Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #1 Skrevet 4. mars 2010 Kjøpte meg en en ergometersykkel for en stund siden, og har syklet 15 min hver dag.. er dette for lite? Hvor lenge bør jeg sykle for å gå ned i vekt og få bedre kondisjon? Skal ned ca 7 kilo og trener styrke 3 dager i uka i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #2 Skrevet 4. mars 2010 All trening er bedre enn ingen trening. Er 15min alt du har tid til, greit. Men har du litt bedre tid så deg heller en 30min "tur". Det er bra å variere litt på motstanden slik at det blir litt intervall. Feks starte rolig i 5min, sett på mer motstand og trø i feks 3min, roligere med lavere motstand igjen i ett minutt og på igjen med tyngre. Om du ser tegningen. Sakte trøing mens man glor på tv blir gjerne ganske ineffektivt.
Wiggins Skrevet 4. mars 2010 #3 Skrevet 4. mars 2010 Kjøpte meg en en ergometersykkel for en stund siden, og har syklet 15 min hver dag.. er dette for lite? Hvor lenge bør jeg sykle for å gå ned i vekt og få bedre kondisjon? Skal ned ca 7 kilo og trener styrke 3 dager i uka i tillegg. 15 minutter er nok alt for lite til at du vil gå noe særlig ned i vekt eller få noe bedre kondisjon. Jeg har ikke tid til å skrive detaljert om kondisjonstrening nå, kanskje jeg kan få gjort det i kveld, men du må ha økter på minst 30 minutter, helst opp mot en time etterhvert.
Gjest TS Skrevet 4. mars 2010 #4 Skrevet 4. mars 2010 Ok, takk for svar! Så hvis jeg klarer å sykle en time om dagen de dagene jeg ikke er på treningsstudio, så vil jeg gå ned i vekt? Er 169 cm og 62 kg - spiser ca 1200 kalorier om dagen.
Wiggins Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Ok, takk for svar! Så hvis jeg klarer å sykle en time om dagen de dagene jeg ikke er på treningsstudio, så vil jeg gå ned i vekt? Er 169 cm og 62 kg - spiser ca 1200 kalorier om dagen. Du er normalvektig og har ingen grunn til å skulle gå ned i vekt. Du vil selvsagt gå ned i vekt om du forbrenner mindre enn du spiser, men du spiser aaaaaalt for lite slik du holder på nå. Du er såpass høy at jeg er temmelig bombesikker på at din basalforbrenning (det kroppen bruker om du bare skulle ligge i sengen) er mer enn 1200 kcal. Jeg har også vanskelig for å skjønne at du kan ha noe overskudd til å trene med så lite mat. Spis mer, så orker du mer.
I Grosny Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Ok, takk for svar! Så hvis jeg klarer å sykle en time om dagen de dagene jeg ikke er på treningsstudio, så vil jeg gå ned i vekt? Er 169 cm og 62 kg - spiser ca 1200 kalorier om dagen. Jeg likte Lance sitt svar, men jeg må slenge inn en kommentar. Hvis du trener på treningsstudio, f.eks med vekter, så er det jo meningen at du skal bygge litt muskler. Muskler er tyngre enn fett. Det betyr at du faktisk skal opp i vekt. Men du sulter deg jo inn i helseproblemer. Kvinner skal ha mer underhudsfett enn menn.
Gjest TS Skrevet 4. mars 2010 #7 Skrevet 4. mars 2010 Grunnen til at jeg vil ned i vekt er at jeg har altfor mye fett på magen. Er slank ellers, tynne ben og armer.. men magen er enorm, og jeg begynner å bli desperat etter å få den bort. I tillegg er jeg ekstremt oppblåst, det er så ille at magen rekker 10 cm forbi puppene, sett fra siden.. Og jeg er en 85D.. sier seg selv at dette ikke er noe gøy, det er derfor jeg spiser så lite. Har holdt magen inne konstant i 10 år nå, det begynner å bli slitsomt:(
I Grosny Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 Grunnen til at jeg vil ned i vekt er at jeg har altfor mye fett på magen. Er slank ellers, tynne ben og armer.. men magen er enorm, og jeg begynner å bli desperat etter å få den bort. I tillegg er jeg ekstremt oppblåst, det er så ille at magen rekker 10 cm forbi puppene, sett fra siden.. Og jeg er en 85D.. sier seg selv at dette ikke er noe gøy, det er derfor jeg spiser så lite. Har holdt magen inne konstant i 10 år nå, det begynner å bli slitsomt:( Det høres ut som om noe er feil. Du kan være under eller feilærnært og ha oppblåst mage av den grunn. Ellers så er du bare ikke fortrolig med din naturlige fasong. Jeg synes du skal gå til fastlegen din og diskutere med legen.
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Grunnen til at jeg vil ned i vekt er at jeg har altfor mye fett på magen. Er slank ellers, tynne ben og armer.. men magen er enorm, og jeg begynner å bli desperat etter å få den bort. I tillegg er jeg ekstremt oppblåst, det er så ille at magen rekker 10 cm forbi puppene, sett fra siden.. Og jeg er en 85D.. sier seg selv at dette ikke er noe gøy, det er derfor jeg spiser så lite. Har holdt magen inne konstant i 10 år nå, det begynner å bli slitsomt:( Enig med I Grosny under - oppsøk lege. Det er forskjell på bukfett og det å være oppblåst. Hvis du til stadighet er veldig oppblåst i magen, så kan det bl.a. tyde på at du har en form for matintoleranse.
Leifr Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Jeg likte Lance sitt svar, men jeg må slenge inn en kommentar. Hvis du trener på treningsstudio, f.eks med vekter, så er det jo meningen at du skal bygge litt muskler. Muskler er tyngre enn fett. Det betyr at du faktisk skal opp i vekt. Ja, men nei. Nei. Ordentlig styrketrening på kaloriunderskudd er en svært fordelaktig strategi for vektnedgang. Det vil nemlig oppfordre kroppen til å kvitte seg spesifikt med fett framfor muskelvev, og kan dermed tillate at man går ned i vekt uten å miste muskelmasse -- og kanskje til og med øker muskelmassen litt samtidig. Denne metoden er langt overlegen å bare trene kondisjon, siden det vil føre til at kroppen tærer mer på muskelvevet (man bør dog ikke ignorere kondisjonstreninga heller, fordi det er både sunt for hjertet, og nyttig å være i stand til å yte fysisk uten å slite seg ut med en gang). Stikkordet for å gå ned i vekt er uansett kaloriunderskudd. Trådstarter bør sannsynligvis ikke gå ned så veldig mye i vekt, men høres ut som en typisk "skinny-fat" person, som med fordel kan både kvitte seg med litt kroppsfett og skaffe seg litt mer muskelmasse. Da trener man på samme måten mens man spiser rundt vedlikehold. Og er tålmodig og tar tida til hjelp. Er ellers enig med Lance, 1200 kcal høres alt for lite ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå