lost_bird Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 Min 7 år gamle katt har de siste årene sett gradvis dårligere og dårligere. Nå er han så og si helt blind. Han har alltid vært en oppmerksomhetssyk katt som er veldig glad i å være ute, få kos og han er fryktelig kresen på mat. Nå som han har blitt blind så ser vi at han har blitt litt tynnere (ikke mye), han er mer oppmerksomhetssyk og når han er ute sitter han bare på trappa (men han vil likevel ut). Vi har katteboks inne, som han bruker i blant. Han maler fortsatt masse når han får kos og det virker alt i alt som at han lever et godt katteliv (sett helt fra utsiden). Flere har antydet at det er dyreplageri å ikke avlive en katt som er blind, men jeg har tenkt at så lenge jeg føler at katten min har det bra, så skal han få leve. Men, når har han det ikke bra lengre? Hvor lenge bør man vente? Meninger og synsinger mottas med takk!
Kråkesaks Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Har du snakket med en vetrinær? Vetrinæren vet sikkert litt om katter som mister synet. Hvis han sier at katten kan ha det bra uten syn, så har den det vel bra.
lost_bird Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. mars 2010 Har du snakket med en vetrinær? Vetrinæren vet sikkert litt om katter som mister synet. Hvis han sier at katten kan ha det bra uten syn, så har den det vel bra. Har snakket med veterinær flere ganger, var der sist for to måneder siden. Hun sier at så lenge jeg føler katten har det bra så skal jeg ikke avlive den. Men jeg er så redd for at jeg "innbiller" meg at den har det bra for å slippe å ta stilling til det store valget (avliving).
Kråkesaks Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Har snakket med veterinær flere ganger, var der sist for to måneder siden. Hun sier at så lenge jeg føler katten har det bra så skal jeg ikke avlive den. Men jeg er så redd for at jeg "innbiller" meg at den har det bra for å slippe å ta stilling til det store valget (avliving). Da synes jeg du skal høre på vetrinæren. Behold katten så lenge den gir uttrykk for at den har det bra.
Miss Puddel Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 venninnen min hadde en katt som var født blind, den var mest innekatt da, men den ble 8 år uten å ha sett noen ting noengang.
Arkana Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Jeg tror absolutt en blind katt kan ha et godt liv. Den kjenner jo hjemmet sitt og vet veien til do, mat og koseplasser. Får den oppmerksomhet og kos som før tror jeg ikke de har det vondt som blind. Uansett er det jo du som kjenner katten din best, og jeg tror nok du vil innse om den ikke har det godt.
Siiw Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Jeg synes det går greit jeg at du har han enda!!- så lenge du tilrette legger for han, og ikke blir sint på han eller noe. og respekterer han!!. og ikke begyn og omøbeler. Så du kan jo prøve med litt ny mat til han, for dem får jo sterkere sanser når en blir borte. torsk? fks, go biter, passe på så du ser at HAN SPISER!!! for det kan være at det er litt vanskelig for han. Ble litt trist når du skrev at han satt på trappa og titta...:'( hørtes så trist ut;( . men ser jo ut som han greier seg bra:-)
carinapija Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Jag hadde en gang en nabo som hadde to hvite katter. Den ene var døv, og den andre var blind. De hadde det kjempe fint og godt. De kan jo leve er godt liv selv om de er blinde, og de lærer seg å leve med det. Det er jo det samme med oss mennesker, vi har blindestokk. Mens kattene har følehår. Så jeg synes ikke du skal avlive den, for jeg kan nesten garantere deg at katten din har det godt. Og du tar deg sikkert godt av den :-) Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye, men prøv å ikke ommøblere så mye hjemme :-)
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Så lenge han virker trygg (og er trygg, dvs at han kanskje ikke bør være ute alene over tid?) så har han det nok godt. Katter kan nok få stimuli fra annet enn synet, og orientere seg bra selv om de er blinde, men det er jo noe en må vurdere hele tiden. Hvis den virker nølende, nervøs o.l er det antagelig et tegn på at den ikke har det bra. Vi hadde en hund som ble blind, og selv om endel hunder takler det helt fint, merket vi at vår ble veldig urolig og forvirret, så i kombinasjon med flere ting (alderdom, giktplager) fant vi ut at det beste var å avlive.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå