addict Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Hei! Sitter med et lite dilemma her, og lurte på om noen kunne komme med synspunkter og skal du være frekk så kan du la være å svare Jeg, min mor, min søster og min samboer bestilte SPA-hotell i sverige påskehelga, for å kose oss sammen, men også for å feire bursdagen min. Jeg blir 20 år den dagen vi reiser Vi betaler turen med egne penger. Etter vi hadde bestilt fikk sambo spørsmål om å bli med å jobbe noen timer utenfor byen i hele påska. Det er snakk om ca 4 dager, og såklart i hele påskehelga. De få jo dobbel lønn på helligdager, og det kommer jo godt med. Likevel så er det usikkert hvor mange timer han skal komme til å jobbe. Det kan være alt fra 4 - 12 timer dagen, og det kan jo komme mye penger ut av det. Kanskje 8000 kr på det meste? Usikker.. Han kan takke nei, og har overlatt valget helt til meg. Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre? Selvfølgelig så vil jeg ha han med på luksus-spa og feire bursdagen min, jeg er jo gravid og det er nok siste gangen vi får sjansen til å kose oss på den måten på veldig lenge. Vi har også betalt for hotellet og inngangen til spa-avdelingen, så blir han ikke med må vi likevel betale. Det er ikke snakk om MYE penger, men likevel en kjip tusenlapp. Føler også han fortjener å slappe av, han har stått på mye i det siste ang jobb og jobbsøking, og at jeg sender han på jobbhelg kommer til å gnage litt på samvittigheten. Likevel så føler jeg at det blir egoistisk å velge at han skal bli med. Han er en jobb-person og stiller gjerne opp på jobbinga. Bestekompisen hans jobber jo også der, så de kommer nok til å kose seg skikkelig. Han har gitt uttrykk for at han har lyst til å dra. Vi trenger jo penger siden vi skal flytte, men det er så usikkert hvor mye han kommer til å få inn på denne helga og om det blir "verdt" det. Som sagt så vil han gjerne vil begge deler, men jeg har fått bestemme siden det er bursdagen min og vi allerede har bestilt turen. Føler meg egoistisk uansett hva jeg velger Så, hva ville du gjort?
Rosalie Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Siden dere trenger pengene bør vel ingen av dere dra.
nessi Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Synes du skal la han få jobbe hvis han vil. Du kan jo kose deg med moren din og søsteren din - koselig jentetur. Kanskje du har en venninne som kan bli med istedenfor han?
addict Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2010 Ingen venninne som kunne bli med dessverre :\ og ja, tenker jo såklart at jentetur uansett kommer til å bli kjempefint, JEG kommer jo uansett til å storkose meg men får litt dårlig samvittighet av å sende han på jobb og selv dra på hotell-weekend, samtidig for at jeg får dårlig samvittighet for å ta han med fordi "jeg vil ha han der". Han har jo lyst til å bli med, men er litt jobboholiker og klarer ikke velge Wadjet: Har tatt meg råd til å dra og satt av penger til det, så den tusenlappen skal jeg jammen unne meg mamma spanderer maten på turen også, så det er ikke slik at jeg ruinerer meg på turen.
Gjest Gjest_Mebo_* Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Det var litt av en situasjon.. Men siden har har latt valget være ditt, synes jeg du skal vri en smule på situasjonen. Spør ham om han kan være veldig ærlig og si hva han selv vil. Vær ukritisk og ikke angrip ham om han velger jobben fremfor SPA-turen (og deg). Dere trenger tross alt pengebe, ikke sant? Men samtidig hvis han velger SPA-turen og deg, må du passe på å ikke nevne dette med jobben. Han kan kanskje få dårlig samvittighet for at han koser seg mens dere trenger pengene. Prøv å se dette fra forskjellige vinkler. Lykke til
addict Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2010 Takk for svar Huff ja, det er jo en luksussituasjon for min del men likevel en vanskelig avgjørelse da jeg gjeeerne vil kose meg med sambo i påskehelga og feire bursdagen min sammen, men likevel så kommer pengene godt med og han ikke har noe imot å dra... Sukk! Kom gjeeerne med flere synspunkter, kanskje noen har noen fler for og imot som jeg ikke har tenkt på. Jeg prøvde å si at "du får bestemme selv!", men da fikk han kjeeeempeprobler og valget ble rett og slett vanskelig for han og...
Gjest Vilma Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Om han vil jobbe og dere trenger pengene så send han på jobb. Vil han derimot være med på spa så tar du han med. Han må da selv kjenne på hva han ønsker mest?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 Slå mynt og kron om det, så slipper dere å tenke på det og bekymre dere for valget?
addict Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2010 (endret) Haha ja den var jo ikke dum Vi prøvde å si at "vi bestemmer oss for DET og slik blir det!"... Meeeeen så ble det vanskelig igjen da... Det "riktige", med tanke på situasjonen, er vel kanskje å sende han på jobb. Men årrh, gjett om det kommer til å bli småvanskelig å kose seg i spa når jeg vet at sambo må stå å jobbe, i stedet for å ligge ved siden av meg å slappe velfortjent av... også er det "min feil" at han kommer til å være sliten etter helga og jeg kommer til å være helt uthvilt. Hvor viktig er pengene som kommer inn på konto og hvor viktig er det å gi han en drømmehelg hvor han kan slappe av, vi kan feire bursdagen og kose oss en siste gang før vi blir foreldre. SUKK! Vilma: ja vi prøvde på det, han VIL være med på weekend, men han trekkes mot den andre siden av pengene som kommer utav jobbhelga. Problemet er at vi ikke klarer helt å veie opp hva som betyr mest... Endret 4. mars 2010 av addict
Gjest Råd Skrevet 4. mars 2010 #10 Skrevet 4. mars 2010 Penger eller slappe av - vanskelig da begge deler sikkert er kjærkomne. Men en ferie trenger alle, så hvorfor ikke gjøre som planlagt - jobbe kan han alltids gjøre senere, men å slappe av å nyte påsken med kjæresten, god mat og samvær når du enda ikke har armene opptatt med barn - det er kanskje ikke så mange muligheter til det senere. Jeg ville valgt fritid med kjæresten - rett og slett fordi livet skal være mer enn jobb... Men har dere veeeldig dårlig råd, ikke råd til husleie eller annet, så må man jo prioritere annerledes, har dere ikke så dårlig råd, dere klarer dere uansett - så dra begge to. God påske!
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #11 Skrevet 4. mars 2010 Er du nå så sikker på at det blir "drømmehelg" for parforholdet når du har med søster og mor?! Det blir lite kyssing og kåing når mor er i nærheten.. Og av egen erfaring; spahelg gjør deg døsig og slapp. Liten sjangs for mye sex altså. Kanskje du heller skal nyte jenteturen og heller gi han litt av ditt overskudd når du kommer hjem? Ikke si på forhånd hva du skal gjøre med eller for ham. Men legg noen fine planer slik at dere kan kose dere litt ekstra når du kommer hjem igjen.
kontorstol Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 Etter å ha lest litt tråder fra deg er det vel ingen tvil om at dere trenger de pengene, send han på jobb.
Gjest løå Skrevet 4. mars 2010 #13 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror du vil at han skal jobbe, innerst inne. Om ikke, så hadde du ikke vært i tvil. Du vil ha pengene, og prøver å finne gode grunner til at han skal jobbe. Å sette de to tingene opp mot hverandre, blir bare tull. Det er en ærlig sak å si det som det er, isteden for å prøve å finne på all verdens unnskyldninger.
addict Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror du vil at han skal jobbe, innerst inne. Om ikke, så hadde du ikke vært i tvil. Du vil ha pengene, og prøver å finne gode grunner til at han skal jobbe. Å sette de to tingene opp mot hverandre, blir bare tull. Det er en ærlig sak å si det som det er, isteden for å prøve å finne på all verdens unnskyldninger. Nja, det er vel heller andre vegen vi bestemmer gang på gang at han skulle dra å jobbe, men så ser jeg på bildene fra hotellet og slikt, og ombestemmer meg like fort igjen Kontorstol: det har ordnet seg mye ang pengene, tidligere så hadde han kun litt jobbing i mnd, men har klart å få mye mer nå, samtidig som han søker aktivt på 100%-stillinger. I tilleg så hadde jeg fått feiliniformasjon fra nav, så situasjonen har forbedret seg masse Vi har ikke MYE penger, men ang husleie osv så bor vi gratis hos min mor mens vi venter på at leiligheten skal bli klar, og flytter ikke i egen leilighet før i juni. Derfor har vi litt ekstra til overs akkurat nå :)Sparekontoen har jo alltid godt av ekstra tilskudd, og det er jo dit pengene fra jobbhelga kommer til å gå. Og ja, at det blir en fin helg selv om vi har med mor og lillesøster, det er det ingen tvil om! De ser på han som nær familie og omvendt. Ang sex så er ikke det et tema for tiden uansett... Graviditeten har ikke akkurat jobbet til min fordel på det området. Ang drømmehelg så tenker jeg ikke på en kjæresteur hvor vi skal sitte oppå hverandre hele helga, men en tur hvor begge kan slappe av, kose seg og ha det fint med familien og spise god mat.. Selv har jeg lyst til å si BLI MED, men så kommer han med alt det fornuftige penge-prioriterings-snakket. Han er så mye mer fornuftig enn meg, og lar ofte fornuften gå over det han har lyst til.. Huff nå babler jeg bare.
addict Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #15 Skrevet 4. mars 2010 Han skulle få jobb-lista i kveld, så kan vi se hvor mange timer det er snakk om. Er det snakk om 12 timer dagen med dobbel lønn så prioriterer vi at han jobber og får pengene. Er det snakk om få jobbtimer så kan han være med på spa i stedet. Hørtes det fornuftig ut?
einna Skrevet 4. mars 2010 #16 Skrevet 4. mars 2010 Han skulle få jobb-lista i kveld, så kan vi se hvor mange timer det er snakk om. Er det snakk om 12 timer dagen med dobbel lønn så prioriterer vi at han jobber og får pengene. Er det snakk om få jobbtimer så kan han være med på spa i stedet. Hørtes det fornuftig ut? Det høres fornuftig ut!
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #17 Skrevet 4. mars 2010 Dere beswtillte tur, så fikk han mulighet til å jobbe litt. Skal jeg være helt ærlig så tenker jeg at kameraten kanskje har skaffa ham dette tilbudet slik at kjæresten din skal slippe å være med på turen. Tror ikke spa, svigermor og svigersøster er en ferie for ham hvor han klarer å slappe godt av slik du beskriver at det er planen. Uansett hvor godt de kommer over ens så tror jeg det er langt kjekkere for din kjære å være hjemme, jobbe litt og drikke øl med kompisene sine på kvelden heller enn å være med dere jentene på spa. Men det er nå mine tanker i alle fall.
addict Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 4. mars 2010 Dere beswtillte tur, så fikk han mulighet til å jobbe litt. Skal jeg være helt ærlig så tenker jeg at kameraten kanskje har skaffa ham dette tilbudet slik at kjæresten din skal slippe å være med på turen. Tror ikke spa, svigermor og svigersøster er en ferie for ham hvor han klarer å slappe godt av slik du beskriver at det er planen. Uansett hvor godt de kommer over ens så tror jeg det er langt kjekkere for din kjære å være hjemme, jobbe litt og drikke øl med kompisene sine på kvelden heller enn å være med dere jentene på spa. Men det er nå mine tanker i alle fall. Hehe, det er nok ikke tilfellet Han var selv med på å bestille turen og har veldig lyst til å bli med, men vi blir som sagt revet imellom kos eller penger. Kompisen er også veldig god venn av meg, så han hadde ikke ordnet med noe jobbtilbud på bursdagen min kun for at sambo skulle "slippe unna". Det er uansett ikke noe alternativ å jobbe litt og drikke øl med kompiser, da de skal reise vekk, bo i enkle leiligheter uten tv og stå vakt på afterskiene osv. De skal altså passe på de som drikker, og ikke drikke selv. Så noe rom for kos sånnsett, blir det ikke om han drar på jobbtur. De har ikke lov til å drikke alkohol siden de skal jobbe. Er derfor jeg får spesielt dårlig samvittighet.. Hadde det vært en "guttetur" hvor det var rom for kos og avslapning og øl så hadde det vært noe annet, og vi jentene kunne dratt på spa. Men det er altså ikke tilfellet. Det er heller ikke snakk om at han synes det er kjipt å dra med søsteren min og min mor, det er noe han selv har vært med å ta initiativ til. Var vi som foreslo turen og fant hotell Det er jo ikke bare spa heller, men vi skal stå i bakken, dra på badeland og gjøre andre fine ting også. Men som sagt, han skulle visst allerede få vaktlistene, så får vi se om det er noe som blir "verdt" det. Er det lite jobbing og likevel noe som kan arbeides opp igjen så blir han med på hotell, hvis det er snakk om gode inntjeninger så "griper han jobbsjansen". Uansett hva jeg evt føler om det ubesluttsom, meg?
Holar Skrevet 4. mars 2010 #19 Skrevet 4. mars 2010 Greit nok at dere vil ha bruk for de ekstra pengene. Men jeg tror dere også bør tenke på en ting som fort blir glemt når man jobber mye. Det er lett å brenne seg ut, slik at jobben blir et ork. Derfor synes jeg du skal ta han med på turen. Det er godt mulig han tenker mye av det samme som deg, at han har lyst til å være med, men føler seg "forpliktet" til å skaffe penger til familien. Gi han en stor klem du, og si at du helst vil ha han med deg. Når vil der få tid neste gang? Og tro du meg - et hvert forhold har godt av å koble ut fra hverdagens slit og mas en gang i mellom.
Rosalie Skrevet 4. mars 2010 #20 Skrevet 4. mars 2010 Greit nok at dere vil ha bruk for de ekstra pengene. Men jeg tror dere også bør tenke på en ting som fort blir glemt når man jobber mye. Det er lett å brenne seg ut, slik at jobben blir et ork. Derfor synes jeg du skal ta han med på turen. Det er godt mulig han tenker mye av det samme som deg, at han har lyst til å være med, men føler seg "forpliktet" til å skaffe penger til familien. Gi han en stor klem du, og si at du helst vil ha han med deg. Når vil der få tid neste gang? Og tro du meg - et hvert forhold har godt av å koble ut fra hverdagens slit og mas en gang i mellom. Nå jobber han godt under full stilling, da, så faren for utbrenning er ikke særlig overhengende. Det er heller ikke lenge siden dette paret var på utenlandstur en langhelg. Addict: Har dere fått sett på vaktlistene enda?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå