Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Nå har det skjedd igjen. Har fått regning på 163 kroner for et plagg som i følge tollvesenets egne valutakurser koster 175 kroner (både da jeg bestilte og nå). Blir så irritert, hvorfor skjer dette, og hva gjør jeg? Sure penger. Har som sagt skjedd før også. Noen andre som har opplevd det?
pittie Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Eneste gangen tollen surret med meg var når jeg bestilte en mp3 spiller, stod 800NOK på pakken men de leste euro av en eller annen grunn.. Ble et par tusen i tollregning! Maste på de for 3 år siden, har ikke hørt noe siden. Ring og mas om at varen er under 200,- og at valutaen umulig kan ha hoppet 30,- rett før varen kom inn hos dem. Tror de ikke på det så får du vise dem kvittering og et utskriv av valutakursen på det tidspunktet varen passerte dem. (https://www.dnbnor.no/markets/interaktive_v...valutahist.html kanskje den kan hjelpe selv om det kan vike litt fra tollens kurser)
lintin Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 Nå har det skjedd igjen. Har fått regning på 163 kroner for et plagg som i følge tollvesenets egne valutakurser koster 175 kroner (både da jeg bestilte og nå). Blir så irritert, hvorfor skjer dette, og hva gjør jeg? Sure penger. Har som sagt skjedd før også. Noen andre som har opplevd det? husk at MVA og toll beregnes av prisen på varen + frakt. Kan varen ha kostet mer enn 200 kr med frakt?
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 husk at MVA og toll beregnes av prisen på varen + frakt. Kan varen ha kostet mer enn 200 kr med frakt? Feil, frakt skal ikke regnes med i prisen!!
Amys Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 husk at MVA og toll beregnes av prisen på varen + frakt. Kan varen ha kostet mer enn 200 kr med frakt? Sålenge varen (minus frakt) er under 200kr slipper man MVA. Hvis prisen derimot er over 200 må man betale MVA av vare + frakt.
FantasDick Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Dette høres ikke riktig ut, ta kontakt og forhør deg.
hufsa! Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 Heia,sjedde meg en gang fra LF.varen kosta under 200 men over med frakt.Så de som pakka varen skrev kun sluttsummen utenpå pakka og da mått jeg betale.Så ble en dyr rensekrem ;-)) Men kontaktet LF og sa at sjedde det igjen, vil jeg la pakken gå i retur uten å hente den og bes prodeuktet igjen.De beklaget masse og skulle ta det op med de som pakker og sender det.Kontaktet tollvesenet ved og sende kvitteringer og de kikka på det .Men måtte være ett vist beløp og jeg magla ett par kroner på det,ja,husker ikke helt hva ho forklarte.Men så fikk jeg pakke noen dager etterpå igjen og der stod au kun sluttsummen, men da var alt under 200 så vet ikke om de har sjerpa seg.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #8 Skrevet 6. mars 2010 Ta kontakt med tollvesenet før du henter ut pakken. jeg fikk slik en gang etter et e-bay-kjøp, der selger hadde skrevet på utsiden at varen var mye mer verdt. Ringte til tollveseneet, og forklarte situasjonen, og sendte inn dokumentasjon på hva varen kostet (paypal-transaksjonen) på mail, og alt ordnet seg. Men - Ordne alt FØR du henter, hvis ikke betaler de ikke bilbake under 100,- kr (tror jeg det er) (hvis du må bet 163 kr er 103 av de til posten og 60 til tollvesenet - tollen refunderer ikke postgebyret)
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Dette skjedde meg også. Det viste seg at UPS hadde tatt med portoen i totalsummen, slik at det oversteg 200,-. Dette var såklart feil. Jeg tok kontakt med UPS, forklarte feilen, og den ble rettet opp i. Tok et par uker for å få svar, men alt ble ordnet og ikkeno problem. Tre uker senere fikk jeg purring/inkassovarsel på kr 1,53. (Renter av tollgebyret som saksbehandler hadde glemt å slette) Ringte dem igjen, tok et par nye uker, men så fikk jeg beskjed om at det også var slettet. Dette er nå 4 måneder siden, og ikke hørt noe mer. Så da antar jeg at saken er ute av verden. Det er bare å ta kontakt med dem og forklare, så ordner det seg nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå