Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Tjener ca. 60 000 kr brutto i måneden og ønsker å ta opp forbrukslån på 350 000 pga noe jeg må ha raskt. Hvis man betaler ned forbrukslånet på kortere tid enn avtalt (1,5 år istedet for 5 år f.eks), må man betale like mye i renter og gebyrer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig ikke.

Du låner jo pengene mye kortere tid.

Men, når du ikke vet såpass.

Er du sikker på at du skal gjøre dette?

Skrevet
Selvfølgelig ikke.

Du låner jo pengene mye kortere tid.

Men, når du ikke vet såpass.

Er du sikker på at du skal gjøre dette?

Litt enig med den ovenfor.

Selvfølgelig blir lånet billigere.

Men for å få et begrep om hva vi snakker om, så aner jeg jo ingen ting om gebyrer og rente på lånet ditt.

Men dette ordner du jo lett med vanlig % regning, eller ved å bruke en lånekalkulator?

Men, bare som eksempel med 5% rente:

350.000,- over 5 år = totalt kr 398.487,-

350.000,- over 2 år = totalt kr 370.557,-

Gjest Individualisten
Skrevet
Litt enig med den ovenfor.

Selvfølgelig blir lånet billigere.

Men for å få et begrep om hva vi snakker om, så aner jeg jo ingen ting om gebyrer og rente på lånet ditt.

Men dette ordner du jo lett med vanlig % regning, eller ved å bruke en lånekalkulator?

Men, bare som eksempel med 5% rente:

350.000,- over 5 år = totalt kr 398.487,-

350.000,- over 2 år = totalt kr 370.557,-

Husk bare at det er tale om et forbrukslån hvor renten vil være langt høyere enn 5%. Sannsynligvis må ts regne med minst det dobbelte, kanskje mer. Summene i eksempelet må derfor minst dobles.

Jeg vil også advare ts om å ta opp et forbrukslån. Du må i alle fall stille deg spørsmål om dette er et lån du kan betjene, og som du vet du kan betale ned på kort tid. Ta også forbehold for andre uforutsette utgifter og at din livssituasjon kan endre seg. Jeg vil også oppfordre deg til å tenke nøye gjennom hvorvidt du virkelig trenger det du skal bruke penger på. Forbrukslån er DYRT!

Skrevet
Husk bare at det er tale om et forbrukslån hvor renten vil være langt høyere enn 5%. Sannsynligvis må ts regne med minst det dobbelte, kanskje mer. Summene i eksempelet må derfor minst dobles.

Jeg vil også advare ts om å ta opp et forbrukslån. Du må i alle fall stille deg spørsmål om dette er et lån du kan betjene, og som du vet du kan betale ned på kort tid. Ta også forbehold for andre uforutsette utgifter og at din livssituasjon kan endre seg. Jeg vil også oppfordre deg til å tenke nøye gjennom hvorvidt du virkelig trenger det du skal bruke penger på. Forbrukslån er DYRT!

Enig i det.

Jeg brukte bare et eksempe, uten å ane om hun/han har en god bankforb, som kan ordne billig forbrukslån, eller hva.

Så renten kan bli mye større ja.

Ellers er også jeg betenkt over at vedkommende tar et sånt lån og om hun/han skjønner konsekvensene, når man må spørre her om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...