Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #1 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg skal begynne å bruke sminke, på tide i en alder av 23, men trenger hjelp! Kan noen fortelle meg hvilke produkter jeg trenger, samt hvordan jeg legger en god basis-sminke? Jeg får ikke sett videoer fra f.eks youtube på pc-en min, så må ha "oppskrift" skriftlig. Jeg har litt uren hud med ujevn farge, så jeg trenger foundation og concealer som dekker godt. Bortsett fra det aner jeg ikke hva jeg trenger. Vil legge sminke som synes, ikke bare litt mascara og lipgloss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilandry Skrevet 4. mars 2010 #2 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg skal begynne å bruke sminke, på tide i en alder av 23, men trenger hjelp! Kan noen fortelle meg hvilke produkter jeg trenger, samt hvordan jeg legger en god basis-sminke? Jeg får ikke sett videoer fra f.eks youtube på pc-en min, så må ha "oppskrift" skriftlig. Jeg har litt uren hud med ujevn farge, så jeg trenger foundation og concealer som dekker godt. Bortsett fra det aner jeg ikke hva jeg trenger. Vil legge sminke som synes, ikke bare litt mascara og lipgloss. Jeg anbefaler deg å ta en liten titt på bloggen min, der har jeg skrevet om alt fra basis sminke, hvordan legge foundation, hvordan fremheve ansiktet (skulpturering) m.m.. Itillegg kommer jeg med flere og flere øyelooker med bilder etterhvert, jeg skriver trinn for trinn. Og om du lurer på noe der, så er det bare sende meg en e- post eller spørre i kommentarfeltet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #3 Del Skrevet 4. mars 2010 Du burde kjøpe en bok om sminkelegging, som Vendelas eller Jemma Kidds. det du trenger er iallefall: Foundation Concealer Pudder (løst eller fast eller begge deler) Higlight Blush Lys baseøyenskygge Mørk lilla eller grå øyenskygge til sotede øyne Mellomfarget øyenskygge til hverdags 4-5 leppestifter Øyenmakeup-primer Eyeliner (flytende eller gele) Kajal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #4 Del Skrevet 4. mars 2010 Du burde kjøpe en bok om sminkelegging, som Vendelas eller Jemma Kidds. det du trenger er iallefall: Foundation Concealer Pudder (løst eller fast eller begge deler) Higlight Blush Lys baseøyenskygge Mørk lilla eller grå øyenskygge til sotede øyne Mellomfarget øyenskygge til hverdags 4-5 leppestifter Øyenmakeup-primer Eyeliner (flytende eller gele) Kajal Glemte såklart MASCARA! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 4. mars 2010 #5 Del Skrevet 4. mars 2010 Altså, jeg syntes lista over ble litt vel lang for en "nybegynner" som skal ha basissminke.. Her er det sikkert mange forskjellige meninger om hva som er basissminke, men for min del er det: -Foundation -Concealer -Løst pudder -Blush -Øyeskygge -Mascara -Farge til øyebryn -Eyeliner Jeg bruker også primere, både under foundation og øyeskygge, men jeg ventet med å kjøpe det til jeg hadde prøvd en del forskjellig sminke og visste litt bedre hva slags behov jeg hadde. Med tanke på øyeskygge, så ville jeg ha prøvd meg litt frem for å finne ut hvilke farger du kler. Jeg har mye sminke, men har f.eks fint lite lilla, for det får meg til å se ut som en klovn. Noen kler det, jeg kler ikke så knalle farger.. så med tanke på farge syntes jeg det er vanskelig å si noe spesifikt, iom at vi kler såpass forskjellige ting. Highlight, solpudder og diverse andre ting har jeg også, men jeg ser ikke på det som basisprodukter. En ting som for meg er et basispodukt, selv om det ikke er sminke, er en god fuktighetskrem til bruk under sminken. Jeg ville også ha satset på å kjøpe gode børster før man kjøper highlightere og alle regnbuens farger i øyeskygge. Men som sagt, dette er smak og behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quirky Skrevet 4. mars 2010 #6 Del Skrevet 4. mars 2010 En som er nybegynner på sminke trenger vel strengt tatt ikke 4-5 leppestifter sånn til å begynne med...jeg ville satset på: Mascara Eyeliner Et par øyenskygger, for kveld og dagbruk Øyenskyggeprimer (jeg ser på det som et basisprodukt, for primer er uunnværlig for meg) Foundation Concealer Rouge i en nøytral tone Pudder (selv foretrekker jeg fast pudder, du trenger ikke begge deler. Mange faste puddere kan tas med i håndveska, stort pluss) En eller to leppestifter/glosser (alt etter hva man foretrekker, liker selv ikke gloss) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Michelle_* Skrevet 4. mars 2010 #7 Del Skrevet 4. mars 2010 http://micheaa.blogg.no her har jeg mange flotte tips om god sminke og hva du trenger for en spesiell look:)Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frua Skrevet 4. mars 2010 #8 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg anbefaler deg å kjøpe prøvekrukker på mineralsminke! Jeg liker best Everyday minerals. Det er kjempebillig og man har råd til å prøve seg litt fram. Masse fint der :)Du får små krukker som faktisk varer en stund. Andre Merker som er verdt å teste er Tikei og Mineralissima. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 4. mars 2010 #9 Del Skrevet 4. mars 2010 Basisprodukter for meg er: - Foundation, bruker enten denne flytende eller denne løse mineralfoundationen. - Concealer, bruker denne flytende concealerpennen og av og til denne mineralconcealeren. Den har jeg bestilt i prøvestørrelse, varer evig. - Solpudder, bruker dette og/eller warmth fra i.d. - Blush, bruker denne akkurat nå, men har ikke noen favoritt - Øyeskygge, liker ikke når den er intens og har nok med denne paletten både til fest og hverdags. - Mascara, bruker denne nå men bytter hver gang... - Gloss, har mange forskjellige, men liker godt juicy tubes, chanel og guerlain - Leppestift, har bare et par stykker fra chanel Noe av dette bruker jeg skjelden, slik som leppestiften..men kunne ikke tenkt meg å ikke ha det heller, til litt mer spesielle anledninger. Godt verktøy er et must, jeg foretrekker naturhårsbørster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #10 Del Skrevet 5. mars 2010 Godt verktøy er et must ja, men naturhår passer ikke alle proukter. Til kremskygge, kremblush, concealer og andre kremete produkter skal du bruke en børste med syntetiske hår. Til pudderskygge, pudder og rouge er naturhår best. Det ts trenger er et par gode børster til øyenskyggelegging, concealer, foundation, blush og pudder. Jeg anbealer børster fra Mac. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest som skrev utfyllende liste Skrevet 5. mars 2010 #11 Del Skrevet 5. mars 2010 ts ville ha makeup som synes, og da synes jeg alle produktene jeg nevnte er essensielle. Hvis du først skal bruke makeup, og vil ha et resultat som synes, er ikke foundation og en tilfeldig øyenskygge nok. Noen som vil ekspertimentere med makeup bør ha en god samling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetThemEatCake Skrevet 5. mars 2010 #12 Del Skrevet 5. mars 2010 Jag skulle ta hand om huden ordentligt först. Påför alltid en bra fuktkräm innan du sminkar dig och låt den sjunka in ordentligt. Därefter kan du klappa in lite eventuell foundation (lite ljusare än din egen hudton), främst runt näsvingar och på haka, där du är röd helt enkelt. Därefter borstar du på lite löspuder och sedan eventuellt lite rouge på kindbenen. En fransböjare är ett måste! Ibland räcker det med den och maskara känns överflödigt. Eyeliner och sådant kan du gärna hoppa över om det är ett "vardagligt" resultat du vill ha. Jag rekommenderar Maybelline Dream Matte Mousse foundation! Den täcker bra, men ser ändå naturlig ut. Och jag älskar konsistensen, haha. Jag testade Lumene mineralfoundation nyligen men tycke inte så mycket om den.. När det gäller concealer så tycker jag alltid att det ser bäst ut utan. Det ser lätt "kakigt" ut om man är ovan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 5. mars 2010 #13 Del Skrevet 5. mars 2010 Det jeg gjør normalt sett når jeg sminker meg, er å bruke lit tid på underlaget, selve huden. Fyller så på med flere produkter til jeg har oppnådd hvor sminket resultat jeg vil oppnå. - Renser og fukter ansiktet i god tid før make up legges, så fukt rekker å trekke inn. - Påfører grønn concealer ved nesevingene, på røde områder og småkviser hvis jeg har noen (Mint fra EM). - Påfører en lys concealer på samme områder, pluss området rundt/under øynene (Multitasking fra EM) - Blander foundation og påfører med kabuki i hele ansiktet, jobber gjerne litt med den, påfører i flere omganger til ønsker resultat er oppnådd (som regel Mulittasking, Light tan og Medium beige fra EM). - Påfører et tynt lag finishing dust eller kaolinpudder (EM). - Legger highlighter i øyekrokene og under brynene (aussie perk me up? fra EM). - Blush i kinnene (varierer farge, men alltid EM) - Sort tynn eyeliner, kun på øvre øyelokk - Mascara, varier mellom forskjellige sorter. Dette er den vanlige make upen jeg bruker. Noen ganger bruker jeg solpudder og jobber med ansiktet (skygge/highlight). Om jeg vil legge skygger, er det bare å fortsette - for fest blir det skygger og litt glitter og stas, men underlaget er alltid det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarindrelle Skrevet 5. mars 2010 #14 Del Skrevet 5. mars 2010 Dersom du aldri har brukt særlig mykje sminke før, så kan det være lurt å heller investere litt ekstra på å bestille time hos ein make-up artist, som f.eks på Make Up Store om du har det i nærheten. Det koster nok gjerne litt ekstra, men då vil du få god hjelp i korleis du skal bruke sminken, og du kan kjøpe akkurat den sminken som make-up artisten har brukt på deg. Dei vil også kunne finne den sminken som passer for din hudtype, istedetfor at du selv skal prøve å feile med mange ulike typer sminker Har selv aldri gjort dette, men hadde ei venninne i litt lignande situasjon som deg, og ho gjorde akkurat dette og var svært fornøyd med det =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #15 Del Skrevet 5. mars 2010 Om du vil synes i mengden er denne bloggen verd en tur innom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 5. mars 2010 #16 Del Skrevet 5. mars 2010 (endret) KOSTER Kjøp skikkelige koster! MAC-kostene er fantastiske hvis du har god råd. De viktigste for øynene (synes jeg) er 239 for vanlig påføring, 219 til presisjonsarbeid og 217 til blending. Hvis du ikke vil bruke 2-300 kr på en kost, så har Sigmamakeup.com billige etterligninger til $9 ca pr kost + porto. SS219 - Pencil Brush, SS239 - Eye shading brush og SS224 - Tapered blending brush (blendekost, ikke så veldig ulik 217). ØYENSKYGGER Ellers er det mange som sverger til disse 88-palettene fra costal scents (vet ikke om jeg skrev det riktig). De skal ikke være så dyre, og da har du en drøss med farger å eksperimentere med! Du kan også kjøpe billige vareprøver på øyenskygger på f.eks. everydayminerals.com og allcosmeticswholesale.com (sjekk porto før du betaler. Jeg kjøpte en kost der engang, og synes portoen var litt dyr)! Skal øyenskyggen vises (og vare hele dagen), så må du ha en øyenskyggeprimer! Urban Decay Primer Potion passer best om du har fet hudtype, og Too Faced Shadow Insurance passer de med mer tørr hud. De er begge fantastiske!! MASCARA Her må du tenke litt hva du vil den skal gjøre. Hvordan er vippene dine allerede? Trenger du "krøll"? trenger du lengde? fylde? Skal den være vannfast? Her blir det nok mye prøving og feiling. Men du sparer ihvertfall noen bomkjøp med å konsentrere deg om de typene som skal gi deg det du ønsker. Eyeliner bør du også ha. Kanskje du vil påføre skygge med en eyelinerkost? Eller kjøpe en flytende? TIPS: Skal du tegne en "vipp" ytterst ved øyet, så la den følge buen under øyet, og peke mot enden av øyebrynet! FOUNDATION: Styr unna H&M-merkene! Hvis mineralfoundation i pudderform er noe for deg, så prøv ut everydayminerals.com og tikei.se. Tikei har også en super kabuki-kost til en billig penge! Everydayminerals har 4 typer foundation tilpasset forskjellige hudtyper (smart!). Litt stress å finne riktig farge, men det er det vel uansett hvilken foundation du skal kjøpe over nett. Heldigvis kan du kjøpe billige vareprøver, så du slipper å blakke deg helt i prossessen! Mange liker flytende foundation, eller mousse, osv. Her kan jeg ikke komme med noen anbefalinger! HUSK! Foundation skal bare jevne ut huden, ikke skjule den! Og den skal være samme farge som huden din! Gå gjerne over med et finishing powder (transparent pudder) for å gjøre alt mindre blankt. Mange bruker primer under (eller over?). Det gjør ikke jeg, så her kan jeg ikke anbefale noe. CONCEALER: Her har jeg ikke funnet noe bra selv :/ Så jeg håper du får noen gode tips her :D BLUSH: Ikke noe spesielle anbefalinger her. De sitene jeg har nevnt over har masse billig, og du kan kjøpe et hav av prøver for å finne DIN(E) favoritt(er). Min favoritt er derimot fra ID (Warmth). Veldig naturlig. LEPPENE: Skal sminken synes, så må du ha noe også her. Men det kan være lurt å ikke ha for dramatiske lepper om du har dramatisk øyesminke. Ha fokus på en av delene. HUSK HUSK HUSK! All sminken skal av - HVER KVELD! Kjøp deg en rens som fjerner rubbel og bit, og husk å smøre deg inn med nattkrem om natten (øyekrem rundt øynene) og dagkrem om dagen under foundation! Husk shiny hår, lekre negler, og en dæsj deilig parfyme Jeg har sikkert glemt noe her Men du har jo fått så mange gode tips her oppover i tråden uansett Forresten; Hvorfor fungerer det ikke med Youtube hos deg? Det må du prøve å få fikset! For det er utrolig mye å lære der! Både påføring og reviews av produkter Endret 5. mars 2010 av Jade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quirky Skrevet 6. mars 2010 #17 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) När det gäller concealer så tycker jag alltid att det ser bäst ut utan. Det ser lätt "kakigt" ut om man är ovan. Det kommer vel strengt tatt an på om concealeren man bruker er god, og om verktøyet er bra. En concealer fra et billigmerke kan nok lett bli kakete, spesielt om man er nybegynner, men f.eks concealeren jeg bruker, Studio Sculpt fra MAC, som jeg legger med en concealerkost fra Japonesque, er lett å legge og ser ikke kakete eller unaturlig ut, trass i at den har tykk konsistens og dekker veldig godt. Til ts, som ville ha en concealer som dekker godt, vil jeg anbefale både MAC Studio Sculpt og en god concealerkost- den fra Japonesque er relativt rimelig i forhold til f.eks concealerkostene fra MAC, og minst like bra. Endret 6. mars 2010 av Quirky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetThemEatCake Skrevet 6. mars 2010 #18 Del Skrevet 6. mars 2010 Det kommer vel strengt tatt an på om concealeren man bruker er god, og om verktøyet er bra. En concealer fra et billigmerke kan nok lett bli kakete, spesielt om man er nybegynner, men f.eks concealeren jeg bruker, Studio Sculpt fra MAC, som jeg legger med en concealerkost fra Japonesque, er lett å legge og ser ikke kakete eller unaturlig ut, trass i at den har tykk konsistens og dekker veldig godt. Til ts, som ville ha en concealer som dekker godt, vil jeg anbefale både MAC Studio Sculpt og en god concealerkost- den fra Japonesque er relativt rimelig i forhold til f.eks concealerkostene fra MAC, og minst like bra. Jag sa att det kan se kakigt ut om man är ovan. Dessutom så kan det lätt se ännu värre ut om man har kviser och sådant, om man inte vet hur man gör. Men det är väl bara att experimentera? Jag skrev ju bara vad jag tycker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #19 Del Skrevet 6. mars 2010 Jag sa att det kan se kakigt ut om man är ovan. Dessutom så kan det lätt se ännu värre ut om man har kviser och sådant, om man inte vet hur man gör. Men det är väl bara att experimentera? Jag skrev ju bara vad jag tycker. Du har selvsagt lov til å si hva du mener, ville bare ikke at ts skulle være redd for å bruke concealer, siden hun sier i åpningsinnlegget at hun ville ha noe som dekker godt, og alternativet-lag på lag med tung foundation for å dekke over i stedet for å bruke concealer på utvalgte områder vil neppe se bra ut. Så i stedet tipset jeg om en concealer og en kost som vil gjøre det lett for selv en newbie å få et pent resultat. Det kan selvsagt bli kakete når en nybegynner prøver seg på hva det skal være av sminke, men øvelse gjør mester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå