Dumma Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Jeg bare lurer, er det noen her som har hatt en nær døden opplevelse eller kjenner noen som har hatt det ? Fortell om det ! Er i det siste blitt veldig interessert i "døden" Eller emner rundt det. Hva som skjer når vi dør osv...Spennende tema:) Jeg personlig tror ikke på gud, har vel aldri gjort det heller. Big bang å det er jo en ting, men sier ikke så mye om døden. Jeg tror, eller håper at man møter igjenn de man er glad i, men vet ikke helt hva jeg skal tro. Men jeg nekter å godta at vi er slags "roboter" som ikke har følelser eller sjel, så når vi dør kan ikke sjelen bare bli "slettet"? Det med å få et lytt liv virker bra, synes jeg. Men hva da med venner og familie ? Er livet bare en illusjon? èn ting er i allefall sikkert, det er til å bli gal av. Men for alt vi vet, sitter akkurat DU med svaret Hva tror du skjer ?
Gjest Trajan Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror ikke at Døden eksisterer.Døden er bare en begynnelse en begynnelese for et nytt liv. Livet begynner når man Dør.Da blir man født igjen.I en Verden.I en Åndelig Verden. Døden er bare en reise mellom 1 verden til en aen.Fra en Matriell verden til en Åndelig Verden
Midgard Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Må legge inn en tekst, ja nærmest et dikt om døden. Men det illustrere presist hvorfor det IKKE trenger å være noe spesielt med døden. Skal rettferdighetene i ordene beholdes må det være på orginal språket. ------ ”We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never gonna die because they are never gonna be borne. The potential people that could have been here in my place, but who would in fact never se the light of day, outnumbers the sand grains of Sahara. Certainly, those unborn ghosts include greater poets than Kees, scientists greater than Newton. We know this, because the set of possible people allowed by our DNA so massively outnumbers the set of actually people. In the teeth of these stupefying odds it is you and I, in our ordinariness, that are here. We privilege few, who won the lottery of birth against all odds, how dare we whine at our inedible return to that prior state for which the vast majority have never stirred.” - R. Dawkins
Beauté Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror ikke på nær døden opplevelse i den forstand at det er noe magisk eller rart med det. Å ha en nær døden opplevelse er hjernens reaksjon når man ligger og dør. Det er kjemiske signaler som er helt vanlige.Ingenting mystisk eller noe.
Gjest CookieMonster Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror ikke at Døden eksisterer.Døden er bare en begynnelse en begynnelese for et nytt liv. Livet begynner når man Dør.Da blir man født igjen.I en Verden.I en Åndelig Verden. Døden er bare en reise mellom 1 verden til en aen.Fra en Matriell verden til en Åndelig Verden Hva er det som gjør at du tror det?
Gjest hogwash Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror ikke på nær døden opplevelse i den forstand at det er noe magisk eller rart med det. Å ha en nær døden opplevelse er hjernens reaksjon når man ligger og dør. Det er kjemiske signaler som er helt vanlige.Ingenting mystisk eller noe.
Gjest Maxtor Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Slokna og våkna igjen, var ikke noe "big whoop". Ikke noe tunneler med lys eller døde slektninger.
Gjest Iril Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 Slokna og våkna igjen, var ikke noe "big whoop". Ikke noe tunneler med lys eller døde slektninger. Samme her. Var som å sove, husker absolutt ingenting. Var i en ganske stygg ulykke, husker jeg tenkte Nå dør jeg.., og så ingenting mer. Var bevisstløs lenge, men takket vært iherdig hlr, gikk det bra.
Bintou Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Jeg tror ikke at Døden eksisterer.Døden er bare en begynnelse en begynnelese for et nytt liv. Livet begynner når man Dør.Da blir man født igjen.I en Verden.I en Åndelig Verden. Døden er bare en reise mellom 1 verden til en aen.Fra en Matriell verden til en Åndelig Verden Wow, helt enig med deg igjen, Trajan! Det er akkurat sånn jeg tenker det må være..
Étaín Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 ”We are going to die, and that makes us the lucky ones. Most people are never gonna die because they are never gonna be borne. The potential people that could have been here in my place, but who would in fact never se the light of day, outnumbers the sand grains of Sahara. Certainly, those unborn ghosts include greater poets than Kees, scientists greater than Newton. We know this, because the set of possible people allowed by our DNA so massively outnumbers the set of actually people. In the teeth of these stupefying odds it is you and I, in our ordinariness, that are here. We privilege few, who won the lottery of birth against all odds, how dare we whine at our inedible return to that prior state for which the vast majority have never stirred.” - R. Dawkins Koselig lesing, bortsett fra at jeg reagerer på at han fremstiller det som at alle de eggene og sædcellene som aldri ble til noe har gått glipp av livet... For meg blir det litt som å tenke at folk som ikke ønsker seg barn, nekter noen livet. Ellers skjønner jeg hva han sier. Jeg tror ikke på nær døden opplevelse i den forstand at det er noe magisk eller rart med det. Å ha en nær døden opplevelse er hjernens reaksjon når man ligger og dør. Det er kjemiske signaler som er helt vanlige.Ingenting mystisk eller noe. Derom strides de lærde, ellers hadde det ikke stadig foregått forskning på temaet. Samme her. Var som å sove, husker absolutt ingenting. Var i en ganske stygg ulykke, husker jeg tenkte Nå dør jeg.., og så ingenting mer. Var bevisstløs lenge, men takket vært iherdig hlr, gikk det bra. Bevisstløs er ikke det samme som klinisk død. Ellers er det ikke alle som er klinisk døde som husker noe av det etterpå heller. En av grunnene til at dette faktisk forskes på, er at en del mennesker som har vært klinisk døde, altså ingen respons i forhold til hjerneaktivitet, har kunne fortelle etterpå ting som ble sagt og gjort i rommet og som har blitt verifisert. Så dette er et interessant tema, selv om enkelte veldig gjerne vil være bastante å påstå at det bare er hjernen som slukner som gir lysopplevelser og hallusinasjoner. Hadde dette vært opplest og vedtatt, hadde det ikke foregått forskning på det fremdeles.
Gjest Trajan Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 (endret) Hva er det som gjør at du tror det? Vet ikke jeg bare tror det Endret 5. mars 2010 av Trajan
Midgard Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 Derom strides de lærde, ellers hadde det ikke stadig foregått forskning på temaet.Gjøres det egentlig forskning på teamet ? Ellers er det ikke alle som er klinisk døde som husker noe av det etterpå heller.Hvorfor trur du at det er ingen som er bevisstløs som er i stand til å huske, men de som har vært død er i stand til det. En av grunnene til at dette faktisk forskes på, er at en del mennesker som har vært klinisk døde, altså ingen respons i forhold til hjerneaktivitet, har kunne fortelle etterpå ting som ble sagt og gjort i rommet og som har blitt verifisert.Hvordan er denne hjerneaktiviteten målt. Er man sikkert på at personene er 100% fri for hjerne aktivitet, og hvordan ble dem holdt i live ? ps, Ingen respons i forhold til hjerneaktivitet kan da ikke være det samme som klinisk død. (hva med pust og puls) Så dette er et interessant tema, selv om enkelte veldig gjerne vil være bastante å påstå at det bare er hjernen som slukner som gir lysopplevelser og hallusinasjoner. Hadde dette vært opplest og vedtatt, hadde det ikke foregått forskning på det fremdeles.Det er et intreassant tema, ja, men det betyr ikke at all synsing (den ene eller den andre veien) har noe for seg. Jeg vi gjerne lese noen forskningsrapporter på temaet. Har du kjennskap til noen nyere oppsummering (review) artikler
Mann 42 Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Gjøres det egentlig forskning på teamet ? Hvorfor trur du at det er ingen som er bevisstløs som er i stand til å huske, men de som har vært død er i stand til det. Hvordan er denne hjerneaktiviteten målt. Er man sikkert på at personene er 100% fri for hjerne aktivitet, og hvordan ble dem holdt i live ? ps, Ingen respons i forhold til hjerneaktivitet kan da ikke være det samme som klinisk død. (hva med pust og puls) Det er et intreassant tema, ja, men det betyr ikke at all synsing (den ene eller den andre veien) har noe for seg. Jeg vi gjerne lese noen forskningsrapporter på temaet. Har du kjennskap til noen nyere oppsummering (review) artikler Jeg mener at det var linket til en artikkel for en god stund siden som viste hvordan de visuelle inntrykkene som er typiske for en NDO, oppstår spontant som følge av aktivitet i synssenteret. Det gjaldt f.eks det intense lyset, og tunellen som man beveger seg gjennom. Det kan ofte skje spontant når man ikke får andre synsintrykk. Jeg "kjører tunnel" rett som det er når jeg mediterer, men jeg har enda til gode å treffe noen avdøde slektninger.
Midgard Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 Jeg "kjører tunnel" rett som det er når jeg mediterer, men jeg har enda til gode å treffe noen avdøde slektninger.hehe.. Kanskje litt som meg når jeg gnikker meg litt hardt i øynene og lukker dem godt. Da ser jeg to gule halvsirkler som to parenteser ( ), de møtes og danner en sirkel/tunnel 0. Ellers er det lite action, men uansett så er dette noe jeg ser selv om det er bekk-mørkt og øynene er igjen. Ingen tvil at det er noen nerveimpulser som spiller meg et lite puss. Har aldri prøv å sett etter kjentfolk.
Étaín Skrevet 5. mars 2010 #15 Skrevet 5. mars 2010 Gjøres det egentlig forskning på teamet ? Ja det gjør det. Jeg har postet linker tidligere så vidt jeg husker, men nå gidder jeg ikke bruke tid på å finne dem igjen. Jeg har byttet maskin så alle de gamle favorittene mine er vekk. Hvorfor trur du at det er ingen som er bevisstløs som er i stand til å huske, men de som har vært død er i stand til det. Det vet jeg virkelig ikke. Jeg er ingen forsker. Hvordan er denne hjerneaktiviteten målt. Er man sikkert på at personene er 100% fri for hjerne aktivitet, og hvordan ble dem holdt i live ? Etter som jeg husker å ha lest gjelder dette mennesker som er erklært klinisk død, selv om ikke jeg personlig var til stede å så hva de holdt på med. Det er leger og nevrokirurger som forsker på dette. Ikke jeg. ps, Ingen respons i forhold til hjerneaktivitet kan da ikke være det samme som klinisk død. (hva med pust og puls)Klinisk død. Det er et intreassant tema, ja, men det betyr ikke at all synsing (den ene eller den andre veien) har noe for seg. Jeg vi gjerne lese noen forskningsrapporter på temaet. Har du kjennskap til noen nyere oppsummering (review) artikler Jeg skal se hva jeg eventuelt finner etter hvert, men som sagt, jeg har postet det jeg har funnet tidligere.
mettemarit_ikke Skrevet 6. mars 2010 #16 Skrevet 6. mars 2010 Sitter jeg med svaret? :-D Tror at etter døden enten er god eller så er det ingenting. At naturen kan lage det til slik at etter døden er vond, det er for meg en umulig tanke.
mysan Skrevet 9. mars 2010 #17 Skrevet 9. mars 2010 Jeg mener at det var linket til en artikkel for en god stund siden som viste hvordan de visuelle inntrykkene som er typiske for en NDO, oppstår spontant som følge av aktivitet i synssenteret. Det gjaldt f.eks det intense lyset, og tunellen som man beveger seg gjennom. Det kan ofte skje spontant når man ikke får andre synsintrykk. Jeg "kjører tunnel" rett som det er når jeg mediterer, men jeg har enda til gode å treffe noen avdøde slektninger. Mediterer du? Det hadde jeg aldri trodd. Når det gjelder NDO så hender det at folk opplever mer enn denne tunellen og dette lyset. Mange kommer aldri så langt før de er tilbake i kroppen sin igjen, men de kan innimellom fortelle om ting og tang som foregikk rundt dem mens de var borte. Som i klinisk død, som ble nevnt lenger opp her. Jeg har ennå tilgode å høre noen , vitenskapelig teori på hva som foregår i de tilfellene. Men det er vel også nettopp derfor at det finnes leger og nevrokirurger bl.a. som forsker på dette.
Pingting Skrevet 9. mars 2010 #18 Skrevet 9. mars 2010 Det er en helt grei artikkel om endel av kunnskapen rundt nær døden og ut-av-kroppen-opplevelser her: Has science explained life after death? Det var forresten et veldig fint sitat, Midgard.
mysan Skrevet 9. mars 2010 #19 Skrevet 9. mars 2010 Det er en helt grei artikkel om endel av kunnskapen rundt nær døden og ut-av-kroppen-opplevelser her: Has science explained life after death? Det var forresten et veldig fint sitat, Midgard. Veldig interessant artikkel, Pingting Nå håper jeg de hiver seg rundt og forsker mer på dette, ved for eksempel å legge objekter på toppen av skap osv, slik at personen som får sin hjerne stimulert kan fortelle hvorvidt han/hun har sett disse objektene mens han/hun svevde oppunder taket og så ned på seg selv. Det er en nevrokirurg som forsker på disse tingene, men jeg husker ikke hva han heter så jeg har problemer med å finne igjen det jeg har lest, men han ser for seg at "sjelen" ligger i nettopp dette området som omtales i denne artikkelen... jeg setter "sjel" i anførselstegn, da det kan være en litt uheldig betegnelse.
Mann 42 Skrevet 9. mars 2010 #20 Skrevet 9. mars 2010 (endret) Veldig interessant artikkel, Pingting Nå håper jeg de hiver seg rundt og forsker mer på dette, ved for eksempel å legge objekter på toppen av skap osv, slik at personen som får sin hjerne stimulert kan fortelle hvorvidt han/hun har sett disse objektene mens han/hun svevde oppunder taket og så ned på seg selv. Det er en nevrokirurg som forsker på disse tingene, men jeg husker ikke hva han heter så jeg har problemer med å finne igjen det jeg har lest, men han ser for seg at "sjelen" ligger i nettopp dette området som omtales i denne artikkelen... jeg setter "sjel" i anførselstegn, da det kan være en litt uheldig betegnelse. Man merker seg, med en viss lattermildhet, at du later til å tro at bare fordi man SER seg selv ovenfra, så ER man "over seg selv". Det behøver ingenlunde å være tilfellet. Det er langt mer sannsynlig at det dreier seg om en endring i selvrepresentasjon. Forøvrig er det jo så lett å teste at det nesten ikke er morsomt, engang. Det er allerede en rekke sykehus der det er gjemt symboler og beskjeder oppe ved taket, på en slik måte at de kun vil være synlig fra takhøyde. Så får man se om noen fremtidige OBE/NDE-opplevelser inkluderer disse symbolene. Forøvrig så trenger man ikke stimulere folks hjerner elektrisk for å gi dem oppelvelsen av å være utenfor kroppen. Det samme kan gjøres med en VR-presentasjon av selv med en liten tidsforsinkelse i opptaket. Det har fremprovosert en følelse av å være utenfor sin egen kropp. Opplevelsen av å være i kroppen sin er muligens skjørere enn man skulle tro. Det er en konstruert opplevelse, basert på input fra mange forskjellige sansemodaliteter og aktivitet i forskjellige deler av hjernen. Og det er en løpende prosess, som må oppdateres konstant. Når noe av inputen forstyrres, kan prosessen avspores og man opplever at man befinner seg et annet sted. F.eks 2 skritt BAK seg selv. Endret 9. mars 2010 av Mann 42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå