allerede ganske mye av i skoleverket. Dessuten hører vi det engelske språket rundt oss hele tiden, musikk, på TV og kino. Han trenger ikke ta engelsk fordypning for å bli veldig god i engelsk!

Jeg tenker at det er nyttigere å kunne et språk til. Det gir også mulighet for å kunne bygge videre på språket på vgs hvis han velger ei linje hvor han kan ta språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Slik jeg forstår det står valget mellom fransk, spansk, tysk, fordyping engelsk, fordypning norsk.Noen tips til hva han bør velge?

Hva ligger egentlig i fordypning engelsk? Vil det egentlig si mer engelsk?

Er det best å velge fordypning engelsk slik at han blir svært god på det, istedet for sånn halvgod i engelsk og feks tysk?

:)

Av bitter erfaring vet jeg at norsk og engelsk fordypning på ungdomsskolen både her og på skolene i omegn, er for de som sliter med språk, og behøver litt ekstra trening.

Undersøk med skolen om det er slik der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Han bør rett og slett velge det han har mest lyst til selv, motivasjon er viktig om man skal lære noe. Og alle de språkene kommer til nytte, enten han velger et nytt eller å fordype seg i et han kan fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk har vi jo allerede ganske mye av i skoleverket. Dessuten hører vi det engelske språket rundt oss hele tiden, musikk, på TV og kino. Han trenger ikke ta engelsk fordypning for å bli veldig god i engelsk!

Jeg tenker at det er nyttigere å kunne et språk til. Det gir også mulighet for å kunne bygge videre på språket på vgs hvis han velger ei linje hvor han kan ta språk.

Som sagt er han veldig flink i muntlig engelsk. Det er mer det at han er svak skriftlig.

Av bitter erfaring vet jeg at norsk og engelsk fordypning på ungdomsskolen både her og på skolene i omegn, er for de som sliter med språk, og behøver litt ekstra trening.

Undersøk med skolen om det er slik der også.

Skal sjekke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt noe annet enn engelsk fordypning.

Tysk eller spansk. Det er språk som snakkes i store deler av verden.

Dersom han skal gå almennfaglig linje på vgs må man ha 3. språk uansett, tror jeg, men ett år lengere dersom man ikke har hatt det på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå er det vel en reform eller to siden jeg gikk på ungdomsskolen, men da var engelsk fordypning noe man valgt for å gå dypere inn i faget, ikke fordi man slet (kan jo nevne at jeg har en master i engelsk og jobber som oversetter i dag ;) ). Undervisningen gikk da ikke bare ut på å lære språket bedre og pugging av grammatikk og sånt - man fikk muligheten til å lese bøker på engelsk. Vi leste "Animal Farm" husker jeg, og disktuterte mye rundt den. Så hvis han er glad i å lese, er ikke engelsk det dummeste han kan velge.

Men nå kan de jo selvsagt ha endret alt siden jeg gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lærer_*

Hos oss velger de svake elevene som regel engelsk fordypning, mens de andre velger et annet språk.

Hva har sønnen din lyst til å gjøre senere? Hvor pleier dere å dra på ferie? Hvilke interesser har sønnen din? Det viktigste er at han finner det språket som han selv er mest motivert til å lære og ser en grunn til å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lærer_*
Nå er det vel en reform eller to siden jeg gikk på ungdomsskolen, men da var engelsk fordypning noe man valgt for å gå dypere inn i faget, ikke fordi man slet (kan jo nevne at jeg har en master i engelsk og jobber som oversetter i dag ;) ). Undervisningen gikk da ikke bare ut på å lære språket bedre og pugging av grammatikk og sånt - man fikk muligheten til å lese bøker på engelsk. Vi leste "Animal Farm" husker jeg, og disktuterte mye rundt den. Så hvis han er glad i å lese, er ikke engelsk det dummeste han kan velge.

Det har endret seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig glad i å lese. Prøver å oppmuntre han til å lese Harry Potter på engelsk. Hmm, skal jammen gå innom biblioteket i dag og låne en bok til han.

Hos oss velger de svake elevene som regel engelsk fordypning, mens de andre velger et annet språk.

Hva har sønnen din lyst til å gjøre senere? Hvor pleier dere å dra på ferie? Hvilke interesser har sønnen din? Det viktigste er at han finner det språket som han selv er mest motivert til å lære og ser en grunn til å lære.

Hos oss er det sjelden turer til utlandet. Vi er 5 i familien, så det blir fort for dyrt. Utenlandsturene er stort sett til Sverige.

Selv elsker han å dra på fisketurer. Hender man møter en del tyske turister på sjøen. :ler:

For utenom jakt og fiske er han lidenskapelig opptatt av fysikk og kjemi, så jeg blir ikke overrasket om han senere velger en eller annen form for teknisk utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Ludovie
Tysk eller spansk. Det er språk som snakkes i store deler av verden.

Spansk snakkes stort sett bare i Spania og i Sør-Amerika. Så hvis man ikke har mye kontakt med disse områdene, er ikke spansk spesielt nyttig.

Fransk er mye mer (geografisk) utbredt i verden, idet det snakkes bl.a. i mange europeiske og afrikanske land, pluss i deler av Canada. Dessuten er det forholdsvis utbredt som fremmedspråk i land som Italia og Spania, og det har også en spesiell status innenfor diplomatiet.

Tyskland er en av våre viktigste handelspartnere, og næringslivet skriker etter mangel på tyskkompetanse. Dessuten er tysk offisielt språk i en del europeiske land.

Hvis man utelukkende skal se på nytteverdi, er altså både fransk og tysk å foretrekke fremfor spansk, med mindre man kommer til å ha utstrakt kontakt med Spania eller med Sør-Amerika da, selvfølgelig.

Velg noe han er motivert for, og som de har en dyktig lærer i på skolen hans.

Det beste rådet så langt, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Engelsk fordypning er nok for dem som ikke ville ha tatt et tredjespråk før reformen, ja. Ellers bør han som andre sier velge det språket han helst vil lære. Det er ofte slik at de som er flinke i realfag også er flinke i tysk fordi de forstår systemet i grammatikken raskere, men det hjelper jo lite om han heller vil lære et annet språk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville pekt han i retning engelsk fordypning eller spansk. To av værdensspråkene som han mest sannsynlig får bruk for før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg ville pekt han i retning engelsk fordypning eller spansk. To av værdensspråkene som han mest sannsynlig får bruk for før eller siden.

Hvorfor mener du at han nødvendigvis vil få bruk for spansk? For all del, det å kunne fremmedspråk er nyttig uansett, det er ikke dét. Men hvorfor mener du at spansk er mer nyttig enn tysk eller fransk? De to sistnevnte er f.eks. mye mer vanlige som lingua franca enn det spansk er (bortsett fra i USA da, men der har man uansett ikke behov for det). Dessuten er det jo bare i Spania og i Sør-Amerika man snakker spansk, mens tysk og fransk er mye mer utbredt i Europa. Fransk snakkes dessuten i mange afrikanske land.

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...