Gå til innhold

har dere sett BOWLING FOR COLUMBINE om USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kom på det når jeg så tråden nedenfor. jeg så denne dokumentaren i helgen, sitter igjen med et sterkt inntrykk. Her sitter folk å synes synd på USA når det kommer til WTC-angrepet, men så har de fader meg lagt opp til mye av det selv!!! jeg ble faktisk ganske sjokkert av denne dokumentaren, og av hvordan USA virkelig er!!!!

den fikk for øvrig Oscar også. den er helt utrolig. anbefaler alle å se den!!!!!!

Iset 29+4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har skrevet en tråd om den tidligere... Er veldig bra ja, men viser nå ikke hele sannheten da...

Det som er veldig intr er forskjellen på Canada og usa...

Skrevet
Jeg har skrevet en tråd om den tidligere... Er veldig bra ja, men viser nå ikke hele sannheten da...

Det som er veldig intr er forskjellen på Canada og usa...

ja det var jo hårreisende.

Skrevet

leste i vg her om dagen at sverige har dobbelt så mange drap pr inbyggersom usa.. :o

det kan vel ikke stemme?

Skrevet

Høres rart ut, da usa pr innb har 50 ganger mer enn andre andre land...

Skrevet

sverigehar visstnok 900 drap pr år

det skulle bli 1 pr 10000 det da ca

vet ikke hvor mange usa har da

Skrevet

Sverige ble jo kåret til det mest kriminelle landet i vest Europa.

Bare en liten digresjon........

Skrevet

Jeg tror litt av grunnen til at amerikanerne er så redde er at de på en måte blir fostret opp på propaganda om hvor forferdelig det er i resten av verden og hvor bra det er i USA.

Det er relativt vanskelig å få tak i nyheter fra resten for den gjengse amerikaner.

Og det man ikke vet noe om er skummelt.

Skrevet

Columbine kan være en øyeåpner, men husk at michael moore har like stor rett til å bruke ensidig propaganda som bush. Og han setter selvfølgelig ting på spissen slik han selv vil. Jeg tror den filmen er viktigere for amerikanere enn for nordmenn, bare så synd at den ikke vises særlig der.. Jeg tror kanskje han smurte litt for tjukt på, for amerikanerne (ivertfall da den kom ut) nektet å se og forstå, da de så den som antipatriotisk. Kompliserte greier, patriotisme. Jeg mener en patriot er en som bryr seg nok til å sette seg inn i ting, prøve å forstå og gidder å danne egne meninger. Ikke alle er enige i det :blunke:

Skrevet

Den filmen er utrolig bra, og det forklarer ganske bra hvorfor USA er som det er, men som sagt tidligere, Bush har ikke enerett på propaganda. At amerikanere ser på denne filmen som upatriotisk kan jeg på en måte forstå når en tenker på hva amerikanere lærer om sitt land kontra andre land. Ofte hører de om andre land bare når USA er i krig mot det landet, og da blir jo USA helten.

Men jeg så et Oprah-show om nettopp denne filmen, og der var det mange som sa at den filmen faktisk hadde åpnet øynene deres og fått de til å tenke over mange ting som de ikke hadde tenkt over før, og det er jo bra. Jeg tror det er det som er meningen med denne filmen, nettopp det at de som ser den skal sette seg ned å begynne og tenke selv. Det er noe av problemet i verden, vi har altfor mye sauementalitet, vi tør liksom ikke helt å tenke selv i tilfellet det vi tenker er feil.

Skrevet

Ja, jeg har sett filmen. En tankevekker.

Våpen er vel for USA som vin er for Italia - en helt dagligdags greie.

Skrevet

pussig nok har vi flere våpen per innbygger i norge enn i usa...

Skrevet

Ikke helt enig bluebird, det er faktisk ganske mange i USA som vil ha større våpenkontroll, og at våpen ikke skal være i fritt omløp slik det er idag. Ikke Bush da. Men clinton pushet en del for våpenkontroll da han bestemte. NRA er dessverre en veldig sterk organisasjon politisk også.

Beste i hele filmen er Chris Rock: "we should make the price of each bullet 5000 dollars, then gangsters would be like "as soon as i can save up 5000 dollars, i am gonna cap your ass""

Det er helt rart å oppholde seg i et land hvor det er så mye våpen. Venner av meg snakker om ting som "vi går ikke langs den gata lengre, for et par uker siden var det en kvinne på sykkel som ble skutt rett i panna av et dophue som ikke visste hva som skjedde eller hvor han var" = gata har fått for mange dopere med våpen til at den er trygg.

Vi var innom en burgersjappe (på rett side av byen), så begynte to fyrer å knuffe litt. Jeg tenkte ikke noe mer over det, menn knuffer da støtt. De andre jeg var med sa "vi går utenfor NÅ" og jeg fulgte etter, de sa man vet aldri om den ene har våpen, og hvor god han er på å sikte.. De har en årvåkenhet jeg ikke har, hvor de prøver å forutse trøbbel.

Konklusjon: det er langt fra alle amerikanere som synes at retten til å bære våpen er en av de fundamentale menneskerettene.

Skrevet

Filmen er en meget god dokumentar, men den forklarer ingenting - ingen problemer blir "løst".

Filmens styrke, mener jeg, er at den reiser mange viktige spørsmål, det antydes sammenhenger, men det konkuderes ikke. Hadde Moore trukket konklusjoner hadde hele filmen vært ødelagt.

Skrevet

Forskjellen mellom USA og Canada i antall drap utført med skytevåpen får vi høre. Ikke antall drap. Stoooor forskjell. Det er fortsatt flere drap i USA, men forskjellen er ikke så stort som filmen gir inntrykk av. Den er svært ensidig på mange områder.

Fortsatt, veldig bra film.

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Jeg har sett denne filmen, og den gjorde sterkt inntykk. Utrolig bra laget, og også høyt premiert. Tar opp et viktig tema, var virkelig en tankevekkende film. Alle som ikke har sett denne: Det er bare en ting å gjøre! Se den!

Skrevet
kom på det når jeg så tråden nedenfor. jeg så denne dokumentaren i helgen, sitter igjen med et sterkt inntrykk. Her sitter folk å synes synd på USA når det kommer til WTC-angrepet, men så har de fader meg lagt opp til mye av det selv!!! jeg ble faktisk ganske sjokkert av denne dokumentaren, og av hvordan USA virkelig er!!!!

den fikk for øvrig Oscar også. den er helt utrolig. anbefaler alle å se den!!!!!!

Iset 29+4

Ja, jeg så den for en stund siden. Utrolig bra. En rystende, sterk og litt småartig film. Klarte ikke å rive vekk blikket ett sekund. Dette er en film alle burde se!

Skrevet

Helt enig, en knall bra film som virkelig fortjente Oscar...

Den klarer tilogmed å fremstille Marilyn Manson som en sympatisk fyr...

Skrevet

Synes filmen er veldig bra. Jeg liker best å se dokumentarer sånn i det store og hele men Bowling for Columbine anbefaler jeg alle å se....Syns det var ganske groteskt å se de to guttene som virret rundt på skola og fyrte avgårde noen skudd her og der, helt i villelsen ...

...tankevekkende film....

Skrevet

Så den på kino og har den privat hjemme. Sett den utallige ganger, og vil anbefale alle som ikke har sett den å se den. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...