Gjest Pusedamen Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Huff av meg. Det er bare krangling om dagene her i huset. For ett år siden kom mannen min hjem med en hund som en kamerat av han har hatt i to år Kammeraten flyttet til statene sammen med damen, og spurte mannen min om han ville ha hunden. Noe han takket ja til uen å høre med meg. Vi hadde snakket litt om å få hund så jeg gikk med på at vi tok den inn under de forhåndsreglene at vi skulle oppdra den til å bli en lydig og sosial hund. Hunden er en tispe på ca 3 år blandingsrase, mye collie. Hun har ett veldig godt gemytt og er veldig sosial. MEN mannen min har helt viktet meg når det kommer til å oppdra henne. Han mater henne med bordet, så så fordt det lukter mat i huset så har jeg en hund som flyr att og rram og tigger hele tiden. Han begynnte å la hunden ligge i sofaen når jeg ikke var hjemme, så nå på natten så ligger hun i sofaen. Klarer ikke å få henne til å slutte med det. Prøvde og dekke soffaen med teppe, men da reier hun opp og soffaen som er relativ ny begynner å bære preg av en stor hund som graver i den. Og så er den full av hår hele tiden. Disse tingene begynner virkelig å tære på meg. Jeg klarer ikke holde henne lydig når han er hjemme for hunden vet hvem hun skal tigge på og mase på når hun vil ha noe. Nå er alt bare dumt her. Jeg angrer på hunden mannen og alt sammen. Kan ikke skjønne at vi har klart å skape ett stort problem ut av dette. Men det plager meg at vi hadde en avtale om hvordan vi skulle oppdra hunden og han bare snur ryggen til og lar huden bli mye vannskeliger å ha med å gjøre uten at han bryr seg. Hvodan kan jeg klare å få oppdrat hunden alene når jeg har en man som ikke støtter meg og som hunden tvinner rundt fingeren.
Gjest Huffsa Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 Dere må bli enige om hundeoppdragelsen! Det nytter ikke at du ikke tillater hund i sofaen mens han syntes det er greit. Da vil hunden bare la vær å ligge i sofaen når du ikke er tilstede, men hoppe opp med en gang du drar eller sover. Dere burde møtes på halveien, f.eks at hunden får sin egen (nedslitte) sofa men den skal ikke ligge i menneskesofaen ( er noen på finn.no som gies bort). Eller f.eks at den ikke skal mates NÅR dere spiser, men kan få noe godt når dere er ferdige. Du må sette deg ned å prate med kjæresten din, og dere to må sammen finne ut hva som er viktig og ikke. Hunden blir kjempeforvirret dersom den får lov noen ganger, og andre ganger får den kjeft. Det går rett og slett ikke at dere har forskjellige regler på så mange og så viktige ting.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Hundeoppdragelse er som barneoppdragelse: man belønner god oppførsel og ignorerer (demonstrativt)/ irettesetter negativ oppførsel.
Gjest Gjest_eva_* Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Høres ut som om du må oppdra kjæresten din også... Men du må nok få han til å innse alvoret, og hvor stort problem det faktisk er (høres ut som om han ikke syns det er noe problem, han syns nok bare du er masete og vanskelig)! Har man tatt til seg en hund, så MÅ man ta ordentlig vare på den også, og det inkluderer oppdragelse også. Foreslår at du viser han disse innleggene, hehe Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #5 Skrevet 6. mars 2010 Dette er ikke bra for hunden! Dyr skal behandles konsekvent. Du burde ta deg en alvorsprat med mannen din. Han høres mildt sagt noe respektløs ut...
Gjest jep Skrevet 6. mars 2010 #6 Skrevet 6. mars 2010 Liker mannen din:D er ingen fare at hunden din ligger i sofaen:-) bare kos det! skjønt om det skulle være værre!!
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #7 Skrevet 6. mars 2010 Liker mannen din:D er ingen fare at hunden din ligger i sofaen:-) bare kos det! skjønt om det skulle være værre!! Du har ikke helt forstått problemstillingen, eller? Trådstarter VIL IKKE at hunden skal være i sofaen, men mannen hennes er mer opptatt av å føye seg etter hunden enn å høre på sin kones ønsker. Det er ikke "kos" å få sofaen herpet av en stor, gravende, røytende hund. Ei heller er det "kos" å ha en hund som tigger. Man gjør forøvrig ikke hunden noen tjeneste ved å skjemme den bort! Hunder skal behandles som hunder - konsekvent og fornuftig. Dersom trådstarter og mannen hennes behandler hunden ulikt, vil hunden bare bli usikker og forvirret, og enda vanskeligere å ha med å gjøre. Før trådstarter eller mannen hennes forsøker å trene denne hunden, er de helt nødt til å bli enige om noen felles retningslinjer og prinsipper!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå