Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kort forklart: Eg har truffe ein fyr som tjenar 400 000 og eig ei leiligheit i to millionars-klassen. Eg er i eit lavtlønnskyrke og leiger ei leiligheit til 5000 kr/mnd, og trur ikkje eg klarer så mykje meir i bu-utgifter med den lønna eg har no. Kva om vi får lyst til å flytte saman? Eg har ikkje lyst til å bu hos han utan å betale min del, da blir det liksom ikkje min heim. Men eg klarer nok ikkje å betale halvparten av avdraga på lånet hans. Og om vi skulle kjøpe leil/hus saman, vil han kunne spytte i over ein million, mens eg kan spytte i 300 000 kanskje, og månadlege betalingar på samme måte. Det blir jo litt skeivt? Kva brukar ein å gjere i sånne situasjonar? Berre lurar eg....

Gjest Anonymous
Skrevet

Om dere vurderer å flytte sammen, så sørg iallefall at dere har en samboerkontrakt. Hvis ikke står du helt rettsløst om det blir brudd.

Er vel vanlig at man betaler det man har råd til.

Du skriver at du betaler 5000 i leie nå. Jeg har boliglån på 1 mill og betaler i dag 5700 hver mnd. Så du rekker nok langt med din inntekt.

Om du spytter i lånet på 300.000 kr. Sørg for skriftlig avtale dere imellom.

Ps) Har han betalt 2 mil for den nå? ellere er det verdien på den nå?

Kan jo hende han har mindre lån enn det som verdien er i dag.

Gjest Zalomine
Skrevet

Noen løser dette ved at man betaler en andel av utgiftene tilsvarende sin andel av inntektene.

Andre løser det rett og slett ved "felles økonomi", slik jeg og min samboer har.

Men, for oss er ikke forskjellen så ekstrem da, og ingen av oss eier noen leilighet. Men "mine penger" og "hans penger" er begreper som slutet å ha betydning den dagen vi flytta sammen (altså 6 måneder etter at vi ble sammen)

Sørg uansett for en skriftlig avtale, viktig når det gjelder å eie og å betale på lån! (nemlig, om du betaler deler av avdragene, men ikke har noen avtale på at du på det viset "kjøper deg sakte inn", så kan du risikere å betale deler av avdragene i mange år, men den dagen det blir brudd har du NULL RETT PÅ NOE, dersom det skulle skje. (Vi går alle inn i et forhold med tanken om at det ikke skal skje, men bør tenke på at det KAN skje)

Dere må rett og slett bare finne en løsning som passer dere, ingen andre kjenner "fasiten". Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Du treng ikkje bekymre deg. Med 5000 kr i månaden, kan du betale renter og avdrag på et lån på minst 900000 kr. ( og det er sikkert meir enn halvparten av det lånet han har...)

Skrevet

Hmm, jeg slettet da vitterlig bare det ENE innlegget av dobbeltpostinegne til gjesten som kommenterte at de regnet ut hvor stor andel det var "rettferdig" å betale, utfra forholdet mellom inntektene, altså betalte hun 3000 mindre enn partneren, siden han tjente mer.

Likevel forsvant altså begge.... det synes jeg er rart, for jeg sjekka nemlig at der var TO, og dobbeltsjekka det pga noe kluss, før jeg sletta det ene.

Beklager dette veldig. gjesten kan svare på nytt, eller jeg har forsøkt å gjengi svaret så godt som jeg kunne. Jeg beklager veldig.

Skrevet

Hm....Lurte litt på hvor innlegget mitt hadde blitt av.

Altså. Vi tjener forskjellig jeg og mannen min, men for å gjøre det mest rettferdig for oss begge har vi regnet ut i prosent av inntekt per. mnd og funnet forskjellen. Det betyr at han betaler 3000,- kr mer enn meg. Dette synes jeg er rettferdig. Da betaler en etter evne. Det må jo selvfølgelig være i forhold til reelle utgifter i en normal husholdning. du skal ikke betale mer enn du tjener.

Skrevet

Husk på at om du skal betale husleie hos han, så skal du ikek betale halvparten av det han nå betaler i renter og avdrag. Hans avdrag er hans sparing, og det skal du ikke betale noe av. Det samme med en del av rentene, fordi han får dette igjen på skatten. Vi har da hatt en tråd der dette regnestykket er satt opp en gang før (gidder ikke gjenta)...? Noen som gidder søke? Sansynligvis har du god råd til å betale din del av utgiftene om du flytter inn hos han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...