Gå til innhold

Hvordan, hva, og når by på et hus.

Anbefalte innlegg

Gjest Snart huseier?
Skrevet

Vi har vært på visning og har bestemt oss for at vi ønsker å kjøpe dette huset. I kveld skal den offentlige visningen være, og huset ligger i et område som ikke er typisk attraktivt. Avsidesliggende og usjenert, perfekt for oss.

Så det jeg lurer på nå, er NÅR bør vi legge inn budet?

Bør vi starte under prisantydning?

Hvordan gjøres det med tanke på helg? Hvis budrunden fortsetter utover ettermiddagen i morgen, hvordan blir det i helga da?

Hva kan vi forvente av overraskelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har vært på visning og har bestemt oss for at vi ønsker å kjøpe dette huset. I kveld skal den offentlige visningen være, og huset ligger i et område som ikke er typisk attraktivt. Avsidesliggende og usjenert, perfekt for oss.

Så det jeg lurer på nå, er NÅR bør vi legge inn budet?

Bør vi starte under prisantydning?

Hvordan gjøres det med tanke på helg? Hvis budrunden fortsetter utover ettermiddagen i morgen, hvordan blir det i helga da?

Hva kan vi forvente av overraskelser?

Så spennende!Dere får håpe det ikke kommer noen på visning ;)

Første bud er å bestemme dere for hvor mye dere er villig til å gi i en budrunde. Er det ett hus dere virkelig virkelig vil ha, hvorfor ikke legge inn ett bud til takst slik at selger aksepterer? Min erfaring er at folk er så forskjellige at det er vanskelig å legge opp en taktikk. Feks legger dere inn ett bud 200000,- under takst, kan det like gjerne komme inn ett bud på takst. Legger dere inn ett bud på takst kan det hende andre har satt sin maksgrense på takst osv osv. Men i forhold til dette kan det være greit å møte opp på visning og se an hvor mange som kommer. Og for all del, ikke ta det megler sier om at "det er flere interesserte" og "det er flere som har tenkt å legge inn bud" for god fisk. Jeg syns det er sleipt av meglere å spille på interessertes usikkerhet rundt dette.

Jeg var engang med i en budrunde på ett hus som kostet 2050000,- hvor vi la inn ett bud på takst. Det var en til som ga bud, og de økte hele tiden budet med 5000,-. Både jeg og megler trodde dette var noen som hadde lite å gå på. Men det stoppet altså på 2555000,- og jeg er sikker på budrunden varte 3-4 timer. En annen gang ble det lagt inn bud en god del under takst, så da kom jeg og la inn bud på takst, og vips så var de andre budgiverne borte, de hadde ikke råd til å kjøpe til den prisen. Andre ganger igjen har jeg blitt overbydd med 150000-200000 bare "for å bli kvitt meg" og det funker som regel.

Nå siste gang la vi inn ett bud til takst i ett mindre attraktivt område, hvor megler sa det var "mange interesserte". Dette var ett hus vi var meget interessert i, og det fikk vi. Hvor alle de interesserte ble av vet ikke jeg.

Overraskelser er gjerne budgiveren som kommer med ett bud rett før fristen går ut for å prøve å kuppe salget. Men ikke la dere stresse av det, legg inn ett nytt bud om dere ønsker det i såfall. Slapp helt av og pust rolig selv om det ikke er så lett bestandig.

Gjest Snart huseier?
Skrevet

Å, takk for utfyllende svar!! Dette er vårt første hus sammen, og vi har VIRKELIG lyst på det! Vi har ikke muligheten til å møte på fellesvisning da vi bor 30 mil unna og skal altså bytte bostedskommune..

Det går vel an å spørre megleren i morgen hvor mange som var innom, eller er det å mase?

Gjest Gjest
Skrevet
Å, takk for utfyllende svar!! Dette er vårt første hus sammen, og vi har VIRKELIG lyst på det! Vi har ikke muligheten til å møte på fellesvisning da vi bor 30 mil unna og skal altså bytte bostedskommune..

Det går vel an å spørre megleren i morgen hvor mange som var innom, eller er det å mase?

Ikke tenk på det, meglerne tar seg godt betalt for å bli mast på. Det er bare å ringe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...