Gjest Gjest_lissi_* Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Har så lyst å lage en deilig dessert - gjerne med bringebær,blåbær,vaniljekrem? har prøvd den med pikekyss,krem og rips....og den er god. Men har så lyst å prøve noe anna. kanskje litt sjokolade i? blir veldig glad om noen kan tipse meg :-)) Hilsen dame på 30
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Jeg er veldig glad i en blanding av blåbær og banan med vaniljesaus til. Evt bytte ut blåbær med rips. MmmmmmMMMmmmm...
Gjest Gjest_P_* Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Det høres ut som trifle, det der. Biter av småkaker, fingerkjeks eller (min favoritt) sukkerbrød i bunn av en skål. Ikke så tykt lag, men over hele bunnen. Legg på det du vil ha av bær, søt litt hvis de er sure. Sleng på en skvett likør, konjakk, eller noe annet du liker. Legg et godt lag vaniljekrem (hjemmelaget) over. Legg et tynt lag pisket krem over der igjen. Litt raspet sjokolade på toppen. Hvis du har frosne bær blir det best om du lar dem renne av litt før du har dem på. Kakebunnen skal bli dynket med saft fra bærene og likøren, men hvis du bruker frosne bær direkte blir det for vått. Ellers er mengdene etter smak og behag. Godt er det åkkesom. Eller du kan lage en bærterte. Lag tertedeig, fyll en paiform, stek. Avkjøl. Legg et godt lag (hjemmelaget) vaniljekrem i. Fyll på med det du får plass til av bær. spis. Eller, enda enklere, lag mousse av bær og spis med vaniljekremen til. Jeg liker å kjøre frosne eller halvfrosne bær i foodprosessor til glatt, ha i sukker til passe søtt. Bløt en gelatinplate, smelt i 2 ss kokende vann, ha i bærmosen mens mølla går. Server straks. Eller lag en brownie eller fondant, server med tinte, avrente, evt mosede bær og vaniljekrem. Snadder det også.
Fat Sally Lee Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Denne blåbærdesserten er fantastisk god, og veldig lett å lage!
tineline Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Den beste (og enkleste) bærdesserten jeg vet om, er bringebærkrem; gjerne oppi små terteskall eller med mandelflarn til: Pisk krem med sukker. Rør inn (tinte) bringebær. voila! Er også veldig glad i yoghurt naturell (gjerne en tykk type) med varme bær, knuste nøtter og honning på toppen! Men den passer nesten bedre som en hverdagsutskeielse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå