Gjest Gjest_lilla_* Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 hei moren til samboeren min ber meg være kausjonist. hun skal starte opp en big bite. lånet hun ber om i banken er på 150000 kr. dette er jo ikke allverdens...men jeg er litt usikker på om jeg bør gjøre dette eller ikke... er selv student og har bare en deltidsjobb, så tjener veldig lite....kan jeg i det hele tatt være kausjonist?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 det er heller tvilsomt at du får stille som kausjonist. det er strenge regler for hvem som får gjøre dette, og du vil sannsynligvis bli frarådet eller ikke få lov til å stille.
Elensire Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 jeg vil ikke råde deg til å stille som kausjonist med mindre du er 110% sikker på at du har råd til å dekke inn summen selv om alt skulle gå skikkelig ille. Jeg ville aldri ha stilt som kausjonist for noen, noen gang...rett og slett fordi risikoen er for stor.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Hvis hun har behov for kausjonist betyr det at hun selv og/eller prosjektet ikke er sterkt nok til å stå for seg selv. Hun burde kausjonere, hun har oppsiden hvis selskapet går bra, mens kausjonisten kun har nedsiden! Husk: Det er en grunn til at hun har behov for kausjonist! Hvis du har tro på prosjektet kan du låne de pengene for å kjøpe aksjer i selskapet, da har du oppsiden og nedsiden.
Kara W Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Må si jeg er veldig skeptisk til dette. Hvorfor spør hun deg? Har hun ingen verider selv (hus, bil osv)? Er det ingen andre hun kan spørre? Som andre sier så tviler jeg på at du får stille som kausjonist. Du har kun en deltidsjobb, og skriver ikke at du har noen verdier du kan ta pant i (og regner dessuten ikke med at du har lyst til å satse dem dersom du hadde hatt det). Beløpet hun vil låne er som du sier ikke alle verden, men det gjør meg egentlig bare enda mer skeptisk at hun må henvende seg til deg for å få tak i det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå