Gå til innhold

hvor mye burde jeg gi til fast hundepass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg begynner i ny jobb hvor jeg skal jobbe skift annen hver uke, de gangene jeg jobber ettermiddagsskift jobber jeg fra 14 til 22.

og derfor blir det vanskelig med aktivisering og turgåing de gangene, og har derfor tenkt og skaffe hundepass enten at han er hos noen hele den uken, eller at noen kommer hjem hos meg og går tur og holder han litt med selskap hver dag den uken.

hvor mye burde jeg gi betalt for dette? det er snakk om en uke en gang i mnd ca.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer helt an på hvor i Norge du bor, søk på hundepassere eller dog walk og se hva de tar

Skrevet

Kan du ikke gå tur med/aktivisere hunden før kl. 14 da? Hunder er tilpasningsdyktige og det er ingenting som tilsier at de må gås tur med/aktiviseres om ettermiddagen. Ikke kan de klokken heller...

Skrevet
Kan du ikke gå tur med/aktivisere hunden før kl. 14 da? Hunder er tilpasningsdyktige og det er ingenting som tilsier at de må gås tur med/aktiviseres om ettermiddagen. Ikke kan de klokken heller...

Mener du at hunden hennes skal stå alene fra kl 1400 til 2200? Stakkars for et liv på denne hunden da! Sitte alene i så mange timer..?

Skrevet

Det er vel akkurat like mange timer mellom 14.00 og 22.00 som det er mellom 08.00 og 16.00 og de fleste jeg kjenner som har hund har også jobb. Hvis hunden ikke kan være alene i 8 timer, vil jo problemet bli akkurat det samme uansett om hun jobber dag- eller kveldsskift.

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke kan de klokken heller...

Min erfaring er at hunder opparbeider seg en døgnrytme, og nærmest har innebygget klokke. Helt uavhengig av hva jeg driver med på ettermiddags-/kveldstid etter jobb, møter hunden min opp til et bestemt klokkeslett og signaliserer at han vil ut. En kan nesten stille klokka etter ham...

Når det gjelder antall timer hjemme alene er det vel ingen som anbefaler at hunden er så lenge alene. Jeg har erfart at enkelte hunder takler det helt fint, men slett ikke alle.

Skrevet

greia er vell at jeg vil ha muligheten til og legge meg nesten med en gang når jeg kommer hjem kl 22 uten og måtte gå langtur med hunden først, og også ha muligheten til og sove til jeg våkner av meg selv neste morgen.

uten og MÅ stå opp tidlig fordi jeg må lufte hunden og aktivisere han i noen timer før jeg drar på jobb.

tenk og ligge hele natten, så ut å gå tur i en time så ligge hele dagen frem til kl 22 på kvelden, for å få en liten tur ...også ligge hele natten igjen. og hele den rutinen en hel uke...det er mye ligging og kjeding for hunden det!!

da hyrer jeg heller noen som kan gå tur og være sammen med han enn at han skal være så mye alene :)

han er en stor hund (labrador/golden miks) som trenger litt aktivisering.

Skrevet

og om jeg må gjøre andre ting før jeg drar på arbeid (møte, avtaler, handle inn o.l.) så må jeg jo opp ekstra tidlig for å gå tur med han for så og gjøre de tingene, og som sagt jeg vil ha muligheten til og sove ut :)

Skrevet
Det er vel akkurat like mange timer mellom 14.00 og 22.00 som det er mellom 08.00 og 16.00 og de fleste jeg kjenner som har hund har også jobb. Hvis hunden ikke kan være alene i 8 timer, vil jo problemet bli akkurat det samme uansett om hun jobber dag- eller kveldsskift.

Hundene velger jo ikke selv å være så lenge alene. De aller fleste liker ikke å være alene engang. Så om det er fra 0800 til 1600, eller 1400 til 2200 så har ikke det mye å si. Men å la en hund være alene i så mange timer er faktisk ikke så bra.

Da jeg selv hadde hund hjemme var det nesten alltid noen hjemme med ham, med unntak av et par timer noen dager i uken. Dette for at hunden skulle få et bra og meningsfullt liv. Nesten det eneste en hund lever for er å tilfredsstille eigeren, så om eigeren ikke er tilstede over store deler av livet hans, vil jeg si at dette livet ikke vil være spesiellt meningsfullt.

Skrevet
Min erfaring er at hunder opparbeider seg en døgnrytme, og nærmest har innebygget klokke. Helt uavhengig av hva jeg driver med på ettermiddags-/kveldstid etter jobb, møter hunden min opp til et bestemt klokkeslett og signaliserer at han vil ut. En kan nesten stille klokka etter ham...

Ja, de følger rytmen til den familien de bor i og er den rytmen regelmessig så blir hundens rytme også det og motsatt.

Når det gjelder antall timer hjemme alene er det vel ingen som anbefaler at hunden er så lenge alene. Jeg har erfart at enkelte hunder takler det helt fint, men slett ikke alle.

Åtte timer er en vanlig arbeidsdag og som sagt har de fleste jeg kjenner som har hund også jobb. Med fornuftig og riktig trening takler de fleste hunder dette helt fint når man bruker nok tid på dem ellers i døgnet.

greia er vell at jeg vil ha muligheten til og legge meg nesten med en gang når jeg kommer hjem kl 22 uten og måtte gå langtur med hunden først, og også ha muligheten til og sove til jeg våkner av meg selv neste morgen.

uten og MÅ stå opp tidlig fordi jeg må lufte hunden og aktivisere han i noen timer før jeg drar på jobb.

tenk og ligge hele natten, så ut å gå tur i en time så ligge hele dagen frem til kl 22 på kvelden, for å få en liten tur ...også ligge hele natten igjen. og hele den rutinen en hel uke...det er mye ligging og kjeding for hunden det!!

da hyrer jeg heller noen som kan gå tur og være sammen med han enn at han skal være så mye alene :)

han er en stor hund (labrador/golden miks) som trenger litt aktivisering.

Det er sikkert meg som er litt dum som ikke helt forstår problemet her... Du må jo kunne aktivisere hunden på formiddagen uten å måtte stå spesielt tidlig opp? Og om hunden får tissetur, ligger hjemme på dagen og få langtur/aktivisering om kvelden må jo resultere i akkurat det samme som om hunden får langtur/aktivisering, ligger hjemme om ettermiddagen/kvelden og så får tissetur.

For å svare på det du egentlig spør om, så tror jeg du må regne med at det blir ganske dyrt hvis du da ikke har funnet noen som har tid og lyst til å passe nettopp din hund. Å betale for fôr og transportutgifter ser jeg på som et minimum og er det jeg ville ha betalt noen i nær familie som med glede passer hunden min. Andre ville jeg nok ha betalt minimum 1.000 kroner for en ukes pass, men dette kommer som sagt litt an på hvem det er og hvorfor vedkommende har sagt seg villig til å passe hunden. F.eks. en "hundegal" tenåring som sier seg villig til å komme innom en gang om dagen for å lufte hunden et par timer ville jeg ha betalt minimum 100 kroner pr. gang.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

En venninde av meg gir 3000 kr/mnd for hundepass 0700 til 1530 hver dag.

Skrevet

De allerfleste som har h und har også jobb, og dermed klarer de aller fleste hunder å være alene hjemme en åtte timers arbeidsdag.

Naturligvis skulle man ønske de ikke trengte det, men sånn er det nå en gang.

TS, om du går en skikkelig lang tur FØR du drar på jobb vil det høyst sannsynlig holde med en liten tissetur når du kommer hjem.

Gjest Glør
Skrevet

Dette er noe hunden gjør fordi du har lært den det. Hunder følger menneskenes rutiner, så lenge de har noen. Jeg har jobba mye som vikar og med ulike skiftordninger, så min hund har tilpasset seg det, og signaliserer at hun vil ut når hun må gjøre fra seg, eller når det er lenge siden sist, og hun blir rastløs.

Når jeg har jobba kveldsskift har jeg stort sett luftet henne kort på morgenen, og gått en lang tur rett før jeg reiser på jobb. Og da har det holdt med en kort tur når jeg kommer hjem igjen. Jeg trenger uansett en times tid for å bli klar for senga etter å ha jobbet kveld, så da lufter jeg hund og roer ned i sofaen etterpå.

Skrevet

hmm...begynner og lure på om det er jeg som er litt "of the hook" her :P

jeg er så redd for at han skal kjede seg for mye, jeg er opptatt av at han skal få noe ut av dagen sin han også og om jeg drar på besøk hos noen så er han stort sett med, han står også ute i band en del i løpet av dagen. om noen spør om å få ha han med på tur så får han være med de med glede.

jeg kjenner meg selv og er B-menneske, jeg sover til langt på dag om jeg har muligheten, og jeg liker og sitte opp sent om kveldene.

selvsagt kan jeg gå langtur om morgenen og en liten tur om kvelden når jeg kommer hjem. men det er jo så mange timer i mellom.

og da blir han bare og ligge og sove og kjede seg i så mange timer :S

Skrevet (endret)

Om du vil ha hundepass eller ei er selvsagt opp til deg, men jeg synes du lager "problemer" av ingenting her. :P

I vanlige jobbuker lufter du hunden på morgenen, hunden ligger hjemme til du kommer hjem fra jobb, du går lengre tur/aktiviserer på ettermiddagen og lufter før du legger deg. Når du har kveldsvakt lufter du hunden på morgenen, går lengre tur/aktiviserer rett før du drar på jobb, hunden ligger hjemme til du kommer hjem fra jobb og du lufter før du legger deg. Det er da ett fett om dette foregår sent/tidlig, hunden er nok fornøyd uansett.

Dette er forutsatt at du har ca. samme døgnrytme (legger deg/står opp til ca samme tid uansett hvilke vakter du har), og hunden får da mindre aktivisering i tid mellom kommer-hjem-fra-jobb og nå-er-det-natta, men det går nok helt fint i så korte perioder. Hunden min må i alle fall tåle en litt merkelig døgnrytme når jeg f.eks skal på byen. Da tar han kveld når jeg drar på byen, blir luftet når jeg kommer hjem midt på natten og sover ekstra lenge før det blir tur dagen derpå. Han synes dette er helt greit, så lenge han blir luftet regelmessig.

Edit; hunden sover jo (store deler) når du er på jobb, så om du aktiviserer den, i kveldsvakt-ukene, på dagtid, vil den sove når du er på jobb istedet.

Endret av Zaphireh
Gjest Gjest_anne_*
Skrevet

:klemmer: Hvorfor ikke kjøpe en hundevenn til ham? (kan bare anbefales hvis det går bra) min hund har det veldig hyggelig sammen med kaninen, men de er trent sammen fra de var valper

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...