Gå til innhold

Sjokkerende dokumentar om pro-ana sider på nett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser nå på Kroppsfiksert- online anorexia, en britisk dokumentar om tendensene med pro-anasider på nettet. Så ufattelig sjokkerende! Anbefaler alle med unge døtre å se hvor lett det er for de å falle i fellen!

Flere som ser på (nrk3)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Dette er vel mer min mening om pro-ana sider enn et svar på posten, men her kommer det altså.

Har ikke sett dokumentaren, men vet nok om temaet til å uttale meg om saken. Ja, det er veldig lett å "falle i fellen" her. En venn av meg gjorde nettopp dette, men kom seg veldig fort ut igjen. Det er veldig trist med tilfeller hvor unge jenter og gutter utvikler en spiseforstyrrelse pga slike pro-ana og pro-mia sider.

Det er mange som mener at disse sidene burde fjernes helt fra nettet, dette er jeg veldig uenig i. Jeg synes sidene burde fjernes fra "overflaten", altså skjules bedre, og at det skal være vanskeligere å få tilgang til de, men å legge de ned ville vært veldig dumt. Mange av de som har spiseforstyrrelser får stor hjelp fra disse sidene, og det sparer livet til mange av de. Det er et oppholdssted for de som allerede er så dypt inne i det, og ikke har andre steder å henvende seg til. Å legge ned disse sidene ville vært katastofalt for mange. Jeg synes det er feil å uttale seg om denne saken når man strengt tatt ikke vet hvor mye disse sidene hjelper folk med spiseforstyrrelser, selv om det kan virke uforståelig for utenforstående.

Men for å gi respons på ditt innlegg, så er jeg helt enig i at foreldre bør prate med barna sine om dette.

Skrevet

Men når du sier at de er til hjelp, vil du utdype dette mer?

Jeg ser at det finnes mange støttesider av denne typen på nett, men en enda større del er jo ikke ment som hjelp til å komme ut, men hjelp til å komme inn...

Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet

Jeg er veldig sikker på at de fleste (selvsagt vil det alltid være unntakk, det finnes ondsinnede personer der ute) av disse sidene ikke vil at noen skal gå for langt. Når man er på en sånn side vil man fort se at om noen forteller at de vil gjøre noe som tydelig er ekstremt farlig, når noen som allerede er ekstremt tynne sier de vil ned mer i vekt, o.l. er det så og si aldri noen som oppmuntrer til dette. De vil heller fraråde personen i å gjøre dette. Om noen bestemmer seg for at de vil prøve å bli friske, vil alle oppmuntre dette. Når en lege eller psykolog sier at du er syk og burde stoppe, så vil man ikke alltid høre. Men når det er likesinnede som gjør det, folk som vet hvordan du har det, da er det lettere å bli frisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Som gjest #4 sa. Det er viktig for folk som har problemer å vite at de ikke er alene. Å ha noen å snakke med. De aller fleste med slike problemer har ikke folk IRL som de kan snakke med, og som forstår.

Skrevet

Oi, så ikke denne før jeg startet tråd om emnet selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg så også denne dokumentaren, og blir sjokkert over slikt som de fleste andre. Men samtidig blir det litt spesielt å la en sylslank kjendisjente stå i sentrum for et slikt program. Mange av de skinnmagre jentene vil sikkert se ut akkurat som henne og andre slanke og pene kjendiser. Jeg vil også tro at en stor mengde jenter som ikke har kjent til de sidene før, gjør det nå. Det ble jo nærmest gitt oppskrift på hvordan man finner de sidene på nettet. Er stygt redd for at et slikt program øker rekrutteringen til sånne sider. De av oss som synes det er galskap ville jo ikke vanket der uansett, men de som har et sykt kroppsbilde derimot... nå fikk de i hvert fall vite at det finnes sider med mange som tenker og føler akkurat som dem selv, og som vil oppmuntre dem videre...

Gjest Blondie65
Skrevet
Dette er vel mer min mening om pro-ana sider enn et svar på posten, men her kommer det altså.

Har ikke sett dokumentaren, men vet nok om temaet til å uttale meg om saken. Ja, det er veldig lett å "falle i fellen" her. En venn av meg gjorde nettopp dette, men kom seg veldig fort ut igjen. Det er veldig trist med tilfeller hvor unge jenter og gutter utvikler en spiseforstyrrelse pga slike pro-ana og pro-mia sider.

Det er mange som mener at disse sidene burde fjernes helt fra nettet, dette er jeg veldig uenig i. Jeg synes sidene burde fjernes fra "overflaten", altså skjules bedre, og at det skal være vanskeligere å få tilgang til de, men å legge de ned ville vært veldig dumt. Mange av de som har spiseforstyrrelser får stor hjelp fra disse sidene, og det sparer livet til mange av de. Det er et oppholdssted for de som allerede er så dypt inne i det, og ikke har andre steder å henvende seg til. Å legge ned disse sidene ville vært katastofalt for mange. Jeg synes det er feil å uttale seg om denne saken når man strengt tatt ikke vet hvor mye disse sidene hjelper folk med spiseforstyrrelser, selv om det kan virke uforståelig for utenforstående.

Men for å gi respons på ditt innlegg, så er jeg helt enig i at foreldre bør prate med barna sine om dette.

Det hadde også vært veldig fint hvis du hadde sett dokumentaren før du hadde uttalt deg for da ville du sett at nettopp ditt argument endret programlederen sitt syn og at fagfolk er enige med deg.

Jeg så ikke hele programmet, men en god del av det og som alltid er det slik at verden sjelden er svart / hvitt.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg er veldig sikker på at de fleste (selvsagt vil det alltid være unntakk, det finnes ondsinnede personer der ute) av disse sidene ikke vil at noen skal gå for langt. Når man er på en sånn side vil man fort se at om noen forteller at de vil gjøre noe som tydelig er ekstremt farlig, når noen som allerede er ekstremt tynne sier de vil ned mer i vekt, o.l. er det så og si aldri noen som oppmuntrer til dette. De vil heller fraråde personen i å gjøre dette. Om noen bestemmer seg for at de vil prøve å bli friske, vil alle oppmuntre dette. Når en lege eller psykolog sier at du er syk og burde stoppe, så vil man ikke alltid høre. Men når det er likesinnede som gjør det, folk som vet hvordan du har det, da er det lettere å bli frisk.

Eh nei dette er vel nok dessverre ikke helt tilfelle. Noen Pro-Anna sider driver med rene konkurranser i

* hvor lenge man kan gå uten mat (ukevis det er snakk om, ikke dager)

* hvem som kan bli tynnest (med bilder ... )

* oppfordring til å legge ut bilder av sine egne utstikkende ledd og ribben

Noen sider oppfordrer også til ren boikott av terapi og behandling, kaller det ikke en sykdom men et valg/legning og at det må man få lov til.

Jeg er motstander av forbud og mer tilhenger av moderering og kontroll med hva man får legge ut.

Er ellers enig i at noen av sidene fungerer som støttegruppe for de som lider av sykdommen og et sted der man kan snakke om dette uten å føle skam fordi man snakker med likesinnede. Jeg skulle bare ønske at de som har dette behovet kunne funnet profesjonell hjelp som hjelper dem i rett retning istedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...