Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tvillinger
Skrevet

Lurer på om det er mulig å velge å få tvillinger? Hørte at en del velger selv tvillinger, eks kjendiser, jeg og min mann har såå lyst på tvillinger. Er det mulig å få gjort noe slikt i norge? Eventuelt hvor?

Takk for alle svar

Videoannonse
Annonse
Gjest FestGjest
Skrevet

Man kan vel ikke velge om man vil ha tvillinger, vel?!

Kjendiser får ofte tvillinger fordi de bruker prøverørsbefruktning, mener jeg å ha hørt. Da er hvertfall sjansen for å få flere barn større grunnet at de setter inn flere egg i håp om at minst et skal bli til et foster.

Skrevet
Kjendiser får ofte tvillinger fordi de bruker prøverørsbefruktning, mener jeg å ha hørt. Da er hvertfall sjansen for å få flere barn større grunnet at de setter inn flere egg i håp om at minst et skal bli til et foster.

Ja, men dette gjøres i hovedregel ikke i norge, med mindre det er spesielle grunner for det, f.eks. alder, at det er fryst flere egg sammen, dårlig kvalitet på eggene e.l. Man kan ikke bare be om å få satt inn flere egg, men det finnes sikkert steder i utlandet man gjør det.

Gjest Gjest
Skrevet

I Norge setter de som regel bare inn ett egg ved assistert befruktning. De setter bare inn to hvis du ikke har blitt gravid på de to første forsøkene. Men på privatklinikkene kan du få satt inn to med en gang tror jeg.

Gjest tvillinger
Skrevet
I Norge setter de som regel bare inn ett egg ved assistert befruktning. De setter bare inn to hvis du ikke har blitt gravid på de to første forsøkene. Men på privatklinikkene kan du få satt inn to med en gang tror jeg.

Vil det da si at man kan bli gravid med tvillinger?

Og er det virkelig slike privatklinikker her i landet? er 26 år.

Gjest FestGjest
Skrevet

Tror det skal litt til å få hjelp med befrukting her i Norge hvis du ikke har befrukningsproblemer. Tror ikke et sterkt ønske om tvillinger er god nok grunn til å få assistert befruktning.

Hvis du og din ikke har problemer med dette, så ville jeg kjørt på med god gammeldags sex.

Gjest tvillinger
Skrevet
Tror det skal litt til å få hjelp med befrukting her i Norge hvis du ikke har befrukningsproblemer. Tror ikke et sterkt ønske om tvillinger er god nok grunn til å få assistert befruktning.

Hvis du og din ikke har problemer med dette, så ville jeg kjørt på med god gammeldags sex.

Men jeg vil så gjerne ha tvillinger. Kan vente og reise langt for å få det til, trenger tips og råd

Gjest Gjest
Skrevet

Tvillinger er oppskrytt! Du har mye bedre tid til ett barn om du får ett og ett enn når du får to på en gang. Snakker av erfaring.

Om du ikke har noen som helst fertilitetsproblemer så får du heller ikke behandling for det her i Norge. Du kan jo høre med privatklinikker i utlandet, men det koster masse, ca 30000 pr forsøk. Og det er ca 25-30% sjanse for å bli gravid på ett IVF forsøk.

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg vil så gjerne ha tvillinger.

Vanligvis bestiller en ikke hva slags barn man skal få eller hvor mange. Om du bruker en fertilitetsklinikk og får satt inn flere egg er du ikke garantert at alle fester seg. Hvis bare ett egg fester seg, hva gjør du da? Tar abort fordi det ikke er to slik du hadde lyst på?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes du skal være fornøyd om du klarer å få barn i det hele tatt. Det er mange som ikke kan få selv, og det er de som trenger assistert befruktning.

Skrevet

Må si jeg ikke helt skjønner at du vil gå og ta spesielle tiltak for å få tvillinger...

Joda det er artig med tvillinger! Jeg har tvillinger selv. Men det jeg virkelig ikke skjønner er at du vil utsette deg selv og et tvillingpar med vilje for et risikosvangerskap. For et tvillingsvangerskap er mer risikofyllt enn et enlingesvangerskap!!!! Og jeg kan garantere deg at å ha tvillinger der den ene krever mer enn et "normalt fungerende" barn er slitsomt! Den ene tvillingen vår er multihandikappet og det er selvom det for de fleste går bra også med et tvillingsvangerskap, større risiko for at man skal få problemer/skader på en eller begge.

Syns man skal ta det naturen bestemmer jeg... Og ikke ty til ekstra hjelp dersom man ikke har behov for det i utgangspunktet!

Gjest tvillinger
Skrevet
Må si jeg ikke helt skjønner at du vil gå og ta spesielle tiltak for å få tvillinger...

Joda det er artig med tvillinger! Jeg har tvillinger selv. Men det jeg virkelig ikke skjønner er at du vil utsette deg selv og et tvillingpar med vilje for et risikosvangerskap. For et tvillingsvangerskap er mer risikofyllt enn et enlingesvangerskap!!!! Og jeg kan garantere deg at å ha tvillinger der den ene krever mer enn et "normalt fungerende" barn er slitsomt! Den ene tvillingen vår er multihandikappet og det er selvom det for de fleste går bra også med et tvillingsvangerskap, større risiko for at man skal få problemer/skader på en eller begge.

Syns man skal ta det naturen bestemmer jeg... Og ikke ty til ekstra hjelp dersom man ikke har behov for det i utgangspunktet!

Altså er det virkelig stor risiko med tvillingssvangerskap? Hva er sjansen for det? Føler at drømmen min blir knust:(

Gjest Gjest
Skrevet
Altså er det virkelig stor risiko med tvillingssvangerskap? Hva er sjansen for det? Føler at drømmen min blir knust:(

Vil du ikke ha ungen hvis det bare blir en eller? Hva gjør du hvis du ikke får noen i det hele tatt?

Gjest Gjest
Skrevet

Det her må være noe av det tåpligste jeg har lest på lenge. Det er ikke slik det fungerer å få barn. Folk som deg burde heller skaffe seg hund eller noe slikt. Ser for meg at du er en sånn person som skal ha "matchende" barn eller noe i den duren.

Som andre har sagt her, hva gjør du hvis det ikke blir tvillinger? Og skulle du være veldig heldig, kan det hende at det blir toeggede tvillinger. Ikke en del av "planen" det heller tenker jeg?

Skrevet

Uansett om de setter inn flere egg på en klinikk, så har du ingen garanti what so ever til å få tvillinger. Kanskje blir bare det ene egget befruktet, og hva gjør du da liksom? Tar abort, fordi det ikke var 2 stk? Eller finne deg i at du har brukt 30-40 000 kr på noe du kunne kosa deg til hjemme i senga?

For en merkelig holdning, man får da ikke barn fordi det er en merkevare man skal vise fram. Virker jo litt sånn.

Hva blir det neste? "Jeg måååå bare ha barn med store blå øyne og svart hår!"

Og ja, tvillingsvangerskap har mye større risiko. Det tar mye mer av kroppen å bære fram og utvikle to barn enn et. Det ene barnet kan ofte bli større, det andre kan ha problemer med å få i seg nok næring, ungene har myyyye større sjanse for å bli premature, det skjer oftere at hjerterytmen til barna er ugjevne..

Ikke noe å trakte spesielt etter, med andre ord.. Skjer det, så skjer det, men å utsette barna for det med vilje kun fordi "det er kult", ser jeg ikke helt..

Skrevet

Dessuten er det ikke til å stikke under en stol at det er mer arbeid med to. Som førstegangsmor kan selv en baby være overveldende. Tenk deg da når du skal amme to stykker mange ganger i løpet av natta og på dagtid, du skal stelle og skifte på begge, kanskje må du gi tillegg også i tillegg til pupp, noe som innebærer koking av flasker og tillaging av mat.

Alt dette i tillegg til kosen da, når du har kroppen full av hormoner, livet ditt har nettopp blitt snudd på hodet, og selv om du kanksje trodde du visste hvordan ting skulle bli, så er alt bare annerledes, skummelt, spennende, slitsomt og overveldende.

Nei, ærlig talt, jente. Ta det eller de barna du får, gå heller gjennom et svangerskap med enling kontra tvillinger som er større risk som beskrevet tideliger. Tvillinger fødes ofte før tiden med de implikasjoner det kan ha for barna. Hvilke tanker har du egentlig gjort det opp om livet som tvillingmamma og livet som tvillinggravid?

Gjest Gjest_Alma_*
Skrevet

Jeg er selv tvilling og har tvillingbrødrer. Og har tvillinger selv. Det er kjekt. Men akk så oppskrytt!

MYE mer arbeid med 2 små enn 1. Husk du har bare 2 armer. Og to pupper. Når den ene skriker så våkner den andre = 0 søvn. Det er heller ikke helt enkelt å vokse opp som tvilling - konstant sammenligning fra omverden fører til mye press, og en intern konkurranse situajon som ikke er helt sunn.

Det er også en større belastning på økonomien å få to samtidig. Alt må kjøpes inn samtidig - ikke noe gjennbruk.

I min familie har vi ekstremt mange tvillinger - 2eggede - genetisk disponert. Vi har dermed bygget oss opp en kompetanse rundt dette feltet. Det er så ufattelig mange feil en kan gjøre dersom en ikke er kjent med hvordan tvillingdynamikken fungerer.

Jeg også nevne at både jeg, min mor og flere tvillingmødre har tilbrakt store deler av svangerskapet sengeliggende. Ikke noe kjekt!

Risikoen får å få fortidlig fødte barn er også større. Kvinner som venter tvillinger går sjeldnere til termin enn kvinner som barn venter 1. Fortidlig født kan innenbære en rekke problemer som astma ol.

Vi har vært fryktelig heldig i min familie og i de siste 2-3 generasjoner har faktisk alle gått over termin og fått store barn. Og dette har medført oppstandelse på sykehuset. Tilnærmet alle ansatt har vært inne å sett - så dette hører nok til sjeldenheten.

Av andre praktiske problemer kan jeg nevne at en tvillingvogn er fryktelig tunge, upraktiske og dyre. Du bør helst ha 2 forskjellige - en der de sitter ved siden av hverandre og en der de sitter foran hverandre. Den dobble er helt håpløst å ta med noen steder.

Nå da tvilling er blitt 2 år er det håpløst for meg å skyve vognen opp bakken hvor vi bor. Det er rett og slett for tungt!

Og siste men ikke minst en graviditet med tvillinger har potensiale til å forandre kroppen din til det ugjennkjennelige. Løshud kan bare fikses hos plastisk kirurg.

Jeg er for all del VELDIG glad i mine 2 søte små - men kunne jeg velge ville jeg heller hatt to tette!!

Gjest tvillinger
Skrevet

Herregud, hvorfor nevner dere abort???

Jeg ville aldri i verden gjøre noe slikt! Men jeg vil ha tvillinger istedenfor å bli gravid to ganger og så har jeg alltid hatt lyst på det. Jeg kan godt bruke 40000 kroner og om det ikke går så går det ikke. Har sett mange gravide med tvillinger og de har ikke sagt så mye negativit, så jeg vet ikke...

Gjest Spinell
Skrevet
Herregud, hvorfor nevner dere abort???

Det er da ikke noe rart at abort nevnes her!! Måten du uttrykker deg på gir jo inntrykk av at du tror unger er noe en kan gå å kjøpe seg i passende antall.

Da er det jo bare en naturlig konsekvens at vi får inntrykk av at du kanskje vil insistere på "bytterett" hvis det ikke skulle bli slik du hadde "bestilt".

Gjest tvillinger
Skrevet
Det er da ikke noe rart at abort nevnes her!! Måten du uttrykker deg på gir jo inntrykk av at du tror unger er noe en kan gå å kjøpe seg i passende antall.

Da er det jo bare en naturlig konsekvens at vi får inntrykk av at du kanskje vil insistere på "bytterett" hvis det ikke skulle bli slik du hadde "bestilt".

Vel da kan du snakke for deg selv og ikke meg!!! Du kjenner ikke meg! Får jeg ikke tvillinger så får jeg ikke det, men jeg vil prøve. Og jeg har godt med penger så det er ikke noen problem.

Jeg har fått kontakt med en klinikk, skal ha et møte med dem først, så ønsk meg lykke til:)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...